M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag gjorde test på bilar från 2019 och fick det resultatet, tror det va Model 3 LR mot BMW 435i som va hyffsat lika i försäkring. Postade tidigare i tråden om det. Men klart det kanske inte bara är marknadsvärdet
Jag gissar att det har med skadefrekvens, kostnad att laga fordonet med originaldelar, förutom då motoreffekt som alltid givit en dyrare premie.
Att det skiljer så lite mellan halvförsäkring mellan bilarna har väl med vagnskadan att göra. Efter 3 år så blir skillnaden större beroende på kostnaden att reparera fordonet. Som Teslan med nippeln på batteriet i filmen som nån postade tidigare i tråden. Att byta hela batteriet för 16,000usd pga. att nippeln till kylanslutningen till batteriet har skadats är ju absurt. Men det kanske är detta som f-bolagen utgår ifrån när dom sätter premierna. En "vanlig" bil kanske ökar med 100% i premie från halv till hel, en Tesla verkar öka 2-300%, BMW kanske lika mycket?

Att det skiljer mellan olika personer i kostnad har med zoner att göra. För några år sedan (15-20 kanske) så stod det alltid på försäkringsbrevet vilken zon man bodde i. Minns inte exakt men tror det fanns 6 olika zoner. Som t.ex. Göteborg/Stockholm centrum var zon 1, i nån liten håla på landsbygden var det zon 6, själv bor jag i 2. Numera är denna zonindelning inte offentlig längre verkar det som. Detta plus ålder var dem största personliga faktorerna, plus skadefria år naturligtvis. Idag verkar det baseras på ytterligare en massa saker, på nån hemsida (vid en försäkringsförfrågan) fick jag upp vilket år jag tog körkort. Lite förvånande hur ett försäkringsbolag kan ha tillgång till såna uppgifter, är det ens offentlig handling?

Edit:
7 var zonerna tydligen till antalet.
FI Rapport 2000:2, Bilförsäkirng
På sidan 4 kan man läsa.
Citat :
"2)Landet delades in i sju premiezoner pga att skadestatistiken uppvisar påtagliga riskskillnader mellan t ex storstad och glesbygd. Det var bilägarens fasta bostadsadress och mantalsskrivningsort som avgjorde inplaceringen i premiezon. Hänsyn togs till län, kommun och församling. För vagnskadeförsäkring uppvisade skaderesultatet stora likheter med trafikförsäkringen. De flesta bolag hade samma områdesindelning för trafikförsäkringen som för vagnskadeförsäkringen. På delkaskot, däremot, förekom ännu mer detaljerad geografisk indelning.

3) Samtliga bilmärken klassades utifrån varje enskild bilmodells skadekostnad. Klassningen grundade sig på bilens konstruktion, men innefattade även priset för arbete och material vid reparation. För landets samtliga försäkringsbolag med den obligatoriska trafikförsäkringen och frivilliga kaskoförsäkringar gjordes en gemensam inplacering av personbilsmodeller i olika bilmärkesklasser.

4) Åldersrabatter tillämpades för såväl fordonet som försäkringstagaren. Delkaskoförsäkringen och vagnskadeförsäkringen rabatterades i förhållande till bilens ålder.

5) Körsträckesystemet infördes eftersom skadefrekvensen ökar med fordonets användningsgrad."
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ni som va oroliga för batteribyte. [länk]
Som jag skrivit många gånger förut så är det orimligt att man ramlar under 70% på en ren elbil under dess livslängd. Om detta skulle vara en reell risk så skulle i princip alla laddhybrider åka på batteribyten. Att Nissan Leaf har vissa problem beror på att den har gammal teknik och relativt små batterier.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
En anledning till att bromsar inte behöver kollas lika noga på elbilar är att bilen har rejäl motorbroms från elmotorerna. En fossibil är ju helt beroende av att bromsarna fungerar eftersom det inte finns någon annan broms med meningsfull kraft, speciellt inte på automatväxlade bilar. Motorbroms och handbroms är svaga, vilket man blir varse när man kör en bil där bromsarna lägger av. Faran är ju läckage någonstans i systemet. De s.k. tvåkretssystemen är närmast en bluff. När kollade du packningarna i huvudbromscylindern senast, liksom? Bromsklossarna i sig behöver ju egentligen inte kollas utöver besiktningen eftersom bilar har slitagevarnare i beläggen sedan 20+ år tillbaka och bromsarna ändå låter låter illa de när de är slut.

