K kniv skrev:
Den där free hand guard var bra med dammsugaranslutning. Den ska jag också sno:geek:
Visst är den vettig! "Starting Pin" och dammutsug i ett — hur bra som helst!
Om jag inte missminner mig har @jac gjort en liknande lösning.

//Ronnie
 
Vad gäller freehand guarden finns det utrymme för förbättring. Den fixar väl inte "ens" ett 90 graders innerhörn utan att man krockar med vingarna? Jag har skissat lite halvt på olika varianter med flyttbara/utskjutbara vingar ett tag men de är fortfarande mest på idéstadiet. Egentligen vill man väl ha den justerbar i höjd också, kör man med mall o lite tjockare ämne blir det betydlig höjdskillnad jämfört med att köra nåt tunt utan mall. Kan ju enkelt ordnas med mellanläggsplattor isåfall.

En väldigt enkel fix är iaf att göra monteringshålen avlånga så man kan flytta bak hela mojängen för innerhörnsfräsning. Gärna kombinerat med avlånga hål för genomskinliga biten så man kan knuffa fram den om man knuffar bak basen.

Edit. Visst gjorde @jac en liknande sak, minns han va sur på mig efter att jag dissat den för innerhörnsformer:oops:

Sorry Ronnie ska inte kidnappa din tråd med lösa idéer om en förbättrad freehandguard.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Kidnappa på bara, @Ola C, jag är bara tacksam! :)

Då slipper jag tänka själv... :D
//Ronnie
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K
Då väntar vi på att @Ola C kommit på en bättre freehand guide då..? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 1 till
  • Laddar…
K
Ditt portabla fräsbord var för övrigt väldigt likt det jag slängde ihop för nån vecka sen @Pysslarn
Vertikal fräs med genomskinlig skyddsanordning på verkstadsarbetsbänk, trä, skruvar, industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk överhandsfräs monterad upp och ned under en arbetsbänk; en hemmagjord fräsbordslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hylman och 4 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ditt portabla fräsbord var för övrigt väldigt likt det jag slängde ihop för nån vecka sen @Pysslarn
[bild]
[bild]
Det kallar jag ”öppen planlösning”! (y)
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
  • Gilla
Hylman och 4 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
Det kallar jag ”öppen planlösning”! (y)
Gott om plats är det ont om tyvärr!
 
  • Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
Precis som inom andra områden kommer det alltid en dag då de gamla mästarna faller och den yngre o hungrigare praktikanten tar över tronen.

Dagsfärsk bild från gamle mästarens numera totalt havererade tvingförvaring. Tvingarnas linjering indikerad med orange kurva. Jag är faktiskt helt oskyldig till denna röra.
Uppsättning av ordnade T-handtagsnycklar i olika storlekar, hängande på verkstadsvägg, med synliga märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tidigare praktikanten o numer ohotad mästare. Oranga kurvan liknar mer ett streck än en kurva!
Verktyg förvarade på vägg; skruvmejslar, mejslar, en tumstock och ett mäthjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grattis Ronnie! Jag bjuder på en öl nästa gång vi ses!:beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Precis som inom andra områden kommer det alltid en dag då de gamla mästarna faller och den yngre o hungrigare praktikanten tar över tronen.

Dagsfärsk bild från gamle mästarens numera totalt havererade tvingförvaring. Tvingarnas linjering indikerad med orange kurva. Jag är faktiskt helt oskyldig till denna röra.
[bild]


Tidigare praktikanten o numer ohotad mästare. Oranga kurvan liknar mer ett streck än en kurva!
[bild]

Grattis Ronnie! Jag bjuder på en öl nästa gång vi ses!:beer:
Instämmer och en ”stänkare” av rätt sort landar säkert inte helt fel!

En flaska Linie Aquavit, klart bränvin, segelfartyg på etiketten, genomskinlig, förseglad, detaljerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har det borrats ur och gängats trapetsgänga i en gjutjärnsratt. Ska bli en Moxontång. Efter det ska Ronnie ta in hyveln har jag hört!

Person använder en bänkpress för metallbearbetning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder pelarborrmaskin i verkstad, verktyg och säkerhetsutrustning synliga, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplatta i bänkborrmaskin med hål och spån, verktyg och fixturer, industriell bearbetningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder en pelarborrmaskin för metallbearbetning, säkra arbetskläder, industriell miljö, metallstycke i skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
En fantastiskt givande och rolig dag där jag lärt mig Massor om metallarbete och inte minst blev ju slutresultatet otroligt bra!
Ett jättetack till dig, @Daniel_N, för all tid du la på mig och mitt byggprojekt igår och idag!!!

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Vad skulle man göra utan sina kilar, bänkhakar eller tvingar?

Fräsövningar i verkstaden idag, ska tillverka ett nytt verktyg och tänkte fräsa ut formen med hjälp av en mall. För att hålla fast ämnet blev det en hel del av ovanstående.

Träbearbetningsverkstad med överhandsfräs, klämmor och träprojekt på ett arbetsbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få upp jobbet lite högre samt att inte riskera att fräsa i arbetsbänken spände jag fast mitt mobila arbetsbord på bänken, sedan var det bara att gå bananas med grunkor för att kunna fräsa säkert.

