Här är det 433MHz som har dålig räckvidd, vissa sensorer har ibland ett par veckors paus med att rapportera in.

Visst, zigbee är såklart sämre i teorin, men det finns en mesh som täcker hela huset, så även sensorn långt borta i garaget har en plug 4 meter bort att rapportera till.
 
J plywoodskiva skrev:
sensorer kör jag via 433mhz och Telldus live (Och in i HA). Vet inte någon anledning till att köra något annat. Dyrare och sämre räckvidd.
Jag har inga 433 MHz-prylar idag, så det känns onödigt med ytterligare en mottagare och tillhörande prylar i HA.


David Wallin David Wallin skrev:
Jag kör Aqara, både sensorer och gateway (sen in i HA men det kan ju vara överkurs). Som skrivits i tråden har sensorerna inte jättebra räckvidd, men får du problem med det kan du ju komplettera med en smartplug eller annan 230-ansluten pryl för att förbättra räckvidden. Mina sensorer funkat bra och vad jag läst och upplevt ger de verklighetstrogna mätvärden.
Jag har några Aquara-givare också, men gissar att batteriet, som redan är lite klent, inte håller särskilt länge utomhus i några minusgrader?

Räckvidden är inget problem. Jag ska bara mäta på utsidan huset, inte långt ut i trädgården.
 
J Jensa86 skrev:
Jag kör med Philips Hue rörelsesensorer i princip bara för alla temperaturer. Då får man ju rörelse och ljus på köpet. De är ju kanske inte billigast men definitivt de bästa av de jag testat. Har några billiga Aqara med och då får man vad man betalar för dvs ganska mycket sämre. Batterierna håller rätt kort tid på Aqara och de är betydligt mer opålitliga så man ska inte placera dem på besvärliga ställen där man inte enkelt kan komma åt och resetta etc. Hue fungerar alltid och batterierna håller minst 4 år även utomhus.
Ja, den är kanske det bästa alternativet. Ljusmätning är ju aldrig fel att få in och kunna styra saker efter.
 
J
useless useless skrev:
Jag har inga 433 MHz-prylar idag, så det känns onödigt med ytterligare en mottagare och tillhörande prylar i HA.

har en tempgivare inne och en sladd ut genom fönstret för tempgivare 2.



Jag har några Aquara-givare också, men gissar att batteriet, som redan är lite klent, inte håller särskilt länge utomhus i några minusgrader?

Räckvidden är inget problem. Jag ska bara mäta på utsidan huset, inte långt ut i trädgården.
 
useless useless skrev:
Jag har inga 433 MHz-prylar idag, så det känns onödigt med ytterligare en mottagare och tillhörande prylar i HA.




Jag har några Aquara-givare också, men gissar att batteriet, som redan är lite klent, inte håller särskilt länge utomhus i några minusgrader?

Räckvidden är inget problem. Jag ska bara mäta på utsidan huset, inte långt ut i trädgården.
Minns inte när jag bytte batteri senast, men det har inte varit några problem hittills i vinter iaf. Har varit åtminstone -15 då och då.
 
D
useless useless skrev:
Nån som har ett tips på bra och billig utetemperaturmätare? Typ en batteridriven zigbee-termometer med extern sensor man kan hänga ut (och som kanske kan mäta både inne- och utetempen?).
Jag kör Sensative Strip både ute och inne, funkar bra (Z-wave)
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Här är det 433MHz som har dålig räckvidd, vissa sensorer har ibland ett par veckors paus med att rapportera in.

Visst, zigbee är såklart sämre i teorin, men det finns en mesh som täcker hela huset, så även sensorn långt borta i garaget har en plug 4 meter bort att rapportera till.
Zigbee sämre?
 
R
K karlmb skrev:
Zigbee sämre?
Ja om man bara ser till räckvidd så, mycket. Generellt når trådlös kommunikation längre ju lägre frekvensen är. Zigbee kommunicerar på 2.4GHz.

