T Thomas_Blekinge skrev:
Vid alla dessa sammanställningar om händelser som inträffar samtidigt eller i nära samband ska man akta sig för slutsatser. Det behöver inte finnas ett orsak/verkan-samband mellan händelserna (typ: elpriset gick upp/ned för att det blåste då i Kina). Istället kan det vara rena tillfällen eller en helt annan orsak som kan ligga bakom.
Koincidens är inte samma som kausalitet.
Ex: År 1983 nådde glassförsäljningen i Italien en topp. Samma år rapporterades ovanligt många fall av solbränna.
Slutsats: Glasskonsumption orsakar solbränna. Fatta?
Försök inte, alla vet att om man visar två saker i samma graf så måste de hänga ihop!
Korrelation mellan USA:s utgifter för vetenskap och antalet självmord genom hängning, 1999-2009.
Graf som visar korrelation mellan ostdrickning och dödsfall genom lakanstrassel åren 2000-2009.
Linjediagram visar korrelation mellan USA:s råoljeimport från Norge och förare dödade i tågkollisioner.
Beklagar mitt off topic. Åter till ämnet!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 14 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det kan ju inte vara meningen att Sveriges elproduktion ska mätta hela EU:s skriande behov av el pga att andra länder gjorde sig beroende av rysk gas, som nu inte längre levereras.
Om de senaste skriverierna stämmer har alla andra länder utom Sverige löst återbetalningen av överdebiteringen till kunderna.
Det måste ju vara ett systemfel om man först ska betala för mycket till elbolagen för att pengarna sedan ska betalas tillbaka, i de länder där det görs, dvs inte i Sverige.
Men det ger ju stora intäkter till svenska staten och elbolagen samtidigt som våra bankkonton dräneras.
Jo och beroendet av rysk fossilgas har man ju skapat genom att lägga ner kärnkraft. (helt självvalt)
Sen det stora dilemmat är ju att Tyskland är den stora "motorn" inom EU.
Men personligen så ser jag inget skäl till av vi ska betala för Tysklands misstag via höga elfakturor.
Likadant att vi ska betala för Danmarks stora brist på planerbar elproduktion.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
D
Helvete @Mikael_L den här tråden är dynamit, bland det farligaste som finns i Sverige idag är fakta, regimen har officiellt pekat ut detta, och du försöker alltså driva en hel tråd baserat på detta... may the force be with you!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
PFO och 14 till
  • Laddar…
harry73
P paralun skrev:
Jo och beroendet av rysk fossilgas har man ju skapat genom att lägga ner kärnkraft. (helt självvalt)
Sen det stora dilemmat är ju att Tyskland är den stora "motorn" inom EU.
Men personligen så ser jag inget skäl till av vi ska betala för Tysklands misstag via höga elfakturor.
Likadant att vi ska betala för Danmarks stora brist på planerbar elproduktion.
Ibland försöker jag skapa mig en bild av andra medlemmar på Byggahus. Vad de tycker, var de står politiskt, ålder, mm.. Men här är det ju tydligt :) Paralun är en tvättäkta kommunist som anser att Sveriges elproduktion tillhör folket. Elproduktionen ska vara statsägd och alla vinster (gud förbjude) ska tillfalla det Svenska folket.
Nu undrar jag om det bara är elproduktion där du har dessa kommunistiska synpunkter eller om det också gäller för andra områden. T ex systembolaget, apoteket, bilprovningen, skolor, vård

• Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
bland det farligaste som finns i Sverige idag är fakta, regimen har officiellt pekat ut detta, och du försöker alltså driva en hel tråd baserat på detta... may the force be with you!
Ajaj.
Tycker du jag bör undersöka möjligheten till annat medborgarskap?
Fly landet i väntan?
:rofl::cool:

• Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Ibland försöker jag skapa mig en bild av andra medlemmar på Byggahus. Vad de tycker, var de står politiskt, ålder, mm.. Men här är det ju tydligt :) Paralun är en tvättäkta kommunist som anser att Sveriges elproduktion tillhör folket. Elproduktionen ska vara statsägd och alla vinster (gud förbjude) ska tillfalla det Svenska folket.
Nu undrar jag om det bara är elproduktion där du har dessa kommunistiska synpunkter eller om det också gäller för andra områden. T ex systembolaget, apoteket, bilprovningen, skolor, vård
Jag tror det är mer komplext än så, fått diverse etiketter klistrade på mig själv som aldrig stämt, jag bara ler åt dessa såklart.

Att anse att vissa saker måste samfinansieras därför att det är för dyrt att göra enskilt är nog inte speciellt kommunistiskt, det som alltid diskuteras är finjusteringar av dessa gränser, en storm i ett vattenglas. Jag tror inte Paralun är vänster ens, men kanske ändå tycker att el tillhör de saker vi har ett gemensamt intresse i och därför borde ta ett större ansvar för. Jag tycker inte att det är helt kontroversiella åsikter.

