J Jockebyggab skrev:
Släpp det där- alla vet att värme håller fukt borta och kondens bildas exakt just när du har kalla ytor från exempelvis kalla källarväggar som möter exempelvis fuktig luft som är varmare utifrån på sommaren också om man har kall källare, samt att fukt som tränger in från väggar hålls borta med värmeenergi. Allt detta vet vi som bygger både nytt och har renoverat gamla fastigheter! Vi har sett kåkar som klarat sig fint just på grund av att man hållit källaren tempererade och vi har sett förstörda kåkar där folk haft källaren kall efter borttagande av värmepanna och då trott att dom sparar pengar...ja tjena! Det blir en kalldusch på renoveringskostnad och mögel-sanering som ett brev på posten några vintrar senare! Ta till dig detta- uppmuntra INTE folk att ha källaren kall- såvida det inte är TORPARGRUND!
Jag kommer inte att ta till mig detta för dina påståenden är alldeles för generella. Man kan göra det enkelt för sig och bara för att vissa byggare säger det elda på i källaren men det kan vara slösade pengar helt i onödan. Utan man får väl bedöma det från fall till fall och ser till att ha all ventilation stängt sommartid.
Det du säger kanske stämmer i en del fall men långt ifrån alla. Visst, är en villaägare beredd att slösa pengar utan att veta om det är nödvändig så...
Om du säger du har sett källare som har klarat sig fint för att dem var tempererade så menade du att du har sett källare som har klarat sig fint OCH var tempererade. Men det betyder inte att det finns ett kausalt samband, det är något som du diktar ihop.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
Har man källare och tidigare haft panna är det mycket värt att baxa in en rejäl kamin när man sätter dit elvärme eller fjärrvärme.
Särskilt i äldre hus.

Jag körde tidigare en vanlig kamin. Nu en stor vattenmantlad.
Det innebär att källaren får ett par riktiga värmekjuyckkar varje dag/ dygn.

Man har ju hört om hur äldre hus far illa utan varm murstock och värme i källaren.

Äldre hus med självdrag ska ha möe värme. Överskottsvärme är rena hälsokosten för gamla kåkar.
Därför kör jag möe vedvärme trots fjärrvärme.
Man tjänar möe deg på att samt huset mår möe bättre.
Ytterligare en fördel är att man kan ha mer tilluft . Alltså friskt uteluft in i huset om man har övervärme i huset.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Min källare håller 10-14 C och är snustorr.
Tomas, du får givetvis ha den temp du själv trivs med i ditt hus och du får givetvis ha dina egna teorier, huvudsaken är att du inte uppmuntrar ANDRA att hålla källaren kall, eftersom det inte är bra för fastigheter som är byggda från början med uppvärmd källare där en varm panna har stått tidigare. Detta problem har uppstått hos så många fastigheter där man tagit bort pannan och ersatt med nåt som inte värmer källaren lika mycket som tidigare- exempelvis bergvärme, eller luftvärmepump, men där element finns och där möjligheten finns att fortfarande ha uppvärmd källare, man ska aldrig sänka tempen i källarplan på sådana fastigheter, detta gäller även flerfamiljshus givetvis. ,många vet detta och förstår detta, men...inte alla då☺
 