Men eftersom zigbee till skillnad från gamla protokoll över 433MHz är dubbelriktat så kan missade kommandon skickas om ifall de störs ut och inte blir bekräftade. Dessutom kan zigbee hoppa via enheter som agerar relä så täckningen kan bli större totalt om man har många sådana placerade strategiskt. Så upplevelsen är nästan alltid att zigbee fungerar bättre.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
En fundering... I min HA har jag kombinerat datat från elmätaren med mitt aktuella timpris vilket gör att jag kan se min totala elkostnad i Energi-panelen. MEN, den totala kostanden där är inte den verkliga totala kostnaden eftersom det där saknas fasta avgifter. Så, finns det något sätt att summera aktuell månads totala förbrukning/timkostnad och automatiskt addera de fasta kostnaderna. Jag vill bara ha en sensor som börjar på "0 kr + fasta kostnader" i början av månaden och sedan adderar på timförbrukningen.
 
Jag har en template för totalt elpris (inkl uppskattade fasta avgifter), nåt liknande kan du ju använda för att multiplicera med förbrukningen?

# Calculate electric price, adds: Elöverföringsavgift, Energiskatt, Fast avgift, Effektavgift
- name: "Totalt elpris"
unique_id: sensor.total_electricity_price_per_kWh
unit_of_measurement: "SEK/kWh"
state: >
{{ (states('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_095_025')|float + 0.2075 + 0.45 + 0.1 + 0.1)|round(2) }}
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
Jag har problem med att ens använda Tibbers sensor.electricity_price_ i energitabben, blir inget beräknat vare sig för köpt eller såld el, fler som har det problemet?
 
henq henq skrev:
Jag har en template för totalt elpris (inkl uppskattade fasta avgifter), nåt liknande kan du ju använda för att multiplicera med förbrukningen?

# Calculate electric price, adds: Elöverföringsavgift, Energiskatt, Fast avgift, Effektavgift
- name: "Totalt elpris"
unique_id: sensor.total_electricity_price_per_kWh
unit_of_measurement: "SEK/kWh"
state: >
{{ (states('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_2_095_025')|float + 0.2075 + 0.45 + 0.1 + 0.1)|round(2) }}
Ja, jag har ju typ en sådan men utan de fasta avgifterna. Vill ogärna gissa på dem och multiplicera dit dem utan jag vill bara addera dem på den månadstotal som redan finns tillgänglig i systemet. Dessvärre hittar jag ingen entity för just den siffran...
 
  • Skärmklipp visar energiförbrukning och kostnad: "Power Meter Total" och "Elnät totalt", båda 558,66 kWh, 1 061,29 kr.
Behöver lite hjälp här… Körde senaste uppdateringen och allt slutade plöstsligt funka. Kopplade in en skärm för att se hur det ligger till och får upp detta. Jag kör HA från en SSD och inte SD kortet… även ethernet verkar strula?
 
  • En skärm visar startloggen för en Raspberry Pi 4 med olika systemmeddelanden och datumstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
Lite väl mycket nollor i bootpartitionen? Sitter SSD:n fortfarande ansluten?
Ser ut som att den letar på USB - ska det vara så?

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Lite väl mycket nollor i bootpartitionen? Sitter SSD:n fortfarande ansluten?
Ser ut som att den letar på USB - ska det vara så?

/Fumble
jadu… jag är nybörjaren här så jag har ingen aning Får upp detta när jag startar om RPIn.

En skärm visar diagnostisk startdata från en Raspberry Pi med felmeddelanden och QR-kod uppe till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Raspberry Pi startskärm, installationsinstruktioner, QR-kod, progressionsstatus för SD-kortsbottning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen big deal om jag måste börja om från början och installera om allting, vill mest helst veta vad jag gjorde för fel när jag körde uppdateringen, så att det inte händer igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.