B Bengt Numelin skrev:
Detta hus har jag kört förbi och tagit bilder på för något år sedan för jag tycker att stilen är underbar både ut- och invändigt och om jag var rik nog kunde jag tänka mig att köpa det trots att jag är ungkarl. De flesta som bygger dessa hus lär vara syrianer/assyrier mestadels från Turkiet. När Huddinge sjukhus finns några liknande men inte alls så fina som detta. Flera av dem är ombyggda tvåvånings funkishus från 1950-talet. De som låtit bygga dessa hus har kontakt med hantverkare och byggare från Mellanöstern som kan rita och utföra sådana hus. Jag känner en byggarbetsledare från den nu svårt drabbade staden Gaziantep i södra Turkiet och han har visat mig projekt som han varit byggledare för samt sitt eget hus ,vilket han har ritat själv, och de husen är bra mycket snyggare än de flesta hus som byggs i Sverige. Om någon av er vill ha ett hus utöver det vanliga kan jag ge er kontaktuppgifter till honom för han bor nu i Stockholm.
det är inte så stor skilnad med det här huset och nån av Pål Ross husen som många svenkar köper
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det är inte så stor skilnad med det här huset och nån av Pål Ross husen som många svenkar köper
Nä, ungefär samma stuk skulle jag säga. Det är inte direkt min stil men det viktiga är ju att de som bor där trivs.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
att invandrare har stora hus är ju inte på grund av dom skulle ha många barn det handlar om att umgås med släkten väldigt ofta, har en gammal jobbar kompis som är syrian dom har bara 2 ungar men släkten är ofta på besök minst varje helg är det några där

skilnnad mot svenskar som kanske har nån släkt träff vart 10 år om ens det jag själv har ju knappt träffat nån i min släkt en dom närmaste tror det så för många när man är på kopisars bröllop i sverige så är det oftast mer vänner en familj ibland fast dom har stora släkter
Fast enormt var ju huset inte direkt. 250kvm. Stora ytor såklart.
Men många hus är ju i de storlekarna men betydligt mer diskreta, många jag känner bor ju i hus med inredda källare och stora vardagsrum på runt 200-250 kvm.
Det största privatboendet i vår by är på 681kvm (4 våningar) och där bor en person. Tror det är en finska då namnet klingar ditåt.

Skillnaden är väl att huset på 681 kvm skulle nog bara gått för 5-6 mille om det kommer ut :p Med renovering för lika mycket.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N ninjaharry skrev:
Den här var intressant: [länk]
oj vad snyggt hade passat in
Vackra gamla hus till salu tråden med


Trappstruktur på husfasad mot blå himmel och trädkronor i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnad på höjd i solljus, snötäckt mark, skog och frusen sjö, tätort i fjärran bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern hus med stora fönster, terrass, i vinterskog och tunn snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro vardagsrum, taklampa i glas, läderfåtöljer, röd matta, träpanel, vit skåpinredning, stora fönster, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern husfasad med stora fönster, garage, snöfläckar på marken, stenmur, träd och adressskylt "4".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern arkitektur, övergivet hus, glasfasad, förfall, vintertid, naturen tar över, blå himmel, barrträd, tomhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro vardagsrum med öppen spis, designstolar, vit tegelvägg, hundstatyer och utsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern villa på klippa, vinter, träd, snö, arkitektonisk design, stora fönster, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N ninjaharry skrev:
Den här var intressant: [länk]
riktigt snyggt! Syns att det (som det står i annonsen) är inspirerat av Corbusier mfl. Det står också att "fasadens avfasade moduler kläddes i det nya materialet glasfiber" Är det nån som har koll på vad det är för skivor/plattor ? Fanns det glasfiberskivor för fasad att köpa på den tiden1950-tal eller gjordes det för detta hus ?
 
