25 355 läst · 194 svar
25k läst
194 svar
Badrumsrenovering: Ska den gamla gipsskivan tas bort
Ja, och du skrev:Excel skrev:
Så Boverket har fel enligt dig när dom kallar BBR för författning?Excel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Enligt TS ska inredningen vara på samma ställe men handfatet ska bytas till en kommod så det är ju inte säkert att det går att hitta en kommod med samma fästpunkter som dagens handfat. Sen ska tydligen en handdukstork tillkomma. Se #42Richard Möller skrev:
kommoder som placeras på golvet finns det gott om.BirgitS skrev:
handdukstork är inga problem att montera med plugg dessutom monterar du garanterat inte den i våtzon 1
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
Nej, kan knappt påminna mig någon från de senaste årens val till vårt badrum.A Aunty skrev:
I bara en gipsskiva?A Aunty skrev:
Det brukar väl inte stämma överens med tillverkarnas anvisningar.
https://www.boverket.se/globalasset...t/2020/konsoliderad-bbr-2011-6-tom-2020-4.pdf avsnitt 6:5331
Går ju inte ens att täta ett hål genom en gipsskiva med silikon eftersom silikonet föredrar att ramla ut bakom gipsskivan i stället för att tryckas in i skivan runt hålet.
finns oändligt många golvstående kommoder bara söka på vilken sida som helst.BirgitS skrev:Nej, kan knappt påminna mig någon från de senaste årens val till vårt badrum.
I bara en gipsskiva?
Det brukar väl inte stämma överens med tillverkarnas anvisningar.
[länk] avsnitt 6:5331
Går ju inte ens att täta ett hål genom en gipsskiva med silikon eftersom silikonet föredrar att ramla ut bakom gipsskivan i stället för att tryckas in i skivan runt hålet.
inga problem att hänga i en gips med korrekt plugg.
varför skulle det inte fungera att täta i en skiva om det fungerar i två skivor.
det fungerar självklart. först silikon, sen plugg, sen silikon, sen bara skruva
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg
NejA Aunty skrev:
Svedbergs är en vanlig tillverkare och de har inte en enda. Ifö, INR, Hafa, Westerbergs och Macro Design har inte heller någon vad jag kan se.
Man ska ju inte göra hål tvärs igenom plyfan och då stannar ju silikonet kvar i hålet.A Aunty skrev:
Har du ens kollat vad som händer när du trycker in silikon i ett hål som går tvärs igenom en skiva?
Men hur var det nu med instruktionerna från tillverkarna av handdukstorkarna.
Är det någon som godkänner uppsättning i bara en gipsskiva?
men för gudsskull, sök bara på golvstående kommod så kommer du få upp oändligt med förslag.BirgitS skrev:Nej
Svedbergs är en vanlig tillverkare och de har inte en enda. Ifö, INR, Hafa, Westerbergs och Macro Design har inte heller någon vad jag kan se.
Man ska ju inte göra hål tvärs igenom plyfan och då stannar ju silikonet kvar i hålet.
Har du ens kollat vad som händer när du trycker in silikon i ett hål som går tvärs igenom en skiva?
Men hur var det nu med instruktionerna från tillverkarna av handdukstorkarna.
Är det någon som godkänner uppsättning i bara en gipsskiva?
klart du ska göra hål rakt genom plyfan hur tänker du att skruven annars ska fästa?
Däremot ska du inte borra genom allt men skruven drar du ju genom hela konstruktionen.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Man kan inte leva på gammal hävd och anta att prylar har inte samma infästning längre.Richard Möller skrev:
Det fokuset som länge frångåtts i tråden och som jag vill åter lyfta är enkelheten i våtrumsinnerväggen.
Krångla inte till det!