Ändå roligt att en del här tror att ungarna debiteras som med en taxameter. Så fort ungen är utcheckad så slutar taxan att gå och direkt piper en pedagog iväg och slutar kosta pengar för staten

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ändå roligt att en del här tror att ungarna debiteras som med en taxameter. Så fort ungen är utcheckad så slutar taxan att gå och direkt piper en pedagog iväg och slutar kosta pengar för staten
Sjukt är det

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag och sambon betalar båda statlig inkomstskatt.
Bortsett allt annat. Vad har just statlig inkomstskatt med saken att göra?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Bortsett allt annat. Vad har just statlig inkomstskatt med saken att göra?
Kostnad vs intäkt. Googla

Kostnad vs intäkt. Googla
Så ju mer man tjänar och därmed betalar i skatt, desto mer har man rätt att "plocka ut"?

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Så ju mer man tjänar och därmed betalar i skatt, desto mer har man rätt att "plocka ut"?
Så borde det fungera.

Så borde det fungera.
Så borde det fungera.
Jag har försökt få ett erkännande att det egentligen inte är kostnaden som är problemet. Men så var det inte. Nu visar det sig också att det alltså enbart är kostnader som räknas. Intäkter räknas inte. Du är uppenbarligen enbart en börda för samhället.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skönt att man själv aldrig behöver bryta några regler eftersom man är egen. :) Men här i Stockholm är det ju också vettiga regler med 40 timmar för alla oberoende av situation. Som sig bör.
Det där är ju ren sosse-ideologi? "40 timmar för alla oberoende av situation som sig bör" vem betar kalaset? Folket? På tal om politik :rofl:

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Förskolan i Sverige är en förlustaffär för de flesta kommuner (alla kommuner) så länge maxtaxan får vara kvar. Men i Sverige har alla rätt till "allt" och alla inkomsttagare är "skyldiga" att betala skatt oavsett om man drar fördel av det som erbjuds för de skattade pengarna eller inte. Väldigt bra förskola och väldigt billig. Härligt att nyttja offentliga medel, tycker en del. Folket betalar kalaset oavsett. När slopas maxtaxan, och hur dyrt (billigt) kommer det bli då? Intressant tycker jag, någon som är bra på kalkylen?

• Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Härligt att nyttja offentliga medel, tycker en del. Folket betalar kalaset oavsett. När slopas maxtaxan, och hur dyrt (billigt) kommer det bli då? Intressant tycker jag, någon som är bra på kalkylen?
Jag hoppas du inte menar att nån ska skämmas för att nyttja det offentliga?
Slopas maxtaxan så kanske kommunalskatten kan sänkas med motsvarande.

Lill72 Lill72 skrev:
Jag hoppas du inte menar att nån ska skämmas för att nyttja det offentliga?
Slopas maxtaxan så kanske kommunalskatten kan sänkas med motsvarande.
Hur många föräldrar har råd med den faktiska kostnaden på 150 000 - 200 000 kr per barn och år?

Om man är medveten om hur mycket en plats faktiskt kostar så kanske man också inser vikten av att inte nyttja den när man inte har rätt till det. Om någon nyttjar några timmar extra någon gång eller någon dag spelar säkert ingen roll men blir det ett mönster där alla föräldrar nyttjar några timmar extra i veckan eller t o m 8 månader så påverkar det självklart kostanden för förskolan.

/Krille

• Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur många föräldrar har råd med den faktiska kostnaden på 150 000 - 200 000 kr per barn och år?
/Krille
Varierar nog extremt.
Men i ett sådant scenario skulle man ju då endast betala skatt för sådant som man själv nyttjar.
Jag som då nyttjar extremt få skattefinansierade tjänster skulle få enormt mycket pengar över sett till den höga skattenivå jag idag betalar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Förskolan i Sverige är en förlustaffär för de flesta kommuner (alla kommuner) så länge maxtaxan får vara kvar. Men i Sverige har alla rätt till "allt" och alla inkomsttagare är "skyldiga" att betala skatt oavsett om man drar fördel av det som erbjuds för de skattade pengarna eller inte. Väldigt bra förskola och väldigt billig. Härligt att nyttja offentliga medel, tycker en del. Folket betalar kalaset oavsett. När slopas maxtaxan, och hur dyrt (billigt) kommer det bli då? Intressant tycker jag, någon som är bra på kalkylen?
Jag skulle tycka det var fantastiskt om man kunde betala för extratid på förskolan vid behov. Alla har rätt till x timmar, resten får man pröjsa.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag skulle tycka det var fantastiskt om man kunde betala för extratid på förskolan vid behov. Alla har rätt till x timmar, resten får man pröjsa.
Frågan är vart gränsen går.

ska man ha rätt till 1 sjukvårdsbesök/år och sedan får man pröjsa själv?

Om det bara handlar om att minska skattetrycket så är det bättre att slopa alla ”lyxbidrag”, som rot, rut, grönt osv. Vill man då renovera så får man lära sig att göra det själv eller faktiskt betala för det ur egen ficka. Att få bidrag för att lägga 300K på solceller istället för 360K, är bara löjligt.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast nu kostade det inte så mycket innan maxtaxan men den faktiska kostnaden du nämner stämmer säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.