56 690 läst · 426 svar
57k läst
426 svar
Värme i källaren eller inte?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Thomas har en point. Jag har en rätt dåligt dränerad gammal källare, inga problem med lukt på vinter. Kan lukta på sommaren, särskilt under trappen, då den varma luften (som kommer in pga värmen utomhus) innehåller mer fukt, träffar den kalla källarvägen, kondenserar och blir en bra grogrund för mikroorganismer. Värme inne kan i vissa fall torka ut insidan av källarväggen, men samtidigt dras mer fukt in utifrån då hela källarväggen. Så det beror på...
Sånt dumprat.T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns stora möjligheter att det blir sämre.
0 möjligheter att det blir bättre.
Men det förstår inte elvärmefolket
Behövs bred kunskap, inte läsa i Nibes katalog
Sommartid så har du absolut hög fuktighet på den varmare luften utifrån, och när man kallställt källaren så blir kontrasten större, så då suger det in. Håller du en högre temp i källaren så får du bättre växling av luften, mer hjälp att hålla undan den fuktiga uteluften på sommaren. Värme torkar alltid ur fukt. Värme är nyckeln till välmående fastigheter.G OMathson skrev:Thomas har en point. Jag har en rätt dåligt dränerad gammal källare, inga problem med lukt på vinter. Kan lukta på sommaren, särskilt under trappen, då den varma luften (som kommer in pga värmen utomhus) innehåller mer fukt, träffar den kalla källarvägen, kondenserar och blir en bra grogrund för mikroorganismer. Värme inne kan i vissa fall torka ut insidan av källarväggen, men samtidigt dras mer fukt in utifrån då hela källarväggen. Så det beror på...
J Jockebyggab skrev:Sommartid så har du absolut hög fuktighet på den varmare luften utifrån, och när man kallställt källaren så blir kontrasten större, så då suger det in. Håller du en högre temp i källaren så får du bättre växling av luften, mer hjälp att hålla undan den fuktiga uteluften på sommaren. Värme torkar alltid ur fukt. Värme är nyckeln till välmående fastigheter.
Så du menar alltså att man ska ha på värme i källaren på sommaren.
Tänk på att de hus som du pratar om där man tagit bort värmepannan från källaren ofta inte använde värmepannan på sommaren.
Själv brukar jag aldrig ha på någon värme i huset från nån gång i maj till nån gång i september.
Jo nu är jag norrlänning själv och skulle inte slösa en krona på att värma källaren i mitt gamla hus.J Jockebyggab skrev:Massvis med belägg, Thomas. Jag hade aldrig argumenterat för just detta annars. Rena fakta bara, och lång erfarenhet. Och vi bor i ett land med lång vinter... Sen är det också ännu kallare här uppe i norrland jämfört med Blekinge. Vi norrlänningar håller våra kåkar varma! Och kommer att fortsätta med det. Källaren är kåkens grund och grunden ska må bra dvs hållas varm! Varm är lika med TORR!
Däremot så flyttar jag runt en avfuktare så blir det mycket bra. Mest får den stå utanför tvättstugan.
Har föregångaren till den här, prutat och klart.
https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-10-liter,-31-m²/p/Pr368321000
Du måste försöka lära dig hela huset och hur allt samverkar. Givetvis är mycket värme och ventilation bättre än lite värme och ventilation.P paralun skrev:
Övervärme av panna eller kamin i en källare är värt otroligt mycket ur boendekvalitet och hushälsa. .
Nej det räcker med att få bort fukten, sen i ett rum har jag fjv-centralen som ger lite värme.jannekjuyckken skrev:
Så jag har 12-13 grader i källaren och 40% rel fuktighet mha avfuktaren.
Sen sommartid är det då mycket större mängder fukt att få bort.
I bilden ser man då även en turktumling, temptopparna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju fukten som är det onda.... sen lagom ventilation som jag stryper till ett minimum vintertid. (för att det inte ska bli för kallt)M Mapet890 skrev:
Avfuktaren funkar utmärkt och vintertid är det små mängder fukt jämfört med sommaren.
Ja, det är ju det.P paralun skrev:
Jag försöker hålla lite koll på fukten.
Brukar ligga på cirka 25 RH på vintern och runt 60 RH på sommaren
Behöver definitivt inte alltid värme i källare.
Beror helt på förutsättningarna.
Har man bara lite problem med fukt så räcker det med en avfuktare.
Beror helt på förutsättningarna.
Har man bara lite problem med fukt så räcker det med en avfuktare.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Suger in"?J Jockebyggab skrev:Sommartid så har du absolut hög fuktighet på den varmare luften utifrån, och när man kallställt källaren så blir kontrasten större, så då suger det in. Håller du en högre temp i källaren så får du bättre växling av luften, mer hjälp att hålla undan den fuktiga uteluften på sommaren. Värme torkar alltid ur fukt. Värme är nyckeln till välmående fastigheter.
Ja, värme torkar ut då varm luft kan innehålla mer fukt per volym. Men om väggen är dyngsur på utsidan och man med hjälp av värme och ventilation torkar insidan 400mm innanför så drar man in mer fukt genom väggen över tid. Vettig temp och ventilation i förhållande till förutsättningarna funkar bra.
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Jag lägger mig för dumheten. Hoppas att inte alltför många okunniga går på dina generella och ogrundade råd. Good luck!J Jockebyggab skrev:Sommartid så har du absolut hög fuktighet på den varmare luften utifrån, och när man kallställt källaren så blir kontrasten större, så då suger det in. Håller du en högre temp i källaren så får du bättre växling av luften, mer hjälp att hålla undan den fuktiga uteluften på sommaren. Värme torkar alltid ur fukt. Värme är nyckeln till välmående fastigheter.