D djac skrev:
Det som gör det ytterligare svårt att dra sådana paralleler är att konsumenten kan, och gör oftast så, välja att gå hem utan jordgubbar om hen inte uppfattar de som prisvärda.

El är, iaf under vintern i Sverige, en livsnödvändighet, som vatten, och visst kan konsumenten köpa marginellt mindre om det är dyrt men att avstå leder oftast till döden. På det sättet handlar vi elen, som jag tidigare sagt, under pistolhot, självklart köper vi då oavsett vad gangstern begär.
Där håller jag inte med. Man behöver inte 42 kvadratmeter bostam med 20graders värme per person för att överleva.
 
J jawen skrev:
Är också HELT övertygad att du Daniel109 INTE drabbas av dom sanslöst dyra kWh timmarna tillräckligt, du värmer väl ditt hus med ved troligtvis.

Kanske har acc tankar också, och låga elräkningar.
Om fler väljer att värma med ved nästa vinter så sjunker sannolikt elpriset, det är ju bra både för privatekonomin och samhällsekonomin då vi inte längre bör ha elbaserad uppvärmning som enda alternativ blåsfria dagar
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Är det någon som känner någon som faktiskt behövt göra stora förändringar i sin situation för att klara elräkningarna?

Då menar jag inte ta ett sms-lån som man betalar tillbaka när man får lön, utan mer i stil med "flytta till mindre", "sälja motorcykeln", "slänga ut vuxna barn", "sälja en njure" etc..

Jag kan inte påstå att någon jag känner (inklusive mig själv), har varit tvungen att något överhuvudtaget, förutom att kanske konsumera lite mindre skit..
 
G GA Anderson skrev:
Från Svenskakraftnät
  • Mothandel varit nödvändig flertalet gånger föregående vecka.
  • Tekniska-, Rya- och Heleneholmsverket är tillgängliga för mothandel.
Hur påverkar detta priset förra veckan?
Betyder det att det var nära effektbrist?
Mothandel påverkar inte priset.
Mothandel sker dagligen och är helt normalt


Från SVKs hemsida

”Normalt bestämmer Svenska kraftnät handelskapaciteter baserat på vad systemet tål. Handelskapaciteten är dock inte samma sak som det faktiska effektflödet. Även om handeln mellan elområden inte överskrider gränsen satt av Svenska kraftnät, kan det fysiska flödet göra det. Det kan till exempel bero på att verklig produktion och förbrukning avviker från den prognos som handeln baserades på. För att inte förstöra utrustningen kan Svenska kraftnät då tillämpa mothandel. Det innebär att Svenska kraftnät handlar upp kraft i området med import och ned kraft i området med export. På så sätt minskar det faktiska effektflödet till en nivå som är driftsäkert”
 
D
D Daniel 109 skrev:
Där håller jag inte med. Man behöver inte 42 kvadratmeter bostam med 20graders värme per person för att överleva.
Det är ju bara irrelevanta detaljer, bor du eluppvärmt utan alternativ värmekälla och du inte köper jordgubben(elen i detta fall), så fryser du ihjäl. Det är de två valen, att snabbt bygga om sin fastighet medan temperaturen faller och elpriset stiger är inte praktiskt möjligt.
 
  • Gilla
baal och 4 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon som känner någon som faktiskt behövt göra stora förändringar i sin situation för att klara elräkningarna?

Då menar jag inte ta ett sms-lån som man betalar tillbaka när man får lön, utan mer i stil med "flytta till mindre", "sälja motorcykeln", "slänga ut vuxna barn", "sälja en njure" etc..

Jag kan inte påstå att någon jag känner (inklusive mig själv), har varit tvungen att något överhuvudtaget, förutom att kanske konsumera lite mindre skit..
Det är absolut orealistiskt att inbilla sig att så inte kommer att ske, precis som du säger kommer det ju börja med en ekonomisk dödsspiral, folk lägger sig inte bara ner och dör och att göra förändringar av grundförutsättningarna tar för lång tid. Elen är ju bara en del av problemet, de flesta har ovanpå detta lån som ju efterhand kommer förnyas och bli dyrare, livsmedel fortsätter stiga, skatten ökar för den gruppen, och så elen på detta. De som hade mycket små marginaler innan ligger nu på minus, det faller ju inte på en dag men vänta och se.

