4 433 läst · 40 svar
4k läst
40 svar
Luft/vatten värmepump på 265 kvm
Vad är ”bättre” att byta ut helt mot nytt märke kanake Nibe, som man hört är väldigt bra. Eller byta inom CTC?Maxizor skrev:
Vi har 23 element bo area + källare. I olika varianter, högtemp radiatorer och lågtemp radiatorer. Gamla, äldre och nån nyP Pyka skrev:
Betydligt mer komplicerat än hos oss. Eftersom vi bytte till likadana överallt. Det gav en rejäl skjuts i värmejämheten ifrån tidigare.Kent Quezada skrev:
En hel del av de tidigare var singla ag element.
Ny är samtliga dubbla.
Redigerat:
Har ni möjlighet att ta bergvärme hade jag valt det.Kent Quezada skrev:
Billigast är nog pellets/vedkamin. Men det kräver "mycket" manuellt arbete.
Hur mycket kWh mer kan man spara på bergvärme gentemot en ny kraftfullare värmepump? Några ”få” kWh eller är det wow mycket. Det är ändå mycket pengar i investering.
När det är kallt sparar man mycket. När det är varmt mindre. Du slipper en ytterdel vilket kan vara trevligt. Men rent ekonomiskt tar det nog rätt många år.Kent Quezada skrev:
Nibe äger CTC. Väldigt lika komponenter vad jag hört.Kent Quezada skrev:
Håller själv på att ta in offerter på bergvärme nu. Ca 220 000 kr kostar det för en 12 kW oavsett fabrikat.
Tänker byta ut min gamla luft/vatten-värmepump från Dakien.
https://www.vaillant.se/kunder/prod...uft-vatten-varmepump-20928.html#complementary
Har fått offert från Vaillant. En Vaillant AroTherm VWL 125/6 S2 split 400V (S2)
166k, med ROT 148k.
Både ute och inne del
Har fått offert från Vaillant. En Vaillant AroTherm VWL 125/6 S2 split 400V (S2)
166k, med ROT 148k.
Både ute och inne del