Jag tycker att svära trohet till nuvarande oligopolkonstruktion borde lyfta fler ögonbryn.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Njau... nu är det ju röd-gröna i både Sverige samt Tyskland som lägger ner fungerande kärnreaktorer och sedan skyller röran på Putin.

• Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau... nu är det ju röd-gröna i både Sverige samt Tyskland som lägger ner fungerande kärnreaktorer och sedan skyller röran på Putin.
Felet var ju att välja Ryssland som energileverantör. Gjordes ingen bakgrundskontroll?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
harry73
Mitt syfte var att locka fram reaktioner, så tack för din reaktion :)
Tycker du att problemet med elproduktion är att det är en oligopolmarknad? Samma borde då gälla för t ex apoteken eller livsmedelsbutiker. Även bilindustrin är ju ett tydligt exempel av en oligopolmarknad.
Egentligen tycker jag att just elproduktion är väldigt bra reglerad med dagliga auktioner som sätter ett spotpris. ICA har ju helt andra möjligheter att påverka livsmedelspriser och samtidigt kan de göra processen så (o)transparent som de önskar.

Men jag håller med om att det kan vara bra med statlig ägd elproduktion, men då av en annan anledning. Vår vattenkraft påverkar mycket mer än bara själva produktionsanläggning. Den påverkar (och förstör) hela landskapet. Och därmed ser jag möjligheten till vattenkraft som något som tillhör oss alla, och då ska också vinsten/överskottet hamna hos befolkningen. På samma sätt blir kärnkraft en risk för ett större område och en nationell risk att ta hand om avfall eller utsläpp. Ett företag som kan gå i konkurs, kan eller borde aldrig vara en part som ska ansvara för sådana stora och långlivade risker. Och ska staten stå för risken, ska också vinsten/överskottet hamna hos staten.
Jag tycker för övrigt att man kan dra liknande paralleller till gruvindustrin, som förstör/äter upp en del av landet. Det de tar var en del av Sverige och kommer aldrig tillbaka för allmän nytta. Då är även det en vinst som borde tillfalla befolkningen eller staten.
Men att elpriset sätts efter marknadsprinciper och att en brist leder till ett högre pris, har jag inga problem med.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man behöver knappast vara kommunist för att anse att staten bör kontrollera elproduktionen. Tycker du att även försvaret bör privatiseras? Eller är du kommunist som inte tycker det?

Elproduktionen är enormt viktigt för totalförsvaret så att låta det ligga på privata aktörer varav många faktiskt kontrolleras av kommunister (Kina) är direkt samhällsfarligt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Logiken haltar minst sagt.
Det är just denna förklaringsmodell till anledningen till de höga elpriserna som jag inte tycker håller - och har en känsla av att någon som borde veta bättre ljuger för oss, någon som borde hålla sig borta från att ljuga för folket.
Om du är elhandlare och köpt upp ett antal MWh billig kärnkraftsel för 29 öre / kWh och står i Ystad där det är en sladd till Tyskland som betalar 5kr/ kWh så häller du elen i sladden till Tyskland!
Samtidigt undrar Ystadsborna var elen blev av?
Du svarar, jag har mer el, vill ni ha el så får ni också köpa för 5 kr / kWh !!!

Men hade redan kabeln till Tyskland vart mättad med ström, så hade elhandlaren fått sälja sin el för 59 öre/kWh till Ystad , visserligen med 100% vinst.
Därför är elen dyr!
Hade vi haft kvar våra 4 helrenoverade kärnkraftverk så hade alltid kablar varit på Max och priset varit 34 öre/ kWh i Sverige.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
D
För att använda ett speciellt språkbruk så kan man säga att elproduktion ofta samlar in folkets energi och omvandlar detta till el som säljs tillbaks till energins ägare, folket får dessutom, som du är inne på, stå för alla negativa effekter. Det är ju då inte orimligt att vi gör energiomvandlingen själv, eller lejer ut den för en obetydlig summa, som det är nu skulle man kunna se det som att vi står för alla kostnaderna men någon annan tar alla intäkterna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Om du är elhandlare och köpt upp ett antal MWh billig kärnkraftsel för 29 öre / kWh och står i Ystad där det är en sladd till Tyskland som betalar 5kr/ kWh så häller du elen i sladden till Tyskland!
Samtidigt undrar Ystadsborna var elen blev av?
Du svarar, jag har mer el, vill ni ha el så får ni också köpa för 5 kr / kWh !!!