  • Gilla
jannekjuyckken
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kommer inte att ta till mig detta för dina påståenden är alldeles för generella. Man kan göra det enkelt för sig och bara för att vissa byggare säger det elda på i källaren men det kan vara slösade pengar helt i onödan. Utan man får väl bedöma det från fall till fall och ser till att ha all ventilation stängt sommartid.
Det du säger kanske stämmer i en del fall men långt ifrån alla. Visst, är en villaägare beredd att slösa pengar utan att veta om det är nödvändig så...
Om du säger du har sett källare som har klarat sig fint för att dem var tempererade så menade du att du har sett källare som har klarat sig fint OCH var tempererade. Men det betyder inte att det finns ett kausalt samband, det är något som du diktar ihop.
Det jag försöker förklara för dig, Tomas, är att all energi man genererar och fördelar i en fastighet är av betydelse, det är inte smart att kallställa utrymmen som tidigare hållt temp såsom väldigt många hus här i Sverige just var konstruerade för, dvs fd panna i källarplan. Det handlar inte om att "elda på" och "elda för kråkor" etc, nej. Det handlar om att bibehålla värmefördelning så Som fastigheten var konstruerad för från början! Period! Jag vill varna för klassiska misstaget att man tror att man "sparar pengar" genom att dra ner tempen i källaren och nedre plan- v ä r m e s t i g e r u p p å t! Och drar du ner på temp under dig så har det påverkan på HELA fastigheten! Det måste man dessutom kompensera för genom att "elda på" Mer på övre plan istället!
 
J
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Har man källare och tidigare haft panna är det mycket värt att baxa in en rejäl kamin när man sätter dit elvärme eller fjärrvärme.
Särskilt i äldre hus.

Jag körde tidigare en vanlig kamin. Nu en stor vattenmantlad.
Det innebär att källaren får ett par riktiga värmekjuyckkar varje dag/ dygn.

Man har ju hört om hur äldre hus far illa utan varm murstock och värme i källaren.

Äldre hus med självdrag ska ha möe värme. Överskottsvärme är rena hälsokosten för gamla kåkar.
Därför kör jag möe vedvärme trots fjärrvärme.
Man tjänar möe deg på att samt huset mår möe bättre.
Ytterligare en fördel är att man kan ha mer tilluft . Alltså friskt uteluft in i huset om man har övervärme i huset.
Yes man!
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Många byggnader har ju haft en kall källare som sval så alla källare är ju inte från början varma men då får man ju också räkna med att det luktar källare och att allt organiskt material förr eller senare kommer att påverkas negativt. Sedan tycker jag det verkar missas i alla fall i de senaste 20 inläggen att alla hus och källare har ju inte samma förutsättningar. Har du ditt hus på en kulle eller att huset och källaren är dränerat och tillägsisolerat i modern tid har du ju helt andra förutsättningar än om det är ett hus bredvid en åker som var gammal sjöbotten och där diket bredvid precis fått växa igen. Finns det tex ett fullgott FTX system som ventilerar i källaren så ger det ju helt andra förutsättningar än om den enda ventilationen kommer från glipor i konstruktionen. Kort och gått i bland går det bra ibland inte och mest av allt så kommer ju uppfattningen om vad man förväntar sig av källaren påverkar om man tycker det är problemfritt eller inte. Vill man sätta ner en soffa o en extra tv så kommer den lukta apa och alla som sitter i den också om 3 månader om det inte finns uppvärmning samt något som cirkulerar luften, men om allt man gör är att sätta upp typ Elfa hyllor för syltburkar och konserver så kommer det ju gå galant i samtliga fall.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Tomas, du får givetvis ha den temp du själv trivs med i ditt hus och du får givetvis ha dina egna teorier, huvudsaken är att du inte uppmuntrar ANDRA att hålla källaren kall, eftersom det inte är bra för fastigheter som är byggda från början med uppvärmd källare där en varm panna har stått tidigare. Detta problem har uppstått hos så många fastigheter där man tagit bort pannan och ersatt med nåt som inte värmer källaren lika mycket som tidigare- exempelvis bergvärme, eller luftvärmepump, men där element finns och där möjligheten finns att fortfarande ha uppvärmd källare, man ska aldrig sänka tempen i källarplan på sådana fastigheter, detta gäller även flerfamiljshus givetvis. ,många vet detta och förstår detta, men...inte alla då☺
Sluta svamla med dina generaliseringar. Du har inga belägg för det.
 
