Redaktionen Redaktionen skrev:
Nytt elstöd tas fram, bygger på det gamla men gäller för alla elområden.

Du kan läsa artikeln här: Just nu: Besked om elprisstödet
Vad menas med "förbrukningstak"?

T.ex. elstöd i söder upp till maxförbrukning 1000 kWh/månad?

J Johannes56 skrev:
vadå raljera?
Jag ska maximera elförbrukningen så jag får maximalt bidrag nästa år med. Kanske behöver säkra upp..
Om detta är vad vi har röstat fram så får vi väl anpassa oss. Jag gör det iaf.
Kanske nästa steg är att ta fram straffbeskattning för dom som slösar...

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Attitudeswe
J Jonasdzm skrev:
Vad menas med "förbrukningstak"?

T.ex. elstöd i söder upp till maxförbrukning 1000 kWh/månad?
Det skulle vara en modell. En annan kunde vara att taket sätts till 80% av sitförbrukningen hos ersatt avonemang i nov-dec de senaste 5åren. Då premieras de som sänkt sin förbrukning.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Vore kanske bättre att staten slutar leka robin hood o dela ut "bidrag" på från pengar dom på fulaste möjliga sätt stulit av folket och istället fokusera på att inte ha underhåll av kraftverk vintertid när dom behövs som mest utan kanske tänka lite intelligent för en gångs skull och köra detta underhåll på sommaren och låta vindkraften och alla som investerat i solceller visa vad dom kan leverera om nu detta är framtiden..... eller kanske tom köra underhåll lite oftare så inte alla dessa väldigt konstigt vältajmade nödstopp sker när just elen är som dyrast och staten ser sina 25 % moms skjuta i höjden för varje kr elen ökar i pris. Inför sverigepris / exportpris , jag menar kan man göra med med alkoholskatten så kan man göra det med elen / enerigin , tyskarna betalar inga 200 spänn för en 70:a renat sist jag kollade , ska vi ha tyska elpriser så ska vi ha tyska mat / spritpriser det är väl därför vi är med i EU eller ?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Jättefranskan och 9 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det skulle vara en modell. En annan kunde vara att taket sätts till 80% av sitförbrukningen hos ersatt avonemang i nov-dec de senaste 5åren. Då premieras de som sänkt sin förbrukning.
De som nyss köpt en elbil påhejad av staten då och får reda på att de extra kWh blev de dyraste då :thinking:
Det innebär att de vill att folket ska ha dyra bilar som står stilla. Har MP lyckats komma in i denna regering också :crysmile:

• Gilla
olleg07
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
De som nyss köpt en elbil påhejad av staten då och får reda på att de extra kWh blev de dyraste då :thinking:
Det innebär att de vill att folket ska ha dyra bilar som står stilla. Har MP lyckats komma in i denna regering också :crysmile:
Elbilen är fortfarande billig i drift. Man behöver inte ladda de dyraste dagarna utan kan ladda på billigare nätter.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Om nu SE1 och 2 ska ha återbäring antar jag det blir blygsamma summor, då de knappast har påverkats lika mycket som vi här i SE3 och 4, det ska väl vara i direkt proportion till vad som är betalat in i form av flaskhalsavgifter? Kan inte bli många kronor till 1 och 2 då? Varför ens göra sig den mödan?

Oavsett vilket gillar jag inte denna typ av "stöd" eller återbäringar. Se till att ha låga avgifter och vettiga modeller från början så att ingen del i kedjan kan göra extrema övervinster. Det är farligt om folk förlitar sig på allmosor från staten varje gång något blir dyrare. Det är en persons egna ansvar att dels energieffektivisera och dels skapa en buffert.

Är inte övertygad om att det är de "fattigaste" som påverkas av detta, då merparten av dessa sitter i hyreslägenheter. Inte många socialfall jag känner som bor i villa (som de betalar själv). De övriga kapitalsvaga bor ofta inte heller de i hus.

Med det sagt, var modellen fel som gjorde att en del i kedjan gick med extrema övervinster, okej, betala tillbaka dessa avgifter, men se för guds skull till att rätta till detta sen med tak och annat så att inte liknande kan hända igen.

/

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
RoTe
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilen är fortfarande billig i drift. Man behöver inte ladda de dyraste dagarna utan kan ladda på billigare nätter.
Jo precis man har ju bil bara för lyxkonsumtion.

pacman42 pacman42 skrev:
Under förutsättning att man byter till timspotdebitering då.

Sällan en hit om man inte kan skjuta stora laster på obekväma timmar.
Tveksam om det är värt ens om man delvis flyttar värmeproduktionen och all elbilsladdning.

Då får man nog gilla att laga lasagne samt köra tvätt och disk på korkade tider.

