Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Jag skulle gissa på att det går via mobilnätet, det är enklast eftersom det finns ”överallt”. Fiber måste dras/blåsas/grävas fram till alla nätstationer. Så är det åtminstone på Iskra, NES, Aidon och tidigare Kamstrup.
Njau... i Gävles fall så äger energibolaget även fibernätet och jag är ganska säker på att man anslutet det mesta av nätstationerna där man även har fibernät. (ren gissning och jag tror inte det är något man exakt vill berätta)
 
  • Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
I centrala Varberg så äger och driver Vbg Energi såväl fjärrvärmenät och elnät som fibernät. När fjärrvärmerören drogs i vårt område för drygt 10 år sedan la man tomrör för fiber även till de hushåll som inte ville ansluta sig. Det finns dock ingen koppling mellan inkommande fiber och elmätare så jag har svårt att tro att det går där.
 
zarkov zarkov skrev:
I centrala Varberg så äger och driver Vbg Energi såväl fjärrvärmenät och elnät som fibernät. När fjärrvärmerören drogs i vårt område för drygt 10 år sedan la man tomrör för fiber även till de hushåll som inte ville ansluta sig. Det finns dock ingen koppling mellan inkommande fiber och elmätare så jag har svårt att tro att det går där.
Nej men fibern går till nätstationen i området och där samlar man ihop datat som skickas med fiber.
Sen kollar man Sandviken så finns det då ett frekvensband 433MHz som kan användas för att sända till nätstationen. Du ser antennen bredvid mätaren.
https://www.induo.com/b/433-mhz-eller-868-mhz/#
Rörigt skåp med elektrisk utrustning, kablar, elkabelmätare, Raspberry Pi och installationsboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau... i Gävles fall så äger energibolaget även fibernätet och jag är ganska säker på att man anslutet det mesta av nätstationerna där man även har fibernät. (ren gissning och jag tror inte det är något man exakt vill berätta)
Då blir det förstås en annan sak. :)
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
H Huggmejsel skrev:
Har själv haft problem med en Aidon elmätare och den holländska Slimme meter från Smartgateways.nl. Någon som haft samma problem och fått det stabilt? Den är svår att få att ansluta till wifit och har tappat kontakten efter några dagar nu ett par gånger.
samma här..nu har jag inga data alls:thinking:
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
samma här..nu har jag inga data alls:thinking:
Jo för att börja någonstans med den här svåra konsten att "erövra en elmätare"...;)
Har du bra WiFi-täckning vid elmätaren? mobilen ger en bra ledtråd.
 
P paralun skrev:
Jo för att börja någonstans med den här svåra konsten att "erövra en elmätare"...;)
Har du bra WiFi-täckning vid elmätaren? mobilen ger en bra ledtråd.
ja har bra. Den funkar kanon några dagar men nu har den inte hämtat data på flera dar. Lite besviken faktiskt. Skall det vara så svårt att få till en bra pryl utan behöva fixa HA med dator och allt. Vill egentligen bara ha lite grafer och momentant effekt på den en padda. Förutsättningarna finns ju iaf.:thinking:
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
ja har bra. Den funkar kanon några dagar men nu har den inte hämtat data på flera dar. Lite besviken faktiskt. Skall det vara så svårt att få till en bra pryl utan behöva fixa HA med dator och allt. Vill egentligen bara ha lite grafer och momentant effekt på den en padda. Förutsättningarna finns ju iaf.:thinking:
Strular nåt så lusläser man manualen.
https://www.m.nu/Common/File/Download?guid=38ED8DEE-084A-4B9C-AF00-5497D095CB4D
Kör du senaste firmware?
https://smartgateways.nl/firmware-changelog/
 
P paralun skrev:
Strular nåt så lusläser man manualen.
[länk]
Kör du senaste firmware?
[länk]
P paralun skrev:
Strular nåt så lusläser man manualen.
[länk]
Kör du senaste firmware?
[länk]
Min funkade inte med version B det gick igång med version A efter snackat med supporten. Sen har den funkat ett bra tag. Men senaste dagarna så funkar inte…blir bara så här.
En skärmdump visar ett felmeddelande i webbläsaren Safari; sidan kunde inte laddas på grund av serverproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Min funkade inte med version B det gick igång med version A efter snackat med supporten. Sen har den funkat ett bra tag. Men senaste dagarna så funkar inte…blir bara så här.
[bild]
Kollar man i manualen så har du loggning längst ner till höger men då är det direkt "nördnivå" ser det ut som.
Jag tror det behövs riktiga loggfiler från svenska användare och att nåt knasar i firmwaret.
Men ren gissning, pratade du med M's support eller Nederländerna?
 
P paralun skrev:
Kollar man i manualen så har du loggning längst ner till höger men då är det direkt "nördnivå" ser det ut som.
Jag tror det behövs riktiga loggfiler från svenska användare och att nåt knasar i firmwaret.
Men ren gissning, pratade du med M's support eller Nederländerna?
Ja tidigare men inte senast. Sist så försvann det också några dagar men hoppade igång. Men nu blinkar den inte ens blå. Dvs tar inte mot data från mätaren. Har liksom bara använt web interfacet. Mätaren
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ja tidigare men inte senast. Sist så försvann det också några dagar men hoppade igång. Men nu blinkar den inte ens blå. Dvs tar inte mot data från mätaren. Har liksom bara använt web interfacet. Mätaren
En till fundering... vad händer om du återställer, restore to factory settings?
 
P paralun skrev:
En till fundering... vad händer om du återställer, restore to factory settings?
Fick göra det en gång. Men konstiga är att det finns en reset. Men kommer liksom inte tillbaka till factory så jag måst lägga in Wi-Fi, lösen mm enligt manualen. Får testa igen.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Fick göra det en gång. Men konstiga är att det finns en reset. Men kommer liksom inte tillbaka till factory så jag måst lägga in Wi-Fi, lösen mm enligt manualen. Får testa igen.
Jo men det är ju precis det som ska hända, "factory setting".
Strular något så är det ofta viktigt att göra en återställning och sedan se vad som händer.

Steginstruktion för att återställa en gateway till fabriksinställningar, inklusive anslutning och knapptryckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är ju precis det som ska hända, "factory setting".
Strular något så är det ofta viktigt att göra en återställning och sedan se vad som händer.

[bild]
Får testa igen idag(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.