S speed296 skrev:
Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.

Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.

Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!

Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.
Du betalar för behandling av 3 m3 slam, inte för att få 3 m3 bortforslat. I moderna slambilar avvattnas slammet och vattnet returneras till brunnen. Det minskar onödig transport av vatten…
Det du ser innan tömning är slamkakan som flyter, men en minst lika stor del är bottenslam, så testa du att känna på botten med en planka så märker du om det är dyigt eller betonghårt.
Det är något att tänka på för alla ”jag tömmer själv”, nej det gör du inte om du bara tar bort kakan, till slut har du fyllt brunnen med bottenslam i alla tre kamrarna.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Hur stor är slangkostnaden?
typ 350 spänn eller där omkring

R Rullle skrev:
Hur är det med bärigheten på vägen?
jag menar, jag har ju inte mätt bärigheten, men jag byggt båda de andra vägarna för att komma till den 3:e vägen själv, och jag byggt alla 3 vägarna på samma sätt, så jag misstänker att bärigheten är ungefär den samma.

om något är den nog bättre på den sista biten eftersom marken där är betydligt sandigare. Jag menar de är ju så sandigt där så lastbilen skulle nog kunna köra på gräsmatan utan att sjunka

Varför inte göra en märkning på brunnen när den är tömd, enkelt och åtminstone en bekräftelse på att man varit på plats. Förra året var det en gul fläck och i år vit på vår brunn.

• Gilla
Rullle
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
jag menar, jag har ju inte mätt bärigheten, men jag byggt båda de andra vägarna för att komma till den 3:e vägen själv, och jag byggt alla 3 vägarna på samma sätt, så jag misstänker att bärigheten är ungefär den samma.

om något är den nog bättre på den sista biten eftersom marken där är betydligt sandigare. Jag menar de är ju så sandigt där så lastbilen skulle nog kunna köra på gräsmatan utan att sjunka
Vägen kanske är bra men det är upp till föraren att bedöma om de vill köra på den. Vi hade bra väg till sommarhuset men fick ändå kosta på flera lass med grov makadam för att slamtömmaren skulle köra dit.

R Rullle skrev:
Vägen kanske är bra men det är upp till föraren att bedöma om de vill köra på den. Vi hade bra väg till sommarhuset men fick ändå kosta på flera lass med grov makadam för att slamtömmaren skulle köra dit.
Samma för grannen och även en vändplats då det var 400-500 m "skogsväg".

Blodsoppen
Bra tråd som väcker minne. Att det fuskas från slamtömmarnas sida verkar vi vara flera som upplevt. När jag läser om att dom debiterar för extra slang så kommer jag ihåg ett år jag såg detta på fakturan och undrade varför, då det inte förekommit tidigare. Efter samtal till dom fick jag veta att dom räknade avståndet från vägen till min brunn. Jag berättade att chauffören alltid backar ner på min uppfart och endast behövde enkel slang. Dom strök den extra avgiften på fakturan.
Summa summarum, ha koll på vad ni faktiskt betalar för.

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Säkert. men de är väldigt godtyckligt speciellt då den uppfyller alla kraven som är skrivna av företaget som äger slamtömningen

R Rullle skrev:
det handlar ofta om dåliga förare som inte vill jobba ofta skylls det på chefer i sverige men ofta handlar det om dåliga anstälda hade samma problem med schaufförer på föra huset inga andra lastbilar hade problem bara dom den vägen

R Rullle skrev:
Vägen kanske är bra men det är upp till föraren att bedöma om de vill köra på den.
Och om då föraren kan få 350:- för att rulla ut en slang så kan man ju tänka sig att föraren är lockad att ge sitt företag dessa gratispengar. Får väl en klapp på axeln av chefen när han kommer tillbaka.

L lbgu skrev:
Och om då föraren kan få 350:- för att rulla ut en slang så kan man ju tänka sig att föraren är lockad att ge sitt företag dessa gratispengar. Får väl en klapp på axeln av chefen när han kommer tillbaka.
många är ju bara kommunanställda

M maria01 skrev:
Jo men de kan också få en klapp på axeln av chefen ifall de drar in lite mer pengar. Cheferna inom kommun är ofta småpåvar som tycker att sin egen budget är överordnat allt annat..

M maria01 skrev:
Hur många kommuner kör egna slambilar i dag? Min personliga begränsade erfarenhet baserad på ett tiotal kommuner säger att det är 0%.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur många kommuner kör egna slambilar i dag? Min personliga begränsade erfarenhet baserad på ett tiotal kommuner säger att det är 0%.
Något högre än 0%, Alvesta och Lund till exempel. Många kommunägda bolag kör också i egen regi.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vanligtvis betalar man för en tömning som är baserad på anläggningens volym, inte den faktiska mängden tömt material eftersom det är svårt att mäta exakt. Vissa kommuner tömmer brunnen helt på även vattnet, vissa tömmer bara "kakan" på toppen (kallad deltömning) och vissa använder sig av avvattnade teknik. Det finns för- och nackdelar för alla tömningar.

Att det finns vatten kvar i brunnen efter tömning behöver alltså inte vara fel. Har det dessutom gått några dagar efter tömning så kommer det alltid vara vatten i brunnen eftersom man spolat, duschat osv.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.