Ola C Ola C skrev:
Tycker min lösning med kontrollen i bakfickan funkar utmärkt men ska överväga din lilla uppfinning.
Du borde satsa på flytväst till din. :cool:
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nu hakar jag fast den i snickarbrallorna och slipper ränna runt i verkstaden och leta efter eller hämta den. Low tech i skön förening med high tech. :D
Nu kommer du antagligen att ränna runt och leta mer än någonsin förr.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Nu kommer du antagligen att ränna runt och leta mer än någonsin förr.
Stämmer säkert.
Riktigt ser hur jag med stigande irritation förgäves härjar runt i verkstaden med fjärren dinglande på höften… :D

//Ronnie
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Det där med Nexafjärren i karbinhake i brallorna va en idé värt en kopiering så jag gjorde ett snabbt fultest. Tyckte det blev bra då det dubblar som insynsskydd de gånger jag glömt stänga gylfen, men vet i tusan om det va så här @Pysslarn menade..? Dom kollade konstigt på mig på Hornbach precis.:rolleyes:
Fjärrkontroll fasttejpad vid blåjeans med verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
Hylman och 5 till
  • Laddar…

”Min dingeling, min dingeling,
å vad den är söt där den dinglar omkring”,………………:surprised:
 
  • Haha
  • Älska
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Lekstuga i verkstaden igår! :)

Eller, ja, inte riktigt lekstuga kanske men hade roligt ändå och är rätt nöjd med utkomsten av det här "projektet".

Under en av mina resor på det Världsomfattande Nätet stötte jag på den här tingesten på en amerikansk sida, och hittade den till salu hos Amazon såklart:

En träsvarv, multifunktionellt verktyg för träbearbetning med justerbara dubbla stift, på online-försäljningssida med pris och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett kombi-dragmått med rits och penna där penndelen funkar på kurvor! Smarrt!

Nu är jag genuint skeptisk till alla multiverktyg som saknar motor och inte vibrerar och jag tycker att ergonomin ser dassig ut. Dessutom borde det gå att bygga en minst likabra själv, tycker jag. Men jag har faktiskt i snar realtid behov av en sådan där mojäng, alltså får jag bygga en prototyp!

Sagt och gjort, alla andra projekt glömdes omgående till förmån till detta — "You are always in love with your current girlfriend" — och diverse materialspill plockades fram.
Till röran tillsattes lite hårdvara av olika slag och efter lite borr-, såg-, fräs- och sliparbete bland annat så serverades slutligen detta:

Trähållare med blåmärkt penna på perforerad arbetsbänk, metallvred, justeringsmekanism, hantverksverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ronnies Rallyrits! Tjohoo!
Mer bilder:

Träverktyg på brun arbetsbänk, metallerbjudanden, blått justerbart skruv, hantverk, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M6 T-spårsskruv underifrån för låsning av "pennlisten" eller vad man nu ska kalla pinnen som pennan sitter i.
Små möbelrullar, C/C 40 mm, från CO för att följa en kant.

Träslöjdverktyg, vev, fräs, håltillverkning, konstruktion, metall, arbetsbord, skapande, bearbetning, manuell, precisionsarbete.

Lettrad, hög mutter från Hornbach låser "pennlisten". Sågade spåret för listen på justersågen men Ronnie-effekten gjorde att det blev en knapp mm för brett! :( Pissed-off naturligtvis men bestämde mig för att det saknar betydelse då detta är en prototyp. :)
För den som undrar kan jag berätta att pennan är något gammalt skräp vars främsta meriter är att den är rak i pennkroppen (Ø 9 mm) hela vägen samt att den tar blyertsstift som är 0,5 mm. Det räckte gott för att den skulle tas ut för deltagande i detta hightec-program.

Trähantverksverktyg på arbetsbänk, silverfärgad skruv, hjul, brun bottenplatta, snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rallyritsens första prototyp klar. Ok, funkar den?

Träsnickeriverktyg på spånskiva, cirkelkompass, mätlinjer, verkstad, precision, handverktyg, design, konstruktion, manuell bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp! Rullar och ritar fint efter olika kurvor men också längs raka kanter; såpass bra att jag nog kommer att avvakta med utvecklingsarbetet och istället låta prototypen tjänstgöra i skarpa lägen ett tag framöver.