Trähantverk verkstad, router fastsatt i mall, kilformade arbetsbänksklämmor, hyllbygge, precisionsverktyg, arbetsbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbänk, trä, verkstad, clamps, fräsmaskin, verktyg, snickeri, precisionsarbete, träbearbetning, organisation, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom frässtålet roterade bara tre millimeter över bordsytan ville jag ha ett stöd för att undvika att fräsen tippade och sabbade ämnet eller bordet.

Fräsmaskin i träverkstad bearbetar träbitar på arbetsbänk. Precision, hantverk, verktyg, träbearbetning, industriellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit av avkapet med lite mdf i samma tjocklek som mallen funkade bra! :)

Träsvarvning eller träbearbetning: arbetsbänk, klämmor, formade trästycken. Verkstadsmiljö. Precision och hantverksskicklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädelar på verktygsbänk, troligen delar till snickeriprojekt, med synliga skruvklämmor och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det en paus för jag behöver fixa ett längre kopierstål med mindre diameter och kullagret uppe vid skaftet.
När de gjorda fräsningarna är klara blir det att flytta mallen till andra sidan ämnet och fräsa resten av "verktyget". Vill inte ta risken att fräsa fel mot fibrerna.

Men vad ska det då bli då? Jo, en sådan här:

Ett träslöjthyvel med handtag och metalljusteringsmekanism ligger på en arbetsbänk bredvid en linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En slipmojäng med lång sula som jag såg när jag hälsade på ett av norra europas bättre snickerier i helgen. En sådan vill jag också ha! (Skulle faktiskt haft nytta av den för ett halvår sedan ungefär.)

Annars har jag utvecklat tekniken för fjärrstyrningen av dammsugare med mera — rätt nöjd måste jag säga. ;)

Fjärrkontroll, vita och silverfärgade delar, orange karbinhake, brun bakgrund, etiketter, tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit fjärrkontroll med knappar och en orange karbinhake på ett brunaktigt hålplattemönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klistrade fast en metallplatta med matt-tejp på baksidan och satte i en ring och en karbinhake.
Nu hakar jag fast den i snickarbrallorna och slipper ränna runt i verkstaden och leta efter eller hämta den. Low tech i skön förening med high tech. :D

Ett set mässingsmunstycken med dimensionsskisser i ett svart fodral. Precision, ingenjörsteknik, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår kom också kopierringarna till fräsen så nu väntar jag bara på att centreringsdonet ska levereras också.
Det är det som är så kul med snickeri — det finns alltid något att se fram emot! :D

Allt gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
K
P Pysslarn skrev:
Vad skulle man göra utan sina kilar, bänkhakar eller tvingar?

Fräsövningar i verkstaden idag, ska tillverka ett nytt verktyg och tänkte fräsa ut formen med hjälp av en mall. För att hålla fast ämnet blev det en hel del av ovanstående.

[bild]

För att få upp jobbet lite högre samt att inte riskera att fräsa i arbetsbänken spände jag fast mitt mobila arbetsbord på bänken, sedan var det bara att gå bananas med grunkor för att kunna fräsa säkert.

[bild]

[bild]

Eftersom frässtålet roterade bara tre millimeter över bordsytan ville jag ha ett stöd för att undvika att fräsen tippade och sabbade ämnet eller bordet.

[bild]

En bit av avkapet med lite mdf i samma tjocklek som mallen funkade bra! :)

[bild]

[bild]

Nu blir det en paus för jag behöver fixa ett längre kopierstål med mindre diameter och kullagret uppe vid skaftet.
När de gjorda fräsningarna är klara blir det att flytta mallen till andra sidan ämnet och fräsa resten av "verktyget". Vill inte ta risken att fräsa fel mot fibrerna.

Men vad ska det då bli då? Jo, en sådan här:

[bild]

En slipmojäng med lång sula som jag såg när jag hälsade på ett av norra europas bättre snickerier i helgen. En sådan vill jag också ha! (Skulle faktiskt haft nytta av den för ett halvår sedan ungefär.)

Annars har jag utvecklat tekniken för fjärrstyrningen av dammsugare med mera — rätt nöjd måste jag säga. ;)

[bild]

[bild]

Klistrade fast en metallplatta med matt-tejp på baksidan och satte i en ring och en karbinhake.
Nu hakar jag fast den i snickarbrallorna och slipper ränna runt i verkstaden och leta efter eller hämta den. Low tech i skön förening med high tech. :D

[bild]

Igår kom också kopierringarna till fräsen så nu väntar jag bara på att centreringsdonet ska levereras också.
Det är det som är så kul med snickeri — det finns alltid något att se fram emot! :D

Allt gott!
//Ronnie
Ser ut som att jag har samma låda med kopierringar. Den har funkat kanon på min OF1400
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Annars har jag utvecklat tekniken för fjärrstyrningen av dammsugare med mera — rätt nöjd måste jag säga.
Tycker min lösning med kontrollen i bakfickan funkar utmärkt men ska överväga din lilla uppfinning.
 
Redigerat:
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.