Som vanligt så blir det barnen som då drabbas hårdast av denna fattigdom och det i sin tur leder till större problem framöver för samhället, så grattis till oss alla, även till oss som egentligen inte riktigt behöver bry oss om elpriset.
 
  • Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
Jo, vad som kan hända för en teoretisk person/familj som har små marginaler är inte svårt att tänka sig, men jag vill ha berättelser från verkligheten...

Vi har ju haft höga elpriser i mer än ett år, och jag kan inte påstå att ens SVT (som brukar beskyllas för att vara vänster) har rotat fram några krakar som råkat riktigt illa ut...
 
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, vad som kan hända för en teoretisk person/familj som har små marginaler är inte svårt att tänka sig, men jag vill ha berättelser från verkligheten...

Vi har ju haft höga elpriser i mer än ett år, och jag kan inte påstå att ens SVT (som brukar beskyllas för att vara vänster) har rotat fram några krakar som råkat riktigt illa ut...
Jag hoppas inte vi ska behöva se dessa stackare exponerade, misstänker att det kommer bli ett lyxfällanscenario med allt fler allt sämre lån och till sist en katastrof, det tar tid för människor att malas ner och för byråkratin att göra dig hemlös och som sagt, reportagen kommer nog längre fram när de utvärderar varför vi fick sån puckel med utslagna och kriminella.

Vill man vet vad fattigdom gör med människor så finns det ju rätt mycket svar och forskning på detta, ingen rolig läsning.

Läste i dagens tidning att nu drar Malmö stad ner på maten i skolorna i de mest utsatta områdena, barnen har nämligen börjat äta mer efterhand som läget försämras.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, vad som kan hända för en teoretisk person/familj som har små marginaler är inte svårt att tänka sig, men jag vill ha berättelser från verkligheten...

Vi har ju haft höga elpriser i mer än ett år, och jag kan inte påstå att ens SVT (som brukar beskyllas för att vara vänster) har rotat fram några krakar som råkat riktigt illa ut...
Folk vill kanske inte berätta hur dåligt det är men att pantbanker och auktionsverk har all time high kan vara en fingervisning om hur det står till.
 
  • Gilla
baal och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi har ju haft höga elpriser i mer än ett år, och jag kan inte påstå att ens SVT (som brukar beskyllas för att vara vänster) har rotat fram några krakar som råkat riktigt illa ut...
finns en idag på hd.se med 50000 kr i elskuld
tyvärr låst artikel Elräkningen gjorde att Tina tvingades flytta – HD
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon som känner någon som faktiskt behövt göra stora förändringar i sin situation för att klara elräkningarna?

Då menar jag inte ta ett sms-lån som man betalar tillbaka när man får lön, utan mer i stil med "flytta till mindre", "sälja motorcykeln", "slänga ut vuxna barn", "sälja en njure" etc..

Jag kan inte påstå att någon jag känner (inklusive mig själv), har varit tvungen att något överhuvudtaget, förutom att kanske konsumera lite mindre skit..
Jag har en fastighet som inte längre värms med luftvärmepump av ekonomiska skäl, kombipannan får värma med ved med den här vinterns energipriser.
 
D
P paralun skrev:
Frankrike gör saker iaf och röstade igenom upp till 14 nya kärnreaktorer med förkrossande majoritet, 239-16!

Rungande ja för 14 nya reaktorer i Frankrike | Tidningen Näringslivet (tn.se)
Hu röstar man igenom det, i bolagsstyrelserna, eller har man beslagtagit företagen?
 
D djac skrev:
Hu röstar man igenom det, i bolagsstyrelserna, eller har man beslagtagit företagen?
Det är ju enkelt när EDF är helstatligt och att ägaren visar tydligt vad de vill (i senaten). Sen är det här ju inget slutligt byggbeslut för det kan bara EDF ta. Men majoriteten är helt förkrossande...
Bara lite kvar nu till 45000MW kärnkraft.
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Det är ju enkelt när EDF är helstatligt och att ägaren visar tydligt vad de vill (i senaten). Sen är det här ju inget slutligt byggbeslut för det kan bara EDF ta. Men majoriteten är helt förkrossande...
Bara lite kvar nu till 45000MW kärnkraft.
[länk]
Kan inte Frankrike men om EDF drivs som ett bolag, inte ett statligt verk, så tar de sina egna kommersiella beslut. Då kan politiken, precis som här, hålla på att rösta hur mycket de vill, det lurar bara de redan troende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.