Ha en fin helg!
//Ronnie
 
  • Gilla
Hylman och 13 till
  • Laddar…
Den va ju fin. Vad har man den till? Göra kurvor offsetade från annan kurva förstår jag, men vad ska du mer specifikt använda den till? Sökte på "träslitningsverktyg" på amazon som det stod i din bild men fick istället upp en cellulitborttagare...kanske funkar till det också.:oops:
 
Redigerat:
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Den va ju fin. Vad har man den till? Göra kurvor offsetade från annan kurva förstår jag, men vad ska du mer specifikt använda den till? Sökte på "träslitningsverktyg" på amazon som det stod i din bild men fick istället upp en cellulitborttagare...kanske funkar till det också.:oops:
Ajaj, hittade du den andra också…
Celluliter/cellulosa — det är så himla likt ju. Vet inte riktigt vad jag har men ett ”slitningsverktyg” lät vettigt. Riva liksom…

Näe, ska göra ett ovalt/äggformat bord i ask efter ett befintligt bord som förlaga. Har limmat bordsskivan men ämnet är något snålt i storlek ”färdigformat” gentemot förlagan och behöver tas ner sex till tio mm runtom.
Ska forma ämnet genom mallfräsning med kopierstål och behöver därför minska antingen mallen (vill jag inte) eller blivande bordsskivan efter fräsning för att såga och slipa till rätt form. I det senare fallet vill jag ha ett sätt att dra upp den nya, mindre konturen på ett precist sätt. Därav mojängen.

Jag vet, jag är sjuk; det finns inget jag inte kan överkrångla till! (Fråga @Daniel_N, vi har diskuterat hål för gängstänger i Moxon Vise i åratal känns det som. För honom då alltså, jag tycker att vi knappt börjat och har massor med idéer…)
Men det är sådan jag är — om man kan ta bort mig ur ekvationen för att mått, markeringar mm är oklanderliga så är det bara jag som kan fucka up saker och när det sker vet jag vad som är orsaken och kan förbättra mig.

Sedan kanske det kan vara käckt i framtiden att ha en rallyrits också?
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Ok jag är med. Minns också att offseta kurvform diskuterades när Vectrex "fräsa på snedden jigg" spånades fram. Det kommer bli olika avstånd från kanten beroende på kurvans form, så för en äggform blir det inte en perfekt offset, men helt försumbart om ägget är i storleken av ett bord.
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag shoppat i en av mina absoluta favoritbutiker! :)

Grejor som jag redan hade egentligen men nu behövdes fler likadana saker fast i andra dimensioner.
Alltså styrde jag kosan till Eugen Wiberger AB i Göteborg. Jag vet inte riktigt vad det handlar om men jag blir väldigt glad av att titta på deras hemsida — så mycket bra grunkor till olika saker!

Inköpslistan såg ut såhär:

- Trapetsgängad stång, 22 x 5, 1500 mm lång. 403,75 kr

- Trapetsgängad sexkantmutter, 22 x 5, 2 st. 88,75 kr/st = 177,50 kr

- Trapetsgängad flänsmutter i brons, 22 x 5, 2 st. 457,50 kr/st = 915 kr

TOTALT: 1 496,25 kr

Se och njut!

Metalliska komponenter: axel, skruvar, muttrar, två hjul, på en arbetsbänk. Maskindelar för montering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som alla säkert förstår är det hårdvara till mitt Moxon Vise; har bestämt mig för att bli klar och tänker därför förenkla byggprocessen.
Och det är där flänsmuttrarna kommer in (i dubbel bemärkelse) då de gör det möjligt att montera dem genom att helt enkelt borra hål för dem istället för att skapa sexkantiga hål för vanliga muttrar.
Brons mot stål gör dessutom att gängstängerna roterar i flänsmuttrarna som om de vore smorda. (Något jag sällan kommer att få njuta av då jag bestämt mig för att ha fixerade gängstänger på konventionellt sätt.)

Sexkantsmuttrarna ska sitta i bakänden på Moxon Visen.
Brickorna kommer från Hornbach och rattarna är köpta sedan tidigare på Wiberger. (Maskinratt 125 x 14 i gjutgods med förstärkt nav, 368 kr/st = 736 kr.)

Handtag med skruvtråd och mutter på arbetsbänk. Metall, verktyg, mekaniskt, precision, konstruktion, ingenjörsvetenskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ungefär ska det se ut: gängstången löper genom bänken och den lösa käften, baktill sitter sexkantmuttern och framtill på bänken sitter flänsmuttern. Sedan kommer den lösa käften som kläms åt med ratten med den fem mm tjocka brickan emellan.

