P paralun skrev:
Jula kan vägra ersättning med referens att det är en tillverkares fel och man får gå till ARN.
Sen ligger en laddbox i en helt annan division för att täcka kostnader, 99% på Jula är ju sedan billigt kina-junk och Jula har säkert med i beräkningen att ett antal produkter ska säljstoppas.
Det har väl ingen betydelse ifall det är kina-junk eller norge-junk. Och rättsläget är solklart. Företaget som sålt varan ska hantera reklamationen och en felaktig vara kan reklameras i upp till 3 år.

• Gilla
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jula kan vägra ersättning med referens att det är en tillverkares fel och man får gå till ARN.
Klart att dom kan vägra av vilket skäl dom vill. Det betyder inte att dom har rätt. Du kan sluta att spekulera nu och inse att den som säljer en produkt till en privatperson också har ansvar för eventuella fel på produkten gentemot kunden. Huruvida det säljande företaget sen löser sin kostnad via återförsäljare, tillverkare försäkringsbolag, nyemission eller nåt annat har inget som helst med kundens rätt att göra.

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men här handlar det om överlevnad....
Det finns väl inga snygga konkurser utan det är en massa elände.
När löner, leverantörsskulder och skatt är betalt så är det tomt.
Sen enligt E24 artikeln så har man då Easee även en kassaflödesbrist på uppåt en miljard.
[länk]
Så den här röran måste lösas på ett smart sätt!
Och? Det spelar ingen roll. Företaget får inte större rätt att neka reklamationer för att de inte kan skicka kravet vidare i sin tur.
Att Easee inte kan ersätta installationsföretaget ger dem inte rätt att neka eller försöka skicka ansvaret uppåt. Det här kan inte vara svårt att förstå.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Klart att dom kan vägra av vilket skäl dom vill. Det betyder inte att dom har rätt. Du kan sluta att spekulera nu och inse att den som säljer en produkt till en privatperson också har ansvar för eventuella fel på produkten gentemot kunden. Huruvida det säljande företaget sen löser sin kostnad via återförsäljare, tillverkare försäkringsbolag, nyemission eller nåt annat har inget som helst med kundens rätt att göra.
Jo en kund har alltid rätt att reklamera... sen är det helt upp till den som mottagit reklamationen att göra något.
Jag kan inte tänka mig att man ersätter laddboxar för stora belopp när det beror på tillverkaren.

P paralun skrev:
Jo en kund har alltid rätt att reklamera... sen är det helt upp till den som mottagit reklamationen att göra något.
Jag kan inte tänka mig att man ersätter laddboxar för stora belopp när det beror på tillverkaren.
Nä, vi har förstått att du inte kan tänka dig det. Men den som skrev Konsumentköplagen 4 kap, 14 § har inte lagt in något undantag för fel som beror på tillverkaren.
Om det vore skulle ju lagen vara synnerligen tandlös då en majoritet av alla fel som leder till reklamation förmodligen går att spåra tillbaks till tillverkaren...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, vi har förstått att du inte kan tänka dig det. Men den som skrev Konsumentköplagen 4 kap, 14 § har inte lagt in något undantag för fel som beror på tillverkaren.
Om det vore skulle ju lagen vara synnerligen tandlös då en majoritet av alla fel som leder till reklamation förmodligen går att spåra tillbaks till tillverkaren...
Jo men vid en konkurs och det handlar om dyrbarare produkter så är det klart värre.
Men vi får se!

P paralun skrev:
Jo men vid en konkurs och det handlar om dyrbarare produkter så är det klart värre.
Men vi får se!
Om återförsäljaren går i konkurs ja. Annars har det ingen som helst betydelse.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men vi får se!
Om företaget som har sålt prylen till slutkund går i konkurs så har det betydelse. Inte annars. I princip ingen laddbox installerad i Sverige är köpt direkt av Easee, utan det finns minst två-tre led mellan tillverkaren och elinstallationsfirman.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
K Kastar_spjut_i_radhus skrev:
Om återförsäljaren går i konkurs ja. Annars har det ingen som helst betydelse.
Jo men här kan det ju vara så att en återförsäljare sålt många laddboxar och ser ingen möjlighet att själv kunna ersätta boxarna... så endera konkurs eller vägra ersättning. Det blir ett korthus som rasar om moderbolaget/tillverkaren får problem.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men här kan det ju vara så att en återförsäljare sålt många laddboxar och ser ingen möjlighet att själv kunna ersätta boxarna... så endera konkurs eller vägra ersättning. Det blir ett korthus som rasar om moderbolaget/tillverkaren får problem.
Vägras man ersättning så går man till tinget. Kan inte säljaren betala så blir det konkurs, tillgångarna säljs och gäldenärerna får sin del av kakan enligt gängse regler.