J Jockebyggab skrev:
Yes man!
Helt fel. Jag har tagit bort varm panna (olja och ved) i två hus och ersatt med bergsvärme. Dom har inte lidit av lågtempererad källare (10-14C). Det måste bedömas fall till fall och inte med dina generaliseringar. Inte professionellt!
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
J
T TypRätt skrev:
Många byggnader har ju haft en kall källare som sval så alla källare är ju inte från början varma men då får man ju också räkna med att det luktar källare och att allt organiskt material förr eller senare kommer att påverkas negativt. Sedan tycker jag det verkar missas i alla fall i de senaste 20 inläggen att alla hus och källare har ju inte samma förutsättningar. Har du ditt hus på en kulle eller att huset och källaren är dränerat och tillägsisolerat i modern tid har du ju helt andra förutsättningar än om det är ett hus bredvid en åker som var gammal sjöbotten och där diket bredvid precis fått växa igen. Finns det tex ett fullgott FTX system som ventilerar i källaren så ger det ju helt andra förutsättningar än om den enda ventilationen kommer från glipor i konstruktionen. Kort och gått i bland går det bra ibland inte och mest av allt så kommer ju uppfattningen om vad man förväntar sig av källaren påverkar om man tycker det är problemfritt eller inte. Vill man sätta ner en soffa o en extra tv så kommer den lukta apa och alla som sitter i den också om 3 månader om det inte finns uppvärmning samt något som cirkulerar luften, men om allt man gör är att sätta upp typ Elfa hyllor för syltburkar och konserver så kommer det ju gå galant i samtliga fall.
Precis så!
 
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt fel. Jag har tagit bort varm panna (olja och ved) i två hus och ersatt med bergsvärme. Dom har inte lidit av lågtempererad källare (10-14C). Det måste bedömas fall till fall och inte med dina generaliseringar. Inte professionellt!
Som sagt, du får ha den temp som du gillar att ha i din egna kåk, generalisering är nog nödvändigt eftersom vi bor i ett land med lång vinter och vi har ganska nyligen plockat bort våra tidigare energikällor, pannor etc, så våra källare har generellt tagit stryk av just förändringen "kallställd källare" ...sen hör det till saken (tjatar om detta igen) att källartempen PÅVERKAR hela fastigheten. Värme stiger uppåt......Som alla vet!
 
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Sluta svamla med dina generaliseringar. Du har inga belägg för det.
Massvis med belägg, Thomas. Jag hade aldrig argumenterat för just detta annars. Rena fakta bara, och lång erfarenhet. Och vi bor i ett land med lång vinter... Sen är det också ännu kallare här uppe i norrland jämfört med Blekinge. Vi norrlänningar håller våra kåkar varma! Och kommer att fortsätta med det. Källaren är kåkens grund och grunden ska må bra dvs hållas varm! Varm är lika med TORR!
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt fel. Jag har tagit bort varm panna (olja och ved) i två hus och ersatt med bergsvärme. Dom har inte lidit av lågtempererad källare (10-14C). Det måste bedömas fall till fall och inte med dina generaliseringar. Inte professionellt!
Som sagt, du får ha den temp som du gillar att ha i din egna kåk, generalisering är nog nödvändigt eftersom vi bor i ett land med lång vinter och vi har ganska nyligen plockat bort våra tidigare energikällor, pannor etc, så våra källare har generellt tagit stryk av just förändringen "kallställd källare" ...sen hör det till saken (tjatar om detta igen) att källartempen PÅVERKAR hela fastigheten. Värme stiger uppåt......Som alla vet!
 
J Jockebyggab skrev:
Massvis med belägg, Thomas. Jag hade aldrig argumenterat för just detta annars. Rena fakta bara, och lång erfarenhet. Och vi bor i ett land med lång vinter... Sen är det också ännu kallare här uppe i norrland jämfört med Blekinge. Vi norrlänningar håller våra kåkar varma! Och kommer att fortsätta med det. Källaren är kåkens grund och grunden ska må bra dvs hållas varm! Varm är lika med TORR!

