D djac skrev:
Får se om jag kan göra frågan begriplig..

Jag har lagt till automationer på ett kort, för att kunna slå av dessa, ovanför automationerna skapas då en switch (som för lampor i en lista) och med denna kan man slå av/på alla samtidigt, smidigt!

Nu frågan, jag skulle vilja komma åt att styra denna, dvs att slå av/på automationerna baserad på input, någon som vet hur man kan göra detta?
Vill du göra en automation för att styra andra automationer?
Typ om temperaturen stiger till 20 grader, slå på automation 1 och 2. Stiger den till 22 grader - slå av 1, behåll 2 på och slå även på automation 3. Osv.?
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Vill du göra en automation för att styra andra automationer?
Typ om temperaturen stiger till 20 grader, slå på automation 1 och 2. Stiger den till 22 grader - slå av 1, behåll 2 på och slå även på automation 3. Osv.?
I princip, dessa automationer styr rullgardiner efter väder och solvinklar men ibland vill man ha de uppe eller nere av andra anledningar, tex så behöver automationerna inte vara på efter att solen har gått under horisonten.
 
J
D djac skrev:
I princip, dessa automationer styr rullgardiner efter väder och solvinklar men ibland vill man ha de uppe eller nere av andra anledningar, tex så behöver automationerna inte vara på efter att solen har gått under horisonten.
Kan du inte bara lägga in conditions?
Användargränssnitt för automation med utlösare, villkor och valmöjligheter. Rörelsesensor upphörde detektera rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej på er alla som kan home Assistant, jag är en helt ny användare som inte förstår något.
Allt började med att jag ville få in nya elmätaren så jag kan följa förbrukningen.
Då jag har fortum och inte timdebitering så ville jag bara ha en enkel avläsning av elförbrukningen men det verkar inte som det finns någon enkel "out of the box" så köpte jag en wifi sak ifrån smart gateways, jag lyckades få in den i HA men den tappar mätvärden typ var 10-30 min?! Svårt att konfigurera och jag ledsnade och tänkte att nä någon wifi grej vill jag inte ha, trådat är bättre... Köpte en usb-seriall ifrån energy intelligence men där går jag fan bet...
Har kollat diverse youtube klipp angående usb-seriall och sedan HA klipp men allt är ta mig tusan långt ifrån det jag klarar av?!

Någon som kan ge mig tipps hur jag får igång det?!

Jag lyckades få igång en virtuell machine med HA på en äldre burk men sen är nog mina kunskaper för gamla.

Lägger in några länkar på vad jag har.

https://energyintelligence.se/shop/product/p1-han-till-usb-adapter

Provade denna och fick in den i HA men den tappar mätvärden, inte att den försvinner i wifi utan det är mellan mätaren och HA?!
https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Och detta med mqtt?! Vad är det?! Jag har installerat och gjort en user men sen?!
Tror jag har tagit mig vatten över huvudet här.

Jag har kört Telldus några år och alla de fick jag in i HA och kan styra så just HA fungerar men att få in något som är nytt för mig förstår jag inte.
 
WiFi enheten verkar köra en ESP så då borde det köras ESPHome på den och då behöver du inte bry dig om MQTT då den kör eget interface till HA. Min nederlänska är ju inte så bra så lite svårt att förstå vad det skrivs, men vad exakt är det som inte fungerar? Har du WiFi räckvidd på platsen den sitter?

Den andra ser jag med nämner MQTT i manualen men det är nog för någon annan enhet som kör något IP protokoll direkt. Den ska du inte behöva bry dig om det heller. Då det var i princip 3 steg för att få igång den så är ju frågan vilket det är som du fastnar på?
 
Finns det några billiga enkla termometrar som går på wifi och som är enkla att få in i HA?
Har kikat på Shelly ht plus men det är ju 4-500:-/st, tänkte sätta en i varje lägenhet så jag kan övervaka/justera temperaturen
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
WiFi enheten verkar köra en ESP så då borde det köras ESPHome på den och då behöver du inte bry dig om MQTT då den kör eget interface till HA. Min nederlänska är ju inte så bra så lite svårt att förstå vad det skrivs, men vad exakt är det som inte fungerar? Har du WiFi räckvidd på platsen den sitter?

Den andra ser jag med nämner MQTT i manualen men det är nog för någon annan enhet som kör något IP protokoll direkt. Den ska du inte behöva bry dig om det heller. Då det var i princip 3 steg för att få igång den så är ju frågan vilket det är som du fastnar på?
Ok, då ska jag prova esphome.
WiFi har jag, det är inte anslutningen som strular tror jag utan mätvärdena som droppar, står att entiteter saknas i ca 1-60 min sedan är de där igen?!
Skärmvisning av mobilapp som visar elförbrukning i ampere för tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smarta hem-gränssnitt med varningar; sensorer för elmätare är otillgängliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Finns det några billiga enkla termometrar som går på wifi och som är enkla att få in i HA?
Har kikat på Shelly ht plus men det är ju 4-500:-/st, tänkte sätta en i varje lägenhet så jag kan övervaka/justera temperaturen
Måste dom gå på WiFi och display? Prylar som pratar t ex Zigbee är oftast mindre och har längre batteritid.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste dom gå på WiFi och display? Prylar som pratar t ex Zigbee är oftast mindre och har längre batteritid.
Nejdå det är väl inget måste med display men det kan iof vara bra för hg.
Zigbee då måste jag köpa mer grejer?
Tänkte ju prova få ihop allt med min HA hemma via vpn så då är det väl bäst med wifi då?
 
nino nino skrev:
Tänkte ju prova få ihop allt med min HA hemma via vpn så då är det väl bäst med wifi då?
Nja. Jag skulle inte ha litat på en VPN-tunnel mellan givarna och HA. Men det beror ju på hur stort problem det är om du tappar mäthistorik när tunneln är nere.
 
J
nino nino skrev:
Finns det några billiga enkla termometrar som går på wifi och som är enkla att få in i HA?
Har kikat på Shelly ht plus men det är ju 4-500:-/st, tänkte sätta en i varje lägenhet så jag kan övervaka/justera temperaturen
Ali har allting. Sökte på temperature sensor.
Tuya Smartlife, där är det smidigt att antingen lägga in enheter direkt eller via Tuya integration.
SEK 62.60 50%OFF | Tuya WiFi Temperature Humidity Sensor Smart Life APP Real-time Monitor Smart Home Work With Alexa Google Home No Hub Required
https://a.aliexpress.com/_mOazzTg
 
Tuya kikade jag på tidigare men tror att stödet för wifi är avslutat, kanske funkar som det är idag det vet jag inte
 
useless useless skrev:
Nja. Jag skulle inte ha litat på en VPN-tunnel mellan givarna och HA. Men det beror ju på hur stort problem det är om du tappar mäthistorik när tunneln är nere.
Nej det är inget stort problem, jag bor 10min bort.
Tänkte prova att köra både HA och Shelly cloud sida vid sida så att säga... Går tunneln ner så finns cloud för att styra, om än lite klumpigare och går internet ner så får jag åka dit.
 
J
nino nino skrev:
Tuya kikade jag på tidigare men tror att stödet för wifi är avslutat, kanske funkar som det är idag det vet jag inte
Nu hängde jag inte med. Tuya är väl i högsta grad aktuella inom HA-världen?. Både wifi och zigbee funkar utmärkt väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.