Men hade redan kabeln till Tyskland vart mättad med ström, så hade elhandlaren fått sälja sin el för 59 öre/kWh till Ystad , visserligen med 100% vinst.
Därför är elen dyr!
Hade vi haft kvar våra 4 helrenoverade kärnkraftverk så hade alltid kablar varit på Max och priset varit 34 öre/ kWh i Sverige.
Grundfelet är att detta resonemanget bygger helt på en kabelbegränsning som inte finns, tvärtom måste fler kablar byggas när produktionen ökar. För att detta ska funka måste vi uppfinna elproduktion som kan etableras snabbare än kabel kan läggas och konstant bygga mer, det är inte hållbart.

Lösningen är att stimulera elproduktionsutbyggnad där elen behövs, tex i Tyskland, och göra det ännu mer olönsamt att inte bygga ut.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Grundfelet är att detta resonemanget bygger helt på en kabelbegränsning som inte finns, tvärtom måste fler kablar byggas när produktionen ökar. För att detta ska funka måste vi uppfinna elproduktion som kan etableras snabbare än kabel kan läggas och konstant bygga mer, det är inte hållbart.

Lösningen är att stimulera elproduktionsutbyggnad där elen behövs, tex i Tyskland, och göra det ännu mer olönsamt att inte bygga ut.
Stimulansen finns ju, den kallas i denna tråden för "höga priser".

Problemet är att denna stimulans triggar snabb utbyggnad av osäkra energikällor (vindkraft och solenergi) istället för stabila energislag som producerar oavsett väder.

En del av problemet är också att vi har passerat toppen för vad vi klarar av att producera billigt och stabilt (det finns inte mer vattenkraft att bygga, bara för att ge ett exempel), vilket förstärks av att vi nu kraftigt måste dra ned på produktionen av kol-baserade kraftkällor.

Utbyggnad av stabil kraftproduktion (dvs kärnkraft) gynnas ju inte av mekanismerna i ekonomin och missgynnas direkt av staterna som styr. Detta leder till instabila priser.

Den billiga vindenergin leder dessutom (på sikt) till en kraftig etablering av vissa industrier som klarar sig med varierande energitillgång, genom att de kan mellanlagra energin som exempelvis vätgas. Men pga förlusterna i tillverkningen av vätgas så gäller detta framförallt industrier som kräver oxidation till vatten av syre. De övriga behöver fortfarande stabil energiproduktion. Detta kommer (kanske) på sikt att driva industrier till länder där solenergi finns varje dag året om, om man inte bygger ut med kärnkraft. För, som sagt, vattenkraften är ju redan fullt utnyttjad som reglering för andra intermittenta energikällor (exempelvis vind).

Det finns ytterligare produktion att fundera på, exempelvis vågenergi och annat, men i grunden så finns det bara två vägar framåt:
1) kärnkraft (på sikt även fusionsenergi)
2) lagring av el från intermittenta energikällor i främst batterier (väte är inget vettigt alternativ här).

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Stimulansen finns ju, den kallas i denna tråden för "höga priser".

Problemet är att denna stimulans triggar snabb utbyggnad av osäkra energikällor (vindkraft och solenergi) istället för stabila energislag som producerar oavsett väder.

En del av problemet är också att vi har passerat toppen för vad vi klarar av att producera billigt och stabilt (det finns inte mer vattenkraft att bygga, bara för att ge ett exempel), vilket förstärks av att vi nu kraftigt måste dra ned på produktionen av kol-baserade kraftkällor.

Utbyggnad av stabil kraftproduktion (dvs kärnkraft) gynnas ju inte av mekanismerna i ekonomin och missgynnas direkt av staterna som styr. Detta leder till instabila priser.

Den billiga vindenergin leder dessutom (på sikt) till en kraftig etablering av vissa industrier som klarar sig med varierande energitillgång, genom att de kan mellanlagra energin som exempelvis vätgas. Men pga förlusterna i tillverkningen av vätgas så gäller detta framförallt industrier som kräver oxidation till vatten av syre. De övriga behöver fortfarande stabil energiproduktion. Detta kommer (kanske) på sikt att driva industrier till länder där solenergi finns varje dag året om, om man inte bygger ut med kärnkraft. För, som sagt, vattenkraften är ju redan fullt utnyttjad som reglering för andra intermittenta energikällor (exempelvis vind).

Det finns ytterligare produktion att fundera på, exempelvis vågenergi och annat, men i grunden så finns det bara två vägar framåt:
1) kärnkraft (på sikt även fusionsenergi)
2) lagring av el från intermittenta energikällor i främst batterier (väte är inget vettigt alternativ här).
Visst blir det höga priser men det blir det på bägge sidorna av kabeln, så det stimulerar absolut inte specifikt byggen i Tyskland, där det behövs. Jag skulle gärna se ett fördelningssystem som gynnar länder som byggt stabilt, som Sverige och som då riktat stimulerar utbyggnad hos de som ligger under i sin produktion, gärna kombinerat med avgifter på fossilt som ytterligare tydliggör byggandet av fossilfri produktion där det är underskott.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.