712 263 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
små pengar mot vad det kostade för nåt som fortfarade är riktigt dyrt är mc och atv övriga fordon med data boxIsakare skrev:
vi i europa har ju fortfarande inte rätt att mecka själva usa har är framför oss på det
https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_repair
Jag har BRPs programvara + kabel till min Can am. Inte helt gratis och kommer runt den årliga licensnyckeln genom att ställa tillbaka datumet på PCn innan jag öppnar programmet (PCn i airplane mode) finns inga uppdateringar längre på min gamla 2014 så missar inget där iaf. Men skulle jag behöva byta servo eller nått och gifta den med maskinen så skulle jag behöva betala för minum ett årM maria01 skrev:
https://www.powersports-diag.com/en...s-buds2-mpi-3-diagnostic-kit-4-tec-e-tec.html
Vad är de för skitsnack? När garantin är slut så har du full rätt att skruva och dona med bilen hur du vill. Med garanti så kräver tillverkaren bara att verkstan är auktoriserad.M maria01 skrev:
Med andra ord, du behöver inte skruva något alls under garantin, om du klarar det själv efter får du göra det.
BRP känner jag igen, brukar stå på snöskotrarna vi hyr. Är det ett styrsystem för småmotorer ??Tokslut skrev:Jag har BRPs programvara + kabel till min Can am. Inte helt gratis och kommer runt den årliga licensnyckeln genom att ställa tillbaka datumet på PCn innan jag öppnar programmet (PCn i airplane mode) finns inga uppdateringar längre på min gamla 2014 så missar inget där iaf. Men skulle jag behöva byta servo eller nått och gifta den med maskinen så skulle jag behöva betala för minum ett år
[länk]
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
handlar inte om detR Rkarlsson skrev:
Jag får inte hindra en kund att köpa mjukvara för felsökning till det bilmärke jag säljer.
Det är olagligt.
Det är inte heller särskilt dyrt för den som nyttjar det yrkesmässigt. Ser heller inga problem att någon läser ut felkoder med icke märkes utrustning . Man får då inte lika exakt vägledning som med märkesbundna verktyget men man kommer rätt långt ändå om man begriper lite hur det tekniska fungerar och har tiden det tar att läsa på.
Att vi inte gratis ger bort mjukvara, hårdvara och information ser jag som självklart.
Det är olagligt.
Det är inte heller särskilt dyrt för den som nyttjar det yrkesmässigt. Ser heller inga problem att någon läser ut felkoder med icke märkes utrustning . Man får då inte lika exakt vägledning som med märkesbundna verktyget men man kommer rätt långt ändå om man begriper lite hur det tekniska fungerar och har tiden det tar att läsa på.
Att vi inte gratis ger bort mjukvara, hårdvara och information ser jag som självklart.
Jo, men det du länkade handlar om att de försöker göra det jobbigt för dig att reparera själv.M maria01 skrev:
Det är inte förbjudet att reparera något själv i europa. Inte ens med en dator som hjälp.
Det upphörde som sagt 2005 att bilmärken låste kunder till deras egna datasystem, som chrysler gjorde.
Ingen har nånsin hindrat en bonde att skruva sin egna traktor heller. Vare sig det är med specialverktyg eller ej.
Eller du menar något annat? Som inte har med reperation av fordon att göra?
ringa och fråga tesla som expel dåR Rkarlsson skrev:Jo, men det du länkade handlar om att de försöker göra det jobbigt för dig att reparera själv.
Det är inte förbjudet att reparera något själv i europa. Inte ens med en dator som hjälp.
Det upphörde som sagt 2005 att bilmärken låste kunder till deras egna datasystem, som chrysler gjorde.
Ingen har nånsin hindrat en bonde att skruva sin egna traktor heller. Vare sig det är med specialverktyg eller ej.
Eller du menar något annat? Som inte har med reperation av fordon att göra?
det handlar om att man köper en produkt och inte får tillgång till att ändra och och göra vad man själv vill med den
Redigerat:
Vi diskuterade mecka som i reperation eller ni diskuterar i det tysta om att modifiera om bilen?M maria01 skrev:
Att du inte får ändra en bil och göra vad du vill har inget med tillverkaren att göra. Det har med typgodkänandet att göra.
Att mecka som i skruva på en bil har inte tesla med att göra. Att programmera bilen är en annan sak. Men vi pratar nog inte om bilar längre.
Problemet är när tillverkaren har konstruerat bilen eller maskinen för att hindra ägaren eller andra från att reparera den.R Rkarlsson skrev:Vi diskuterade mecka som i reperation eller ni diskuterar i det tysta om att modifiera om bilen?
Att du inte får ändra en bil och göra vad du vill har inget med tillverkaren att göra. Det har med typgodkänandet att göra.
Att mecka som i skruva på en bil har inte tesla med att göra. Att programmera bilen är en annan sak. Men vi pratar nog inte om bilar längre.
Min bil var konstruerad så att det var praktiskt räknat omöjligt att lufta bränslesystemet och få igång den efter filterbyte eller reparationer på bränslesystemet utan en speciell sugpump som bara finns på märkesverkstäder.
Naturligtvis byggde jag om systemet med en handpump som matar fram bränsle till filtret och insprutarpumpen så bilen går att starta.
Inte kan man ta ledigt från arbetet medan man väntar två veckor på tid till märesverkstad och bogsera bilen 20 kilometer med traktor till verkstaden och sedan betala en massa pengar för att få ett 10 minuters arbete gjort och allt det varje gång som någonting har behövt göras åt bränslesystemet och varje gång man har bytt filter.