jannekjuyckken
G OMathson skrev:
"Suger in"?
Ja, värme torkar ut då varm luft kan innehålla mer fukt per volym. Men om väggen är dyngsur på utsidan och man med hjälp av värme och ventilation torkar insidan 400mm innanför så drar man in mer fukt genom väggen över tid. Vettig temp och ventilation i förhållande till förutsättningarna funkar bra.
Det där är dumheter. Sluta hitta på sånt.
Varmt är alltid bättre än kallt i källare.
Sen förstår jag inte varför det är så populärt med avfuktare.
Det är bara ett sämre substitut för värme.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Det där är dumheter. Sluta hitta på sånt.
Varmt är alltid bättre än kallt i källare.
Sen förstår jag inte varför det är så populärt med avfuktare.
Det är bara ett sämre substitut för värme.
Jo värme plus hög luftfuktighet är väl det allra sämsta och perfekt grogrund för mögel och föruttnelse.
Sen kostar då värme en massa nuförtiden så då gäller det att få bort fukten.
En komplikation i det hela är då ett dåligt dränerat hus med fuktgenomslag i källarväggar.
Du kanske skulle prova en avfuktare?
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Blir mycket billigare att hålla källarfukten borta med en avfuktare än att värma upp oisolerade betongväggar och tonvis med jord eller sand utanför dessa väggar. Lite värme får man tillföra men väldigt dyrt om man använder direktel.
Annars mest svammel från Jockebyggab
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Det är tur vi alla får göra som vi själva tycker i frågan:) för min del tycker jag det känns både bättre och trevligare att gå ner i en varm källare än en kall och rå. Men då har jag också boyta där.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
G
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Det där är dumheter. Sluta hitta på sånt.
Varmt är alltid bättre än kallt i källare.
Sen förstår jag inte varför det är så populärt med avfuktare.
Det är bara ett sämre substitut för värme.
Ja, det va väl ungefär den intelligensnivån jag antog du skulle svara med. Ta och lär dig lite om fuktvandring innan du slänger ur dig vad som helst.
Ignorera dig nu.
 
Vad säger ni om denna då? Lägre temperatur = lägre risk för mögel.
Diagram som visar samband mellan temperatur, relativ luftfuktighet (RH) och mögelrisk över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
På tal om källare, hur vet man om man har Lecaväggar eller väggar av betonghålsten? Hus från 1971.
 
Det märker du när du borrar......bakom putsen (?) är lecan mjuk och du kan borra utan slag. Det går inte med hålsten som ju är gjord i betong.
 
Den är mjuk så det är nog leca då, det liknar leca till utseendet också, men har trott att just leca och betonghålsten ser lika ut och att man använde mest betonghålsten på den tiden.
 
Nej, de är inte lika. Betonghålsten är murblock av just betong, så den är hård. Lecan är ju typiskt kulor ihoppressade till ett block. Närmast lecan är nog lättbetong som ju också är porös och mer liknar Leca i egenskaperna, men inte i strukturen.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
A ansic skrev:
Vad säger ni om denna då? Lägre temperatur = lägre risk för mögel.
[bild]
Hur berättar du för någon att du inte förstår relativ fuktighet (RF) utan att säga "jag förstår inte vad relativ fuktighet är"

RF är taget löst från din graf.
0°C och 95% RF innebär ca 4.5g vatten/m3
10°C och 77% RF innebär ca 7.2g vatten/m3
20°C och 75% RF innebär ca 13g vatten/m3

Så du klarar 3ggr mer fukt i luften innan det blir mögelproblem vid 20°C än noll grader. Ungefär.
Men visst, kan ju hålla minusgrader i källaren, då är man ju rätt safe. Året runt då...
Blir dyr kylkostnad på sommaren.
 
  • Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Hur berättar du för någon att du inte förstår relativ fuktighet (RF) utan att säga "jag förstår inte vad relativ fuktighet är"

RF är taget löst från din graf.
0°C och 95% RF innebär ca 4.5g vatten/m3
10°C och 77% RF innebär ca 7.2g vatten/m3
20°C och 75% RF innebär ca 13g vatten/m3

Så du klarar 3ggr mer fukt i luften innan det blir mögelproblem vid 20°C än noll grader. Ungefär.


Men visst, kan ju hålla minusgrader i källaren, då är man ju rätt safe. Året runt då...
Blir dyr kylkostnad på sommaren.
*
Det blir långt föredrag att förklara Mollierdiagrammet. Kort ansats här.
1 kbm luft väger ca 1,2 kg.
Luft kan innehålla vatten, mer ju varmare luften är.
Luftens vatteninnehåll mäts i kg vatten (eller gram vatten) per kg luft, kallas absolut vatteninnehåll
Vid en viss lufttemperatur kan luften bara har viss mängd absolut vatteninnehåll. Om luften har max absolut vatteninnehåll är relativa fuktigheten 100 %. Har luften bara halva absoluta vatteninnehållet jamfört med det maximalt möjliga är rel. fukt 50 %.
Då luftens möjliga vatteninnehåll minskar med avtagande temperatur, så ökar relativa fuktigheten utan att mer vatten tillförs när luftens temp sjunker. Om temperaturen sjunker ytterligare inträffar något vi har många namn för — det blir regn, kondens, dagg.
Vill du veta mer, sök på Mollier diagram för luft.
*
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
G
O [old rusty] skrev:
Hur berättar du för någon att du inte förstår relativ fuktighet (RF) utan att säga "jag förstår inte vad relativ fuktighet är"

RF är taget löst från din graf.
0°C och 95% RF innebär ca 4.5g vatten/m3
10°C och 77% RF innebär ca 7.2g vatten/m3
20°C och 75% RF innebär ca 13g vatten/m3

Så du klarar 3ggr mer fukt i luften innan det blir mögelproblem vid 20°C än noll grader. Ungefär.
Men visst, kan ju hålla minusgrader i källaren, då är man ju rätt safe. Året runt då...
Blir dyr kylkostnad på sommaren.
Ja så är det men det är inte luften som möglar, det är på ytor och ytterväggars insida kan ofta vara kallare än luften i utrymmet. Då kondensera fukten på den kallare ytan när kondendpunkten uppnås.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
P paralun skrev:
Jo värme plus hög luftfuktighet är väl det allra sämsta och perfekt grogrund för mögel och föruttnelse.
Sen kostar då värme en massa nuförtiden så då gäller det att få bort fukten.
En komplikation i det hela är då ett dåligt dränerat hus med fuktgenomslag i källarväggar.
Du kanske skulle prova en avfuktare?
Jag har ingen fukt. Hittar du på och flickgissar igen
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
jannekjuyckken
A ansic skrev:
Vad säger ni om denna då? Lägre temperatur = lägre risk för mögel.
[bild]
Perfekt. Då är det bara att köra AC på kallast möjligt....
Sen om man kan bo i huset är ju oviktigt
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.