714 034 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det är väl BARA bensinförbrukningen alla pratar om?Dan_Johansson skrev:
Så de låg i framkant redan då alltså? Eller ligger du efter nu 2023 såhär 34år senareM maria01 skrev:
C3 försvann 1982, men de kan väl kanske klassas som en 80-talare. Jag har haft ett par C4or och de var dom jag pratar om ovanuseless skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Tja.. Jag vet inte... Hästkrafter kostar bensin, så är det bara.. Spelar ingen roll vad det står på bakluckan... Och eftersom jänkarna alltid gått för volym så har det ju gått utmärkt att kräma ur 3-400 kusar ur stenålderskonstruktioner..
375 hästar ur 5,7 liter är ju 66 pållar per liter... Exakt samma litereffekt som min 1,25 liters Fiesta från 2008...
Ska man jämföra mer tidsenligt så plockade man väl ut minst 200 hästar utan turbo på rödblockare i slutet av 80-talet?
Edit: idag verkar det gå att få 275 hk ur en B230 NA...
375 hästar ur 5,7 liter är ju 66 pållar per liter... Exakt samma litereffekt som min 1,25 liters Fiesta från 2008...
Ska man jämföra mer tidsenligt så plockade man väl ut minst 200 hästar utan turbo på rödblockare i slutet av 80-talet?
Edit: idag verkar det gå att få 275 hk ur en B230 NA...
Jag frågar mig vad folk skall med de där hästkrafterna till. Förståss behöver en del dra tunga bromsade släpkärror och skall ha hästkrafter till det men man ser ju till och med bilar med stor motor men utan dragkrok.
Min förra bil var en Opel Kadett E med 1,2 liters bensinmotor på 60 hästkrafter när den var nu. Med 35 årss nötning hade den säkert tappat några hästkrafter men den räckte till för bilen och en så tung obromsad släpkärra som man lagligt kunde dra.
Nu kör jag med Ford Transit connect med 1,8 liters dieselmotor som lär vara på 90 hästkrafter och den räcker väl till för fullastad bil med takställning och så mycket släpvagsvikt som man får dra olastad.
Min förra bil var en Opel Kadett E med 1,2 liters bensinmotor på 60 hästkrafter när den var nu. Med 35 årss nötning hade den säkert tappat några hästkrafter men den räckte till för bilen och en så tung obromsad släpkärra som man lagligt kunde dra.
Nu kör jag med Ford Transit connect med 1,8 liters dieselmotor som lär vara på 90 hästkrafter och den räcker väl till för fullastad bil med takställning och så mycket släpvagsvikt som man får dra olastad.
Hade faktiskt en bekant som trimmade sina volvobilar i mitten/slutet på 90 talet. Han hade 275 hästar på bakhjulen med en B230 med turbo då hade han väldigt lågt laddtryck och hade inte hunnit montera dom största spridarna han hade när han var och mäta effekten.Dan_Johansson skrev:Tja.. Jag vet inte... Hästkrafter kostar bensin, så är det bara.. Spelar ingen roll vad det står på bakluckan... Och eftersom jänkarna alltid gått för volym så har det ju gått utmärkt att kräma ur 3-400 kusar ur stenålderskonstruktioner..
375 hästar ur 5,7 liter är ju 66 pållar per liter... Exakt samma litereffekt som min 1,25 liters Fiesta från 2008...
Ska man jämföra mer tidsenligt så plockade man väl ut minst 200 hästar utan turbo på rödblockare i slutet av 80-talet?
Edit: idag verkar det gå att få 275 hk ur en B230 NA...
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
[QUOTE="Tokslut, post: 5111730, member: 142208"
, dock är denna klar för leverans.
https://www.blocket.se/annons/gavle...at_extended_range___510_km_rackvidd/105530460
[ /QUOTE]
Max last 495kg..
Har med med sig några stadiga gubbar så kan man väl inte ha mer på flaket än några block cellplast..
, dock är denna klar för leverans.
https://www.blocket.se/annons/gavle...at_extended_range___510_km_rackvidd/105530460
[ /QUOTE]
Max last 495kg..
Har med med sig några stadiga gubbar så kan man väl inte ha mer på flaket än några block cellplast..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Helt sanslöst att den väger 3005 kilo...