M manner skrev:
riktigt snyggt! Syns att det (som det står i annonsen) är inspirerat av Corbusier mfl. Det står också att "fasadens avfasade moduler kläddes i det nya materialet glasfiber" Är det nån som har koll på vad det är för skivor/plattor ? Fanns det glasfiberskivor för fasad att köpa på den tiden1950-tal eller gjordes det för detta hus ?
det fans var väldigt vanligt på industri och butiker och liknade

såg gammal vägkrog föra veckan som hade en fasad av liknade paneler
 
  • Gilla
manner
  • Laddar…
glasfiber var det nya spännande på 50 talet

Chevrolet Corvette kom ut ett år inann detta hus karossen gjord av glasfiber den hade passat bra in där vid huset
 
får hoppas att ingen river huset
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
N ninjaharry skrev:
Den här var intressant: [länk]
Mycket!
Finns dock en hel del att jobba med, nya badrum tex, och heltäckningsmattan i vardagsrum/matsal behöver ju åtgärdas. Rent designmässigt tycker jag taket skär sig mot resten av huset? Annars påminner ju både läge och stil om detta:
https://www.byggahus.se/husdrommar-betonghuset-blev-ett-trahus
 
HOBBY ARCHITECT
rimage.php
https://www.newnest.se/objekt/1635343

Snyggt, men konstigt att inte fönstret på övervåningen inte är lika stort som fönstret på nerevåningen. Och fönsterna till höger kanske inte borde ha gått så långt ner?
 
richardtenggren
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Snyggt, men konstigt att inte fönstret på övervåningen inte är lika stort som fönstret på nerevåningen. Och fönsterna till höger kanske inte borde ha gått så långt ner?
Kanske är det för att möjliggöra möblering eller bara för skapa asymmetri?
Du som självutnämnd arkitekt borde väl inse att fönstren på övervåning troligen linjerar i underkant, men att perspektivet skapar illusionen av att de sitter lägre i den bakre delen?:crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske är det för att möjliggöra möblering eller bara för skapa asymmetri?
Du som självutnämnd arkitekt borde väl inse att fönstren på övervåning troligen linjerar i underkant, men att perspektivet skapar illusionen av att de sitter lägre i den bakre delen?:crysmile:
Arkitekt är ingen skyddad titel, själv kallar jag mig hobby arkitekt.
Fönstrena i den bakre delen är ju smalare och uppdelade i två delar, sen är det längre upp till taket på den sidan.
Jag tycker symmetri skulle passa för fönstrena på den främre delen av huset. Vad skulle man ha i hörnet här som inte hade gått annars menar du?
Svartvit ritning, lägenhetsplan, tre sovrum, vardagsrum, badrum, gästrum, garderober, notering om möjliga avvikelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Arkitekt är ingen skyddad titel, själv kallar jag mig hobby arkitekt.
Fönstrena i den bakre delen är ju smalare och uppdelade i två delar, sen är det längre upp till taket på den sidan.
Jag tycker symmetri skulle passa för fönstrena på den främre delen av huset. Vad skulle man ha i hörnet här som inte hade gått annars menar du?
[bild]
Absolut, du kan ju kalla dig ingenjör eller civilingenjör om du är sugen också :)

Förstår det, hade du gjort din planritning hade det väl fasaden bestått av enbart glaspartier? ;)

Jag har ju ingen koll på hur huset står eller hur omgivningen ser ut, men vissa möbler behöver ju vägg, tavlor? Vissa växter vill ha skugga osv.
Jag gillar också symmetri, men ibland kan asymmetri göra saker mer intressanta och skapa en annan känsla, men sådant sätter nog någon arkitekt bättre ord på :D
Ta huset i husdrömmar tidigare i veckan, tror du fasaden mot gatan hade blivit lika lyckad om alla fönster varit i ek(eller vad det nu var)?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut, du kan ju kalla dig ingenjör eller civilingenjör om du är sugen också :)

Förstår det, hade du gjort din planritning hade det väl fasaden bestått av enbart glaspartier? ;)

Jag har ju ingen koll på hur huset står eller hur omgivningen ser ut, men vissa möbler behöver ju vägg, tavlor? Vissa växter vill ha skugga osv.
Jag gillar också symmetri, men ibland kan asymmetri göra saker mer intressanta och skapa en annan känsla, men sådant sätter nog någon arkitekt bättre ord på :D
Ta huset i husdrömmar tidigare i veckan, tror du fasaden mot gatan hade blivit lika lyckad om alla fönster varit i ek(eller vad det nu var)?
Vad tycker du min hemsida ska heta då? För att vara civilingenjör måste man väl ha en viss utbildning.

jo, jag vet att hus behöver väggar, tack för tipset, men jag pratar ju om en specifik väggbit här.

(Slår vad om att du röstar SD.)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.