108 481 läst · 1 143 svar
108k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Jag har försökt få ett erkännande att det egentligen inte är kostnaden som är problemet. Men så var det inte. Nu visar det sig också att det alltså enbart är kostnader som räknas. Intäkter räknas inte. Du är uppenbarligen enbart en börda för samhället.AndersMalmgren skrev:
Det där är ju ren sosse-ideologi? "40 timmar för alla oberoende av situation som sig bör" vem betar kalaset? Folket? På tal om politikAndersMalmgren skrev:
Förskolan i Sverige är en förlustaffär för de flesta kommuner (alla kommuner) så länge maxtaxan får vara kvar. Men i Sverige har alla rätt till "allt" och alla inkomsttagare är "skyldiga" att betala skatt oavsett om man drar fördel av det som erbjuds för de skattade pengarna eller inte. Väldigt bra förskola och väldigt billig. Härligt att nyttja offentliga medel, tycker en del. Folket betalar kalaset oavsett. När slopas maxtaxan, och hur dyrt (billigt) kommer det bli då? Intressant tycker jag, någon som är bra på kalkylen?A atomlab skrev:
Jag hoppas du inte menar att nån ska skämmas för att nyttja det offentliga?N Nordsjö skrev:
Slopas maxtaxan så kanske kommunalskatten kan sänkas med motsvarande.
Hur många föräldrar har råd med den faktiska kostnaden på 150 000 - 200 000 kr per barn och år?Lill72 skrev:
Om man är medveten om hur mycket en plats faktiskt kostar så kanske man också inser vikten av att inte nyttja den när man inte har rätt till det. Om någon nyttjar några timmar extra någon gång eller någon dag spelar säkert ingen roll men blir det ett mönster där alla föräldrar nyttjar några timmar extra i veckan eller t o m 8 månader så påverkar det självklart kostanden för förskolan.
/Krille
Varierar nog extremt.K Krille4 skrev:
Men i ett sådant scenario skulle man ju då endast betala skatt för sådant som man själv nyttjar.
Jag som då nyttjar extremt få skattefinansierade tjänster skulle få enormt mycket pengar över sett till den höga skattenivå jag idag betalar.
Jag skulle tycka det var fantastiskt om man kunde betala för extratid på förskolan vid behov. Alla har rätt till x timmar, resten får man pröjsa.N Nordsjö skrev:Förskolan i Sverige är en förlustaffär för de flesta kommuner (alla kommuner) så länge maxtaxan får vara kvar. Men i Sverige har alla rätt till "allt" och alla inkomsttagare är "skyldiga" att betala skatt oavsett om man drar fördel av det som erbjuds för de skattade pengarna eller inte. Väldigt bra förskola och väldigt billig. Härligt att nyttja offentliga medel, tycker en del. Folket betalar kalaset oavsett. När slopas maxtaxan, och hur dyrt (billigt) kommer det bli då? Intressant tycker jag, någon som är bra på kalkylen?
Frågan är vart gränsen går.H hellem skrev:
ska man ha rätt till 1 sjukvårdsbesök/år och sedan får man pröjsa själv?
Om det bara handlar om att minska skattetrycket så är det bättre att slopa alla ”lyxbidrag”, som rot, rut, grönt osv. Vill man då renovera så får man lära sig att göra det själv eller faktiskt betala för det ur egen ficka. Att få bidrag för att lägga 300K på solceller istället för 360K, är bara löjligt.