Ja kila sten och hugga sten kan du säkert lära dig.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja kila sten och hugga sten kan du säkert lära dig.
Det kan jag redan.. men är det lika roligt som att bygga på höjden :). Jag har i alla fall en kille som skall offerera mig nu. Jag återkommer när jag fått svar på om det är möjligt och till vilket pris,

Det vanliga är väl att man gör ett par meter i taget. Alltså, bila, gräv ur/under och sedan gör en undergjutning av den sektionen. Sedan vidare till nästa del. Vi har gjort det och det var inte särskilt svårt. Det tunga jobbet/ dammiga var såga bort berg som dök upp.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Du kan testa att vända dig till https://www.bgs.se/ som jobbar i hela Sverige. Vi använde dem för 15 år sedan när vi pålade och lyfte vårt lutande kedjehus. Det lutade 21 cm mot gatan :rofl: typ 25 stålpålar senare lyftes huset med domkraft och vips så var det rakt igen. Kostade omkring 200k då, om jag minns rätt. Nämner dem för att jag vet att de gjorde ett bra jobb och hade även lyft grannhuset. Legenden säger att de också höjde Sagerska Palatset (statsministerbostaden) så att Säpo skulle få plats i källaren, men jag låter det vara osvuret. Kanske vet någon på forumet mer om detta? :cool:

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
D DrFrukt skrev:
Det vanliga är väl att man gör ett par meter i taget. Alltså, bila, gräv ur/under och sedan gör en undergjutning av den sektionen. Sedan vidare till nästa del. Vi har gjort det och det var inte särskilt svårt. Det tunga jobbet/ dammiga var såga bort berg som dök upp.
Jag kan dela av mitt hus i två sektioner så i så fall börjar jag att gräva ut ett rum först och gjuter eventuellt klackar etc.. tar bort berg. Sedan gjuter jag 2-3 rum i taget. Jag tycker dock det skulle vara kul om det gick att höja. Vi får se var vi landar.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag kan dela av mitt hus i två sektioner så i så fall börjar jag att gräva ut ett rum först och gjuter eventuellt klackar etc.. tar bort berg. Sedan gjuter jag 2-3 rum i taget. Jag tycker dock det skulle vara kul om det gick att höja. Vi får se var vi landar.
Ja, bara man tänker på hållfastheten och inte tar så långa sträckor i taget. Det går ändå ganska snabbt för betongen att uppnå tillräcklig hållfasthet för att kunna fortsätta med nästa sektion. Och man kan ju göra undergjutningar på olika ställen samtidigt så länge det är tillräckligt långt mellan sektionerna. Lycka till!

En liten fundering!
Om man ändå ska dränera om samtidigt också, skulle det vara möjligt att såga jäms med golvet i källaren och lyfta hela huset med källarväggarna? Borde inte dessa vara starka nog för att inte tegelväggen ska röra dig?

C Cedrix skrev:
En liten fundering!
Om man ändå ska dränera om samtidigt också, skulle det vara möjligt att såga jäms med golvet i källaren och lyfta hela huset med källarväggarna? Borde inte dessa vara starka nog för att inte tegelväggen ska röra dig?
Det var så jag tolkade att TS tänkte göra.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har ingen budget ännu. Skulle vilja ha ett företag som har hydrauliska domkrafter ganska många som dom kan styra hög precision. När domkrafterna är på plats så går man runt huset med en stor betongsåg.. sedan lyfter dom huset 30-60 cm.. Mura och klart.. Om man kan göra själva lyftet för 500KKr så skulle det ju helt klart vara värt det.. att slippa hålla på att bila bort berg.
jag hade ”tunga lyft” hemma för att offerera på ett sånt jobb. Det pratades 300tkr men då skulle huset skjutas i sidled också. Huset är 8x12 och de beräknade det till 70 ton om jag minns rätt

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
T Tthz skrev:
jag hade ”tunga lyft” hemma för att offerera på ett sånt jobb. Det pratades 300tkr men då skulle huset skjutas i sidled också. Huset är 8x12 och de beräknade det till 70 ton om jag minns rätt
Ahh tack för informationen då har jag något att gå efter :) (y)

X
En villa i närheten av mina föräldrar som bytte ägare för bra mång år sedan, de totalrenoverade källaren genom att... byta ut den helt!
Huset lyftes, källarne revs, källaren byggdes, huset ställdes tillbaka.

Att bara lyfta för att bygga på är ju en ännu enklare manöver.
Det som väl mest ställer till det är el, vatten och avlopp.

X
Som inspiration:

Kort och gott kan man väl säga att Allt går. Så den som säger att det Inte går hara bara inte kunskap nog att kunna göra det.

Snackade lite med en av Polackerna på snickeriet som jobbade med flytt av hus vid sekelskiftet ca 1995-2000 påstår han. Han har bildbevis i luren så trovärdigheten duger åt mig.

Som @heimlaga skriver verkar det egentligen mest vara segt arbete. Stöd och lyft tänks igenom noga. Sedan skall tillräckligt antal balkar in och sedan skall de höjas långsamt och jämt.

Verktyget för detta kan vara domkrafter, men min kollega föredrog luftkuddar. Påstår att de är enklare att jobba med. Lite oklart varför. Hann inte pumpa ur honom så mycket på en halvtimmes rast.

Hur som som helst var han positiv till idén, men hade inte någon aktuell uppfattning om vad sådant kostar.

Hela laget med utrustning som han arbetat med gick på 5000+moms i timmen då.

Mvh Findus

PS.Från ett tidigare projekt när jag packade en lösvirkesbyggsatts i en container vet jag att en trettiokvadratare väger mer än 10 ton. Verkar optimistiskt at en fullstor villa skulle ligga under 20. DS

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Jag tror nog vi hamnar i storleksklassen över 50 ton inklusive tegelfasad.

X Xanthopteryx skrev:
Kort och gott kan man väl säga att Allt går. Så den som säger att det Inte går hara bara inte kunskap nog att kunna göra det.
Det trista är ju om man får tag i nån som säger att det går men inte har kunskapen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.