När det gäller bromsar är elbil säkrare än en bil med förbränningsmotor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju bli en falsk trygghet också. Tråkigt om man aldrig använder fotbromsen förr än den dagen ett barn hoppar ut framför bilen och man upptäcker att den har kärvat ihop.
 
H HenrikHuslöse skrev:
En anledning till att bromsar inte behöver kollas lika noga på elbilar är att bilen har rejäl motorbroms från elmotorerna. En fossibil är ju helt beroende av att bromsarna fungerar eftersom det inte finns någon annan broms med meningsfull kraft, speciellt inte på automatväxlade bilar. Motorbroms och handbroms är svaga, vilket man blir varse när man kör en bil där bromsarna lägger av. Faran är ju läckage någonstans i systemet. De s.k. tvåkretssystemen är närmast en bluff. När kollade du packningarna i huvudbromscylindern senast, liksom? Bromsklossarna i sig behöver ju egentligen inte kollas utöver besiktningen eftersom bilar har slitagevarnare i beläggen sedan 20+ år tillbaka och bromsarna ändå låter låter illa de när de är slut.

När det gäller bromsar är elbil säkrare än en bil med förbränningsmotor.
Det är ju som sagt många saker som kan göra bromsarna sämre. Folk må köra olika. Men min erfarenhet är att det är vanligare med bromsar som rostar, kärvar fast och drar snett än bromsbelägg som slits ut. Allt detta är sådant som besiktningen kan se. Eftersom en stor del av problemet är att bromsar inte är konstruerade för att användas så lite som folk i allmänhet gör så är dessa problem om något större på elbilar. Jag kan gå med på att utebliven bromsverkan är en aning mindre katastrofalt på en elbil än en bensinbil. Men absolut inte att behovet av kontroll på en elbil skulle vara mindre.
 
Nya RAM kommer gå långt, har inte sett nåt pris dock.
Svart eldriven pickup från Ram i naturscen. Text om stort batteri och räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nya RAM kommer gå långt, har inte sett nåt pris dock.
[bild]
Har för mig att en gråimporterad Lightning kostar typ 1,8 ink moms. :(
 
R Robert-san01 skrev:
Har för mig att en gråimporterad Lightning kostar typ 1,8 ink moms. :(
Ja, en riktig KWA eller liknande ska gå loss på 1,5M ex moms.
Sen får vi ju se om allting stämmer, det är en sak på pappret :)
Frågan är om det är värt dubbla pengarna mot en härlig v8 hemi, ekonomiskt värt menar jag nu :)
Både utseende och känsla för RAM 1500 REV är ju inte alls vad jag tycker RAM står för.

Ingen med B-kort kommer väl kunna köra den i Sverige ändå?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ja, en riktig KWA eller liknande ska gå loss på 1,5M ex moms.
Sen får vi ju se om allting stämmer, det är en sak på pappret :)
Frågan är om det är värt dubbla pengarna mot en härlig v8 hemi, ekonomiskt värt menar jag nu :)
Både utseende och känsla för RAM 1500 REV är ju inte alls vad jag tycker RAM står för.

Ingen med B-kort kommer väl kunna köra den i Sverige ändå?
Man får rätt mycket skatt, service och soppa för 750k.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Tesla sänker priserna igen i USA, snart här också?
För de flesta spelar det ingen roll, då priserna är hög och försäkring jättehöga. Däcken är ju ingen billig affär, heller. …men du kör för 4-6 kr milen om du laddar hemma.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
För de flesta spelar det ingen roll, då priserna är hög och försäkring jättehöga. Däcken är ju ingen billig affär, heller. …men du kör för 4-6 kr milen om du laddar hemma.
Tycker inte mycket av det där stämmer, men vi har förmodligen olika referensramar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nya RAM kommer gå långt, har inte sett nåt pris dock.
[bild]
Räcker det med tre gånger så stort batteri för att få 150 % av räckvidden för för en bil? De där lär väl få absurt dålig räckvidd i förhållande till WLTP-siffror vid motorvägskörning och liknande.

Nu vet jag inte hur vanligt att det är att någon kör långt med sådana fordon oavsett, men ändå.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag inte hur vanligt att det är att någon kör långt med sådana fordon oavsett, men ändå.
Kör inte alla från Smygehamn till Haparanda med skotersläp varje helg? :thinking:
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.