Isakare Isakare skrev:
iCarsoft för proffs kostar 11" och uppåt, den jag köpte kostade 3.700:-
Kommer med posten i morgon :) Känner mig som ett barn på julafton, och kommer kasta mig ut i garaget för att se vad den kan.
Köpte du "max"? Lite sugen på en sån med...
 
Isakare Isakare skrev:
iCarsoft för proffs kostar 11" och uppåt, den jag köpte kostade 3.700:-
Kommer med posten i morgon :) Känner mig som ett barn på julafton, och kommer kasta mig ut i garaget för att se vad den kan.
Var köpte du den?
 
K Kane skrev:
Var köpte du den?
24.se
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
iCarsoft för proffs kostar 11" och uppåt, den jag köpte kostade 3.700:-
Kommer med posten i morgon :) Känner mig som ett barn på julafton, och kommer kasta mig ut i garaget för att se vad den kan.
små pengar mot vad det kostade för nåt som fortfarade är riktigt dyrt är mc och atv övriga fordon med data box

vi i europa har ju fortfarande inte rätt att mecka själva usa har är framför oss på det

https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_repair
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
små pengar mot vad det kostade för nåt som fortfarade är riktigt dyrt är mc och atv övriga fordon med data box
Jag har BRPs programvara + kabel till min Can am. Inte helt gratis och kommer runt den årliga licensnyckeln genom att ställa tillbaka datumet på PCn innan jag öppnar programmet (PCn i airplane mode) finns inga uppdateringar längre på min gamla 2014 så missar inget där iaf. Men skulle jag behöva byta servo eller nått och gifta den med maskinen så skulle jag behöva betala för minum ett år

https://www.powersports-diag.com/en...s-buds2-mpi-3-diagnostic-kit-4-tec-e-tec.html

brp-buds-buds2-mpi-3-diagnostic-kit-4-tec-e-tec.jpg
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
små pengar mot vad det kostade för nåt som fortfarade är riktigt dyrt är mc och atv övriga fordon med data box

vi i europa har ju fortfarande inte rätt att mecka själva usa har är framför oss på det

[länk]
Vad är de för skitsnack? När garantin är slut så har du full rätt att skruva och dona med bilen hur du vill. Med garanti så kräver tillverkaren bara att verkstan är auktoriserad.

Med andra ord, du behöver inte skruva något alls under garantin, om du klarar det själv efter får du göra det.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har BRPs programvara + kabel till min Can am. Inte helt gratis och kommer runt den årliga licensnyckeln genom att ställa tillbaka datumet på PCn innan jag öppnar programmet (PCn i airplane mode) finns inga uppdateringar längre på min gamla 2014 så missar inget där iaf. Men skulle jag behöva byta servo eller nått och gifta den med maskinen så skulle jag behöva betala för minum ett år

[länk]

[bild]
BRP känner jag igen, brukar stå på snöskotrarna vi hyr. Är det ett styrsystem för småmotorer ??
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad är de för skitsnack? När garantin är slut så har du full rätt att skruva och dona med bilen hur du vill. Med garanti så kräver tillverkaren bara att verkstan är auktoriserad.

Med andra ord, du behöver inte skruva något alls under garantin, om du klarar det själv efter får du göra det.
handlar inte om det

här kan du lära dig
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag får inte hindra en kund att köpa mjukvara för felsökning till det bilmärke jag säljer.
Det är olagligt.
Det är inte heller särskilt dyrt för den som nyttjar det yrkesmässigt. Ser heller inga problem att någon läser ut felkoder med icke märkes utrustning . Man får då inte lika exakt vägledning som med märkesbundna verktyget men man kommer rätt långt ändå om man begriper lite hur det tekniska fungerar och har tiden det tar att läsa på.
Att vi inte gratis ger bort mjukvara, hårdvara och information ser jag som självklart.
 
Isakare Isakare skrev:
BRP känner jag igen, brukar stå på snöskotrarna vi hyr. Är det ett styrsystem för småmotorer ??
BRP är ett samlingsnamn/märke för "power sports" ATV/Snöskoter/UTV/PWC mdf. tex. ATVer bytte namn från Bombardier till Can Am 2006. och har Rotax motorer
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
M maria01 skrev:
handlar inte om det

[media] här kan du lära dig
Jo, men det du länkade handlar om att de försöker göra det jobbigt för dig att reparera själv.
Det är inte förbjudet att reparera något själv i europa. Inte ens med en dator som hjälp.
Det upphörde som sagt 2005 att bilmärken låste kunder till deras egna datasystem, som chrysler gjorde.

Ingen har nånsin hindrat en bonde att skruva sin egna traktor heller. Vare sig det är med specialverktyg eller ej.

Eller du menar något annat? Som inte har med reperation av fordon att göra?
 
R Rkarlsson skrev:
Jo, men det du länkade handlar om att de försöker göra det jobbigt för dig att reparera själv.
Det är inte förbjudet att reparera något själv i europa. Inte ens med en dator som hjälp.
Det upphörde som sagt 2005 att bilmärken låste kunder till deras egna datasystem, som chrysler gjorde.

Ingen har nånsin hindrat en bonde att skruva sin egna traktor heller. Vare sig det är med specialverktyg eller ej.

Eller du menar något annat? Som inte har med reperation av fordon att göra?
ringa och fråga tesla som expel då

det handlar om att man köper en produkt och inte får tillgång till att ändra och och göra vad man själv vill med den
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
ringa och fråga tesla som expel då

det handlar om att man köper en produkt och inte får tillgång till att ändra och och göra vad man själv vill med den
Vi diskuterade mecka som i reperation eller ni diskuterar i det tysta om att modifiera om bilen?

Att du inte får ändra en bil och göra vad du vill har inget med tillverkaren att göra. Det har med typgodkänandet att göra.
Att mecka som i skruva på en bil har inte tesla med att göra. Att programmera bilen är en annan sak. Men vi pratar nog inte om bilar längre.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi diskuterade mecka som i reperation eller ni diskuterar i det tysta om att modifiera om bilen?

Att du inte får ändra en bil och göra vad du vill har inget med tillverkaren att göra. Det har med typgodkänandet att göra.
Att mecka som i skruva på en bil har inte tesla med att göra. Att programmera bilen är en annan sak. Men vi pratar nog inte om bilar längre.
Problemet är när tillverkaren har konstruerat bilen eller maskinen för att hindra ägaren eller andra från att reparera den.
Min bil var konstruerad så att det var praktiskt räknat omöjligt att lufta bränslesystemet och få igång den efter filterbyte eller reparationer på bränslesystemet utan en speciell sugpump som bara finns på märkesverkstäder.
Naturligtvis byggde jag om systemet med en handpump som matar fram bränsle till filtret och insprutarpumpen så bilen går att starta.
Inte kan man ta ledigt från arbetet medan man väntar två veckor på tid till märesverkstad och bogsera bilen 20 kilometer med traktor till verkstaden och sedan betala en massa pengar för att få ett 10 minuters arbete gjort och allt det varje gång som någonting har behövt göras åt bränslesystemet och varje gång man har bytt filter.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.