S steve5432 skrev:
Om nu SE1 och 2 ska ha återbäring antar jag det blir blygsamma summor, då de knappast har påverkats lika mycket som vi här i SE3 och 4, det ska väl vara i direkt proportion till vad som är betalat in i form av flaskhalsavgifter? Kan inte bli många kronor till 1 och 2 då? Varför ens göra sig den mödan?

Oavsett vilket gillar jag inte denna typ av "stöd" eller återbäringar. Se till att ha låga avgifter och vettiga modeller från början så att ingen del i kedjan kan göra extrema övervinster. Det är farligt om folk förlitar sig på allmosor från staten varje gång något blir dyrare. Det är en persons egna ansvar att dels energieffektivisera och dels skapa en buffert.

Är inte övertygad om att det är de "fattigaste" som påverkas av detta, då merparten av dessa sitter i hyreslägenheter. Inte många socialfall jag känner som bor i villa (som de betalar själv). De övriga kapitalsvaga bor ofta inte heller de i hus.

Med det sagt, var modellen fel som gjorde att en del i kedjan gick med extrema övervinster, okej, betala tillbaka dessa avgifter, men se för guds skull till att rätta till detta sen med tak och annat så att inte liknande kan hända igen.

/
Men hallå. Område 1+2 är bara november och december 2022. Tidigare har vi inte kvalat in för stöd.

Just nu får område 3+4 stöd för merkostnader från september -21 till oktober -22 plus gårdagens avisering om november och december.

• Gilla
Jättefranskan och 3 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:

/
Det går inte att lägga in tak. Kapacitetsavgifterna behövdes för att hålla balans i elnätet.
Nej ersättningen kommer inte att baseras på hur stor del av kapacitetsavgifterna bidragit med. Det kommer att bli i relation till elpriset.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Märkligt resonemang. Han har ju inte medvetet maxat sin elförbrukning för att utnyttja systemet utan bara haft ”oturen” att bygga vid fel tidpunkt.
S SueCia skrev:
Då finns det folk med betydligt sämre attityd i den här tråden.
Någon som sitter med ett nybyggt hus och ojar sig om byggströmmen ska ge honom bidrag.

• Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Under förutsättning att man byter till timspotdebitering då.

Sällan en hit om man inte kan skjuta stora laster på obekväma timmar.
Tveksam om det är värt ens om man delvis flyttar värmeproduktionen och all elbilsladdning.

Då får man nog gilla att laga lasagne samt köra tvätt och disk på korkade tider.
Har man elbil och kör två-tre mil eller mer så kan man flytta rätt stor last till natten. Jag har dessutom flyttat en del av uppvärmningen samt varmvattenproduktion till natten och har 50% av förbrukningen under de sju billigaste timmarna.

Jag laddar dessutom för 3kr/kWh på stan (och får då gratis parkering på köpet). Om jag inte laddat gratis på affären när jag handlar förstås. Elpriset är inte ett problem när man har elbil.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K K. L skrev:
Det är inget bidrag, vi får tillbaka en liten snutt av vad de har snott oss på med alla sina avgifter, skatter
Och idiotpriserna som vi är tvugna att betala.
Och det beror på var du bor!
Bor du i SE1 eller SE2 har du inte betalt ett endaste dugg i flaskhalsavgifter, utan dessa består av den volym el som passerar genom ett snitt multiplicerat med elprisskillnaden som uppstår ifall kapaciteten inte är tillräcklig, och den betalas alltså av elkonsumenterna i området som fick högre pris.

Så när SE1 och SE2 får elprisstöd, från flaskhalsintäkterna, så är det pengar som konsumenter i SE3 och SE4 har betalat in, som nu transfereras till konsumenter i norr.

Alla dessa elprisstöd tas ifrån de flaskhalsintäkter som kommit in. Egentligen ska de användas till att förstärka elnäten och produktion, för att på sikt bygga bort flaskhalsar.
Men nu har beloppen blivit för stora, det går inte att använda alla medel inom rimlig tid (det är långa projekt att bygga nya stamlinjer).

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nalleman64 skrev:
Lösningen måste vara ett stabilt elsystem som klarar den efterfrågan som finns. T.ex. Tyskland kan ju börja med att reda ut sina problem. Att lägga ner kärnkraften och göra sig beroende av rysk gas var nog inte så smart.
Tja, egentligen har vi väl ett stabilt elsystem som klarar den efterfrågan som finns?
Ingenstans har väl elsystemet kraschat, och ingenstans har man behövt stänga av elen i områden pga elbrist.

Jag tror att du egentligen menar något annat, men tekniskt sett var det inte rätt det du skrev.
Vi har under de senaste 15 månaderna råkat ut för en sak, att en råvara som används för att framställa el har blivit våldsamt dyrare. I perioder upp till 20 ggr dyrare än tidigare.
Så priset har påverkats, men vi har samma kvalitet och faktiskt högre produktionskapacitet i elnätet som 2020, då vi hade rekordlåga elpriser.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.