Jag förstår fortfarande inte varför du tror att företaget bara kan rycka på axlarna och vägra ersättning bara för att tillverkaren har gått i konkurs?

• Gilla
tttomten och 5 till
  • Laddar…
Det enda man egentligen kan konstatera är att det kommer bli en ordentlig soppa av det hela. Elsäkerhetsverket har ju inte direkt hjälpt till genom att bara säga att de får "åtgärda" de installerade boxarna. Det går ju givetvis inte för rimlig peng så det hade ju varit mycket bättre om de bara återkallat de direkt. Då hade man i alla fall kunnat ta ett vettigt beslut direkt.

Nu är det istället bara att vänta på att Easee går i konkurs och laddboxen som ju ändå fungerar tillräckligt säkert att den inte ska återkallas direkt helt enkelt slutar fungera ändå för att molntjänsten lägs ner.

Sen kommer ju problematiken med bidragen in, ifall jag reklamerar/får boxen återkallad vad händer då med min installation? Ska den tas bort med eller får jag helt plötsligt betala dubbelt för den för att jag nu mera inte har en laddbox som är godkänd för bidrag utan ska då betala fullt pris för allt annat material och arbete.

Enda ljuspunkten är väl att man köpt en norsk laddare av ett norskt elbolag så de kanske får något vettigt att göra av sin oljefond i alla fall.

J Jensa86 skrev:
Sen kommer ju problematiken med bidragen in, ifall jag reklamerar/får boxen återkallad vad händer då med min installation? Ska den tas bort med eller får jag helt plötsligt betala dubbelt för den för att jag nu mera inte har en laddbox som är godkänd för bidrag utan ska då betala fullt pris för allt annat material och arbete.
Det kommer att komma ett laddboxstöd från försäkringskassan i höst.

• Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
Vi kan nog helt enkelt bortse från en viss användares åsikter eftersom vi andra är överens om att det inte är force majeure eller några andra ursäkter utan som kund är det bara den du köpt boxen av som är den som får hjälpa dig. Taskigt läge för återförsäljaren, absolut.

Vad gäller om det är en BRF eller företag som köpt? Garantin är ju den samma ändå (5 år i Easee-fallet) men jag vill minnas att rättsläget är ett annat då.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Som jag fattat det om DC skyddet inte fungerar och boxen skickar vidare dc från bilen. Om man då har en jordfelsbrytare typ A före boxen som även skyddar resten av huset, så fungerar inte längre den jordfelsbrytaren om tex det skulle bli ett jordfel i diskmaskinen, samtidigt som det läcker DC från bilen.

Då är det ju bättre om boxen har en egen jordfelsbrytare eller personskyddsautomat, då fungerar ju allt som det ska i resten av huset. Allra bäst är ju om denna jordfelsbrytare är av typ B, då fungerar den ju trots DC läckage.

Om den stör ut grannens JFB så står det väl även ut din egna?

Förstår inte riktigt hur du menar att det fungerar?
Du har rätt.
En DC-ström slår ut den egna JFBn först om man har en sådan.
Därefter tar den grannens ;)
Jag tänker på denna livliga tråd Har ni koll på era jordfelsbrytare? där en före detta överinspektör från ESV, numera elsäkerhetsexpert på IN påstår att det kan ske. Där var det främst solcellsinstallationer man pratade om, och dessa har sällan en JFB utan det bygger på interna skydd i omriktaren.

Vad IN rekommenderade var just en (dyr) JFB typ B åt folket. Jag tycker den sitter bättre i laddstationen, främst för att dessa inbyggda DC-skydd bryter vid 6 mA medan en JFB typ B bryter först vid 60 mA.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är inte jag som straffar dem, det är ESV. San tycker jag av vad jag sett/hört att de verkar ha betett sig otroligt inkompetent och arrogant så mitt förtroende för Easee är väl inte särskilt högt. Tycker du verkligen att de gett ett kompetent intryck.
Så du vill straffa dem ytterligare för att du tycker att de verkar inkompetenta :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.