Dom har koll. Ett exempel:
Har två kärl med med åtta fack.
Förra året missades första tömning av det ena i maj. Bara att ringa kontaktnummer på kommun. Fick frågan om kärlet stod på anvisad plats och det gjorde det, och att det skulle tömts veckan innan.
De skickade över kartbild var de hade registrerat och bad mig kontrollera, samt vid fel rita in den riktiga platsen och ta ett foto med mobil. Visst var det fel, symbolen för plats var 10 m ut på en äng. Skickade in samma dag.
Döm om min förvåning, dagen efter kom en bil och tömde.

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret är ett val som gjordes av myndigheterna i Sverige back in the day. Man valde då inte att som i många andra länder anlägga stora septiktankar där den långsamma nedbrytningen av fast material få fortgå ostörd i tiotals år. Man tyckte helt enkelt det var för stora betongtankar som skulle krävas.

Istället valde man den lilla två- och trekammarbrunnen i betong som var lättare att lägga. Men de har alldeles för liten volym för att kunna lagra tillräckligt med fast material så att det hinner brytas ned innan brunnen blir full. Lösningen blev således regelbunden tömning av två och trekammarbrunnarna. Till en början tömde fastighetsägaren själv.

Och på den vägen är det.

Sen är det också sant att nedbrytningen är temperaturberoende, då den går extra långsamt i kalla Sverige och snabbare närmare ekvatorn.
Jag har trekamarbrun

Claes Sörmland
M maria01 skrev:
Jag har trekamarbrun
Det som spelar roll är inte antalet kammare utan volymen i förhållande till belastning. Hur många är ni i hushållet och med vilken volym på slamavskiljaren?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som spelar roll är inte antalet kammare utan volymen i förhållande till belastning. Hur många är ni i hushållet och med vilken volym på slamavskiljaren?
här det 500 liter per sovrum till max 5 rum skumma regler så min brunn är 5000 liter totalt valde en störe för kunna bygga ut i frmatiden största man kan ha är en men bädden är riktigt stor med svenska måt plus att jag har en sten bädd med bakom den stora bädden ny regel för i år

fast tömning behövs inte det går inte ens att komma åt den nu

skrev fel

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
här det 1000 liter per sovrum till max 5 rum skumma regler så min brunn är 5000 liter totalt största man kan ha är en men bädden är riktigt stor med svenska måt plus att jag har sten med bakom den stora bädden ny regel för i år
Där är skillnaden, i Sverige krävs 2000 L för 5 personekvivalenter så kring 400 L per teoretisk person om WC är påkopplat.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
I Luleå kommun kan man betala 50 kr/år för att få ett sms dagen innan de kommer, allt för att undvika att behöva betala bomkörningsavgift. I mitt fall beror behovet av det på att jag har godkänd låsning på brunnslocket och de inte kan garantera att de kan öppna det och det annars blir bomkörning.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Kan även finnas vägbommar som måste vara öppna och hanteras.

M maria01 skrev:
det sa jag till komunen men dom tyckte det var Integritetskränkning att ha gps i bilarna
Det kan vara så att GPS är integritetskränkande men jag sa aldrig GPS. Finns fler sätt att kunna konstatera om ett jobb är utfört eller ej. Kan finnas återrapporteringskrav i ett system som inte är utfört. Vilken som sägs ha kört den dagen har man konstaterat att den inte ens var ute på jobb.

L lbgu skrev:
Om det är någon som har koll på om byggnader är fritidshus eller ej så är det kommunen. Och kommunen har nog rätt bra koll på om den ligger i ett område där fritidshus främst används på sommaren eller vintern. Så ifall översnöade brunnar är ett verkligt problem för kommunen så borde de givetvis anpassa sig till det. Handlar bara om lite sunt förnuft, men det är tyvärr en bristvara hos vissa.

Även om man inte har jättelångt att åka så måste det nog för de flesta te sig rätt orimligt om man ska stiga upp i ottan för att det snöat under natten och åka ut till stugan bara för att slamtömningen kanske ska ske idag.
Sunt förnuft är svårt som kommun att tillämpa. Det blir godtyckliga beslut och därmed kommer svaren bli olika för samma sak. Så nej det rimliga är att fastighetsägaren talar om ifall huset står tomt halvårsvis. Sen ska ju kommunen göra det lätt att förstå för fastighetsägaren hur han ska agera och där kan det säkerligen göras en hel del. Men gissa sig till om ett fritidshus kommer bebos hela vintern eller stå öde blir nog väldigt knepigt

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag förstår inte hur det är möjligt. Gräver han själv upp kakan? Vissa år har vårt avlopp varit på gränsen till stopp strax innan tömning. På grund av att det blir fullt
Har ni plast eller betongtank? Upplever att bakterier mår betydligt bättre i betongtank.

Blodsoppen
G Grillette Tändbrikett skrev:
Har ni plast eller betongtank? Upplever att bakterier mår betydligt bättre i betongtank.
Bytade för en del år sedan till plasttank, i samband med installationen av minireningsverk. Kan inte säga något om bakterierna. Men plasttanken är lite dumt konstruerad med en konstig kant i första kammaren som gör att skiten lätt stockar sig.

Nu är klockan 20:37 och inget svar från TS. Känns som ett erkännande att TS var ute och cyklade.

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
S speed296 skrev:
Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.

Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.

Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!

Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.
S speed296 skrev:
Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.

Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.

Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!

Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.
Är det en 3 kammarbrunn med infiltrering så är det slammet som skall sugas bort. Du fyller upp tanken igen med diskvatten duschvatten osv. Har du en avloppstank utan infiltrering så skall den tömmas. Vilket kan bli 3 kbm om den är full. Priset är åtminstone här i Sundsvall per tömning.

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Bytade för en del år sedan till plasttank, i samband med installationen av minireningsverk. Kan inte säga något om bakterierna. Men plasttanken är lite dumt konstruerad med en konstig kant i första kammaren som gör att skiten lätt stockar sig.
Upplever du att kakan flyter upp. Eller får du en mjukare soppa i första facket?

Blodsoppen
G Grillette Tändbrikett skrev:
Upplever du att kakan flyter upp. Eller får du en mjukare soppa i första facket?
Japp kakan flyter upp i plasttanken

• Gilla
Grillette Tändbrikett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.