Kan nog bli bra! :D
Ha en skön kväll.
//Ronnie
 
  • Gilla
pinec0ne och 9 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
P Pysslarn skrev:
Idag har jag shoppat i en av mina absoluta favoritbutiker! :)

Grejor som jag redan hade egentligen men nu behövdes fler likadana saker fast i andra dimensioner.
Alltså styrde jag kosan till Eugen Wiberger AB i Göteborg. Jag vet inte riktigt vad det handlar om men jag blir väldigt glad av att titta på deras hemsida — så mycket bra grunkor till olika saker!

Inköpslistan såg ut såhär:

- Trapetsgängad stång, 22 x 5, 1500 mm lång. 403,75 kr

- Trapetsgängad sexkantmutter, 22 x 5, 2 st. 88,75 kr/st = 177,50 kr

- Trapetsgängad flänsmutter i brons, 22 x 5, 2 st. 457,50 kr/st = 915 kr

TOTALT: 1 496,25 kr

Se och njut!

[bild]

Som alla säkert förstår är det hårdvara till mitt Moxon Vise; har bestämt mig för att bli klar och tänker därför förenkla byggprocessen.
Och det är där flänsmuttrarna kommer in (i dubbel bemärkelse) då de gör det möjligt att montera dem genom att helt enkelt borra hål för dem istället för att skapa sexkantiga hål för vanliga muttrar.
Brons mot stål gör dessutom att gängstängerna roterar i flänsmuttrarna som om de vore smorda. (Något jag sällan kommer att få njuta av då jag bestämt mig för att ha fixerade gängstänger på konventionellt sätt.)

Sexkantsmuttrarna ska sitta i bakänden på Moxon Visen.
Brickorna kommer från Hornbach och rattarna är köpta sedan tidigare på Wiberger. (Maskinratt 125 x 14 i gjutgods med förstärkt nav, 368 kr/st = 736 kr.)

[bild]

Såhär ungefär ska det se ut: gängstången löper genom bänken och den lösa käften, baktill sitter sexkantmuttern och framtill på bänken sitter flänsmuttern. Sedan kommer den lösa käften som kläms åt med ratten med den fem mm tjocka brickan emellan.

Kan nog bli bra! :D
Ha en skön kväll.
//Ronnie
Håller helt med om Wiberger!

Kul bygge, men jag hänger inte helt med på varför du har båden sexkant och flänsmuttern?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ska du ha fixerade stänger kan du fixera dom på vilket bonnasätt som helst o spara massa pengar genom att skippa muttrarna. Jag drog fast mina gängstänger med försänkta stopskruvar uppifrån o har varken mutter fram eller bak, bara gänga i ratten.

Edit. Eller du mena fixerade som i att dom inte snurrar när man spänner saker men ska enkelt kunna vara flyttbara i djupled? Ja isåfall känns det mer motiverat med en mer "icke förstörande" lösning för att fixera dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Ola C Ola C skrev:
Ska du ha fixerade stänger kan du fixera dom på vilket bonnasätt som helst o spara massa pengar genom att skippa muttrarna. Jag drog fast mina gängstänger med försänkta stopskruvar uppifrån o har varken mutter fram eller bak, bara gänga i ratten.
Ola C Ola C skrev:
Ska du ha fixerade stänger kan du fixera dom på vilket bonnasätt som helst o spara massa pengar genom att skippa muttrarna. Jag drog fast mina gängstänger med försänkta stopskruvar uppifrån o har varken mutter fram eller bak, bara gänga i ratten.
Ah just ja
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Håller helt med om Wiberger!

Kul bygge, men jag hänger inte helt med på varför du har båden sexkant och flänsmuttern?
Efter Olas svar så trillade poletten ner.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Eller du mena fixerade som i att dom inte snurrar när man spänner saker men ska enkelt kunna vara flyttbara i djupled? Ja isåfall känns det mer motiverat med en mer "icke förstörande" lösning för att fixera dom.
Japp, det är precis så jag menar; vill ha möjlighet att förändra "käftvidden" eftersom jag inte har och troligen inte kommer att ha någon annan bänktång eller vad det nu kan heta.

Sedan är jag inte helt säker på att din lösning är så "förstörande" så att det inte skulle kunnat funka egentligen... Större delen av gängstången kommer ju aldrig att användas för käftens rörelse; i bakänden kan den ju t o m filas platt för en låsskruv. Tänker på hur man normalt låser stängerna till kantanhåll för handöverfräsar.

Jaja, nu har jag valt väg, bara att traska på... :)
//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Nå, har ni borrat genom åsen än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.