Som sagt, du får ha den temp som du gillar att ha i din egna kåk, generalisering är nog nödvändigt eftersom vi bor i ett land med lång vinter och vi har ganska nyligen plockat bort våra tidigare energikällor, pannor etc, så våra källare har generellt tagit stryk av just förändringen "kallställd källare" ...sen hör det till saken (tjatar om detta igen) att källartempen PÅVERKAR hela fastigheten. Värme stiger uppåt......Som alla vet!
Gå om fysiklektionerna.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Som sagt, du får ha den temp som du gillar att ha i din egna kåk, generalisering är nog nödvändigt eftersom vi bor i ett land med lång vinter och vi har ganska nyligen plockat bort våra tidigare energikällor, pannor etc, så våra källare har generellt tagit stryk av just förändringen "kallställd källare" ...sen hör det till saken (tjatar om detta igen) att källartempen PÅVERKAR hela fastigheten. Värme stiger uppåt......Som alla vet!
Generalisering betyder ju bara att det är råd som kanske passar bra för de flesta, men inte för alla. För vissa kan det rent utav vara fel att följa generella råd. Så som kantig ingenjör ställer jag mig bakom Thomas_Blekinge här.
Visst kan det vara hjälpsamt med generella råd men är också väldigt begränsande. Jag ser ju hellre att man skapar ett genuint intresse för sitt eget hus och rattar in det som passar bäst för sitt unika fall.
Man kan komma långt med ett par termometers, hygrometers och lite testande.
 
  • Gilla
Kromad82 och 4 till
  • Laddar…
J
S stf01 skrev:
Tänk på att källaren inte är byggd för inredning av organiska material, så beroende på vad ni ska göra där nere.. :)
Det går utmärkt att inreda en trevlig källare, tänk på att ha luftspalt om du ev ska ha innerväggar, eller ska du måla, använd färg som "andas" och se till att det inte ligger träreglar direkt ned mot golvet, gör ventiler så att luft kan cirkulera, och framförallt- håll värmen god nere i källaren. Det blir trevligt!
 
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Gå om fysiklektionerna.
Den var bra! Bete dig korrekt här på forumet, du Thomas! Hade själv fyra av fem i fysik i grundskolan, och vår fysiklärare visade hur energi i form av värme fördelade sig på olika sätt, och senare gick vi bygg o anläggning, då mitt och andra kamraters intresse ökade för att både bygga och renovera fastigheter samt tänka logiskt hur just en fastighet ska skötas för att må bra!. Både större flerfamiljshus.Prova att gå ner i en stor hyresfastighets källare och känn tempen....oj, värmen är på max...varför? ......JUST DET! Tillockmed snåla stora hyresbolag håller värme i alla källare- för att SLIPPA problem med fukt och annat otyg!
Backa, Thomas! Du får som sagt ha kallt och otrevligt i din egen källare om du vill det, men kom ihåg att uppge det om du säljer din kåk senare, så att de nya vet att källaren varit kall en längre tid. Har nämligen varit ute på trista renoveringar och försäkringsärenden där just köpare av "nytt" hus fått detta problem efter nån som kallställt källaren flertal år med mögel och skit som följd. Tyvärr för många. Det enda man då kan göra är att sanera och värma upp och torka ur- då hjälper inga små avfuktare, nej, då måste man blåsa på med stora aggregat som både torkar ur och avfuktare. ..Med hjälp av....Just det- v ä r m e! Okej- sen talar försäkringsbolaget om för nya ägarna att dom MÅSTE hålla källaren vältempererad, eftersom kåken var konstruerad för det från början. (Såvida det inte är torpargrund) Fysiska lagarna bestämmer också att värme stiger uppåt så då får definitivt fördel för hela fastigheten av att hålla källare/nedre plan varm! Period!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.