31 797 läst · 107 svar
32k läst
107 svar
Kan jag bara kapa en ek på min tomt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 860 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 860 inlägg
Det är som sagt inte kommunen som är ansvariga för skyddsvärda trädindivider enligt miljöbalken utan länsstyrelsen, statens representation i länet.trähandtag skrev:
Och länsstyrelsen kan egentligen inte ta ställning till om samrådsplikt enligt miljöbalken föreligger eller ej förrän du inkommer med en begäran om en sådan. Ansvaret att göra den initiala bedömningen om samrådsplikt föreligger hamnar således på dig som fastighetsägare och inte på länsstyrelsens medarbetare.
Jaså, annars säger statens utredning inför slutförvaring av använt kärnbränsle framtagen av Svensk KärnBränslehantering (SKB) att om ca 1000 år kommer temperaturen att börja sjunka, isen kommer förstås senare, jag var lite otydlig med det. Växthuseffekten kan enligt SKB skjuta istiden något i tiden, men påverkar inte väldigt mycket. Jag har deras dokument och Norden kommer att vara helt obeboelig i ca 70 000 år.Fadai skrev:Nu är det ju betydligt mer än 1000 år tills nästa istid, var du nu fått den idén från. Men arter dör ut i allt snabbare takt pga klimatförändringar och pesticider, mm. Desto viktigare att skydda det man kan. Gamla ekar är hem för många arter, för att inte tala om allt som händer under ytan, i marken.
Menar du att de har fel?
Jag hittade faktiskt faktabladet från SKB:
http://www.ostrom.se/fakta om istider.pdf
Om det nu är så viktigt att bevara, hur tänker du att man skall skydda allt här när klimatet ändras pga den annalkande istiden?
Sunt förnuft är inte dumt, och någon enstaka ek som försvinner lär inte spela någon roll…
Redigerat:
Jag vet, men å andra sidan verkar det de kom fram till då stå sig. Jag kontaktade SKB för ett par år sedan och frågade om de hade uppdaterat dokumentat, men det hade de inte gjort.BirgitS skrev:
Eftersom du tycker att något behöver ändras, så kanske du kan förmedla det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 754 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 754 inlägg
Jag vet ju hur otroligt mycket mer man har lärt sig om klimatförändringar under de senaste 30 åren och därför tycker jag inte att ett 30 år gammalt dokument om det känns relevant.Nissens skrev:
Men i vilket fall som helst så kommer ju inte en istid på ett eller två år utan det är en långsam process och ekar lever normalt inte ens i 1000 år i vilket fall som helst.
Om du hade läst lite i bladet så hade du sett att de kommenterar just det du skriver nu. Klimatpåverkan kan skjuta det hela lite i tiden, men det kan inte stoppa den övergripande processen.BirgitS skrev:Jag vet ju hur otroligt mycket mer man har lärt sig om klimatförändringar under de senaste 30 åren och därför tycker jag inte att ett 30 år gammalt dokument om det känns relevant.
Men i vilket fall som helst så kommer ju inte en istid på ett eller två år utan det är en långsam process och ekar lever normalt inte ens i 1000 år i vilket fall som helst.
Att jag tog upp det berodde på att det är galet att hålla på att bevara allting. Ingenting kommer ändå att bli förvarat i det långa loppet, det ser naturen själv till. Allt blir krossat och nedmalt av de återkommande ismassorna.
Även om klimatzoner flyttas behöver vi behålla en biologisk mångfald. Finns det mycket så ökar sannolikheten att de klarar den flytten.
Jo och Länsstyrelserna har tagit fram det här dokumentet om ekarClaes Sörmland skrev:Det är som sagt inte kommunen som är ansvariga för skyddsvärda trädindivider enligt miljöbalken utan länsstyrelsen, statens representation i länet.
Och länsstyrelsen kan egentligen inte ta ställning till om samrådsplikt enligt miljöbalken föreligger eller ej förrän du inkommer med en begäran om en sådan. Ansvaret att göra den initiala bedömningen om samrådsplikt föreligger hamnar således på dig som fastighetsägare och inte på länsstyrelsens medarbetare.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.6ae610001636c9c68e54f20d/1530863009154/Bortre v
Inget trevligt träd och jag fällde två som enbart skräpade ner och släppte en massa sav.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 754 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 754 inlägg
Jag ögnade igenom det och såg den notisen men som sagt så vet man idag mycket mer om de pågående klimatförändringarna än vad man visste då. En slutsats som drogs då behöver därför inte vara i överensstämmelse med vad man vet idag.Nissens skrev:Om du hade läst lite i bladet så hade du sett att de kommenterar just det du skriver nu. Klimatpåverkan kan skjuta det hela lite i tiden, men det kan inte stoppa den övergripande processen.
Att jag tog upp det berodde på att det är galet att hålla på att bevara allting. Ingenting kommer ändå att bli förvarat i det långa loppet, det ser naturen själv till. Allt blir krossat och nedmalt av de återkommande ismassorna.
Om vi idag bevarar insekter som lever i ekar här så kommer de insektssorterna att kunna överleva i ekar som står t.ex. 100 mil längre söderut när istiden är som värst (eller vilken sträcka det gäller för att få ungefär samma klimat).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 754 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 754 inlägg
Jag tyckte den ek som vi hade just utanför tomtgränsen där vi bodde förut var fin, härlig och gav karaktär åt området. Inte släppte det någon sav heller.P paralun skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
Vår ek savar inte heller, men däremot så krattar jag upp 400l ekollon varje år vilket är sjukt jobbigt.
Vi har en kanske 70-100år gammal ek och funderar precis som TS att fälla den. Den är rätt charmig och skänker mycket karaktär till tomten, men vi är trötta på allt skräp den orsakar.
Löv som inte ruttnar, massa grenar som faller ned och som sagt en sjuk mängd ollon.
Vi har en kanske 70-100år gammal ek och funderar precis som TS att fälla den. Den är rätt charmig och skänker mycket karaktär till tomten, men vi är trötta på allt skräp den orsakar.
Löv som inte ruttnar, massa grenar som faller ned och som sagt en sjuk mängd ollon.
Har ett 20-tal ekar på tomten. Men IOM dom växer sakta så undrar jag hur gamla dom kan tänkas vara. Gissar att diametern på dom grövsta 3-4st är runt 100cm, är dom 100år eller 60 eller vad kan man våga gissa på? Ska inte ta med någon nu direkt men 1st av det klenare lutar väldig mycket mot grannen så det kommer åka. Dock endast kanske 50cm i diam.