RoTe RoTe skrev:
Åldern är betydligt mer relevant uppgift än miltalet i det här fallet.
Jo, visst är det så... Runt 5 år sen de bytte...
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det är billigare att bromsa hårt ;)
1,6 liters diesel på 115 kusar når aldrig såna farter... :crysmile:
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, visst är det så... Runt 5 år sen de bytte...
Så där blir det om man aldrig använder bromsarna samt parkerar på gräsmatta, typ.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så där blir det om man aldrig använder bromsarna samt parkerar på gräsmatta, typ.
Ingen gräsmatta faktiskt, men de flesta milen läggs på motorväg gbg-Malmö...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
1,6 liters diesel på 115 kusar når aldrig såna farter... :crysmile:
Jodå, men med liten klen motor kanske man drar sej för att bromsa då det tar tid att komma upp i hastighet.

Jag tror på 80-0 hastigt en gång i veckan på lågtrafikerad landsväg, det värmer bromsarna ordentligt och håller rosten borta, kompletterar något senare med en ordentlig handbromsning för att slita skivorna bak.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Har aldrig testat att "dra" handbromsen eftersom den är elektrisk... Det kanske vore kul... I värsta fall får man väl bara ett felmeddelande som säger att det inte är nån vidare ide att rycka kryckan i fart... :rofl:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
1,6 liters diesel på 115 kusar når aldrig såna farter... :crysmile:
avfarter mm. när du skall till ett stopp är en bra tid att sköta om sina bromsar ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har aldrig testat att "dra" handbromsen eftersom den är elektrisk... Det kanske vore kul... I värsta fall får man väl bara ett felmeddelande som säger att det inte är nån vidare ide att rycka kryckan i fart... :rofl:
Har hitills lyckats undvika privat bil med elektrisk handbroms, jag förstår egentligen inte varför man inte har trumbroms bak på motorsvaga småbilar eller familjebilar, det är knappast nödvändigt med skivor bak i vardagstrafik och bilden på bromsskivan visar ju tydligt att det inte är så mycket kraft/vikt som stoppas ofta av den skivan.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snygg färg men fick en Flashback från filmen Waynes World, har för mig att en av grabbarna kör en liknade modell ;) Volvo har alltid legat steget efter på design förutom Amazon och P1800 där dom fick tag på en tidsmaskin som senare slutade fungera, hehe.
Amc pacer
Gammal ljusblå bil med kromdetaljer och hjulkapslar parkerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.roadandtrack.com/car-culture/entertainment/news/a31073/waynes-world-amc-pacer/
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade en 740 årsmodell 1983. Det var en förseriebil hopplockad av diverse olika delar så det var ett helvete att hitta reservdelar. Jag var tvungen att byta kupéfläkt och då visade det sig att värmepaketet kom från 760 med AC (fast min var utan AC). Bromsar/hjulnav fram fanns aldrig på den officiella 700-serien över huvud taget, men kom till 240 runt 1988 ungefär. Med mera...
Jag har hållit på och skruva med en förserie av 960.
Väldigt mycket intressant lösningar på den framförallt i elsystemet. Ingenting stämde med kopplingsschemat. Drog ut en säkring ingenting hände allt fungerade ändå drog ut nästa säkring o halva bilen slutade fungera.
 
L lbgu skrev:
Fast politikerna kunde ju lösa det rätt enkelt genom att förbjuda vägsaltning. Borde vara rätt enkelt att motivera med miljöargument.

Bevisligen fungerar det ju att köra bil på osaltade vägar vintertid.
Tror inte det hade funkat här. Lägsta anbud vinner oftast vilket måste betyda ett snöblad per riktig vinter.

Det är långtradare som står för den mesta "plogningen" efter saltet är framme.

I skåne måste de salta också pga den överjävliga svarthalkan som kommer väldigt ofta. Plus på dagen och sen minus så kvittar det om du har spikdäck.
 
R Rkarlsson skrev:
I skåne måste de salta också pga den överjävliga svarthalkan som kommer väldigt ofta. Plus på dagen och sen minus så kvittar det om du har spikdäck.
Gotlänningarna har väl rätt liknande klimat som Skåne. Konstigt att de klarar sig utan salt. Men de kanske är bättre bilförare.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Gotlänningarna har väl rätt liknande klimat som Skåne. Konstigt att de klarar sig utan salt. Men de kanske är bättre bilförare.
Jag har aldrig varit på gotland. Men de tillfällen när vägen är som i ishallen fast glattare så kvittar det hur bra du kör, eller för den delen nästan står still.
 
L lbgu skrev:
Gotlänningarna har väl rätt liknande klimat som Skåne. Konstigt att de klarar sig utan salt. Men de kanske är bättre bilförare.
då har du inte vart där på vintern får mycket snö och kalt blir det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.