P paralun skrev:
Vi få väl se.....
Jag tog ett dokumnent i mängden från ACER där Norge är med.
[länk]
Du ska inte inbilla mig att det är någon annan än ACER som tolkar vad olika länder gör.
I detta fallet var det ESA som hade invändningar och då blir det bara dumt att säga att de inte har med saken att göra innan man kollar upp facts.
Ett dokument i mängden ändrar inget...
Och inget är beslutat...
Att man" inte utesluter något "är politisk retorik för att lugna opinionen men betyder i praktiken inte ett skit...

• Wow
paralun
  • Laddar…
D
K krfsm skrev:
Jag är med på att Vattenfall inte har ett samhällsuppdrag, men det finns väl inget som hindrar politikerna att besluta om ett sådant om de ville?

Sen får du gärna förklara "Det som avgör är om man verkar i konkurrensutsatt sektor." - av de på listan så är ju en hel del av bolagen på listan konkurrensutsatta på ett eller annat sätt.
Det har jag förstått det som, att vill man styra det som en statlig förvaltning får man göra om det till ett verk, annars drivs det enligt aktiebolagslagen, dvs maximal avkastning. Det handlar nog ytterst om konkurrens och affärsmässighet.

P paralun skrev:
Frankrike gör saker iaf och röstade igenom upp till 14 nya kärnreaktorer med förkrossande majoritet, 239-16!

Rungande ja för 14 nya reaktorer i Frankrike | Tidningen Näringslivet (tn.se)
Perfekt för någon att hänga på och köpa in några reaktorer att bygga i Sverige någonstans efter att 2-3 av dessa är mer eller mindre färdiga. Då kanske det går smidigt att bygga.

Det behövs kärnkraft, och det är perfekt om Frankrika kan bidra med lite export också. De kommer tjäna bra med pengar när det inte blåser, och det kommer hjälpa hela Europa!

Z Zodde skrev:
Tror du har spelat för mycket TVspel. ”3 producenter ska lura 2 konsumenter. ”
Marknaden är miljoner gånger mer mångfacetterad än dina simpla resonemang. Kom in i verkligheten.
Eller tror du på allvar att alla tradingdeskar hos Nordpools medlemmar består av idioter som inte har förstått vad snillena på BHs forum har klurar ut…?
Visst, helt omöjligt att tjäna pengar.

K karlmb skrev:
Visst, helt omöjligt att tjäna pengar.
Kom med sakargument istället

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nackdelen med det är att det stimulerar konsumtionen. Då stiger det underliggande priset ännu mer. Den typen av subventioner är olämpliga.
Jag tror å andra sidan att nästan inga börjar konsumera mer el än de behöver bara för att den återgår till mer normala priser. Vi kommer inte att plötsligt ha 28 grader varmt inomhus, eller baka dubbelt så mycket bröd eller smälta dubbelt så mycket järnmalm.

Tvärtom är det det höga elpriset som är inflationsdrivande.

• Gilla
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kom med sakargument istället
Då utnämner du ju bara mig till geni.
Vad folk än skriver så de antingen extremt okunniga och inte lönt att diskutera med, eller så är de så smarta att det är orimligt.
Vilken grupp du hör till själv är oklart, troligen står du över allt mänskligt liv.
Svårt att veta vilken nivå jag ska lägga mina sakargument på.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Jag tror å andra sidan att nästan inga börjar konsumera mer el än de behöver bara för att den återgår till mer normala priser. Vi kommer inte att plötsligt ha 28 grader varmt inomhus, eller baka dubbelt så mycket bröd eller smälta dubbelt så mycket järnmalm.

Det har nog en liten marginell påverkan men störst påverkan har vädret, varmare ute hjälper mer. Så på det sättet är vi ju på rätt väg med med bensin och diesel åt folket!

Z Zodde skrev:
I detta fallet var det ESA som hade invändningar och då blir det bara dumt att säga att de inte har med saken att göra innan man kollar upp facts.
Ett dokument i mängden ändrar inget...
Och inget är beslutat...
Att man" inte utesluter något "är politisk retorik för att lugna opinionen men betyder i praktiken inte ett skit...
Haha, så nu var det inte så noga med fakta?
Hade det ingen betydelse i sakfrågan kansle?

K karlmb skrev:
Vad folk än skriver så de antingen extremt okunniga och inte lönt att diskutera med, eller så är de så smarta att det är orimligt.
Vilken grupp du hör till själv är oklart, troligen står du över allt mänskligt liv.
Problemet ditt är att du har inga sakargument.
Du har ivartfall 20 gånger i denna tråd farit med direkt osanning.(har sparat allt, kan kopieras in vid förfrågan) Fake news heter det visst nuförtiden. Du kommer med såpass galna påståenden som är så lätta att motbevisa med en enkel googling (senast ditt påstående att gaspriset idag ör på samma nivå som 2017)så hälften av oss tror du är ett smart troll som bara vill röra om i grytan (och förstöra tråden) Andrs hälften tror du är dum på riktigt.
Jag lutar åt det senare men jag håller alla möjligheter öppna…

• Haha
karlmb
  • Laddar…
B b8q skrev:

Uppenbarligen gick det ju att dra ner konsumtionen när det blev dyrt. Så jo en direkt subvention skulle leda till högre konsumtion.

K karlmb skrev:
Haha, så nu var det inte så noga med fakta?
Hade det ingen betydelse i sakfrågan kansle?
Fakta är alltid A och O, nåt du borde lära dig

K karlmb skrev:
Han ligger över dig, men det säger inte så mycket. Lägg dig på så hög nivå du förmår så kanske något blir korrekt.

• Arg
jawen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen gick det ju att dra ner konsumtionen när det blev dyrt. Så jo en direkt subvention skulle leda till högre konsumtion.
Inte en högre än normalt. Och det är väl ”normala” prislägen vi eftersträvar att återgå till, eller?

Ja, men med subventioner stiger det underliggande priset. Vi vill möjligen ha de priser som gällde tidigare, att få upp konsumtionen är inte önskvärt, det försvårar att få ner priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.