Maxizor Maxizor skrev:
Den ger 5,7kw vid -10 och om du får en pump som kan ge 7-8kw vid samma klarar du dig nog utan elpatron... dock är ju COP rätt lågt med 2,6kw in och 5,7 ut som blir 2,2... min BVP har 3,2 vid 0 grader i hålet och 50 grader ur
Vid 35 grader ut ca 4,4. [bild]
Vad är ”bättre” att byta ut helt mot nytt märke kanake Nibe, som man hört är väldigt bra. Eller byta inom CTC?
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Vad är ”bättre” att byta ut helt mot nytt märke kanake Nibe, som man hört är väldigt bra. Eller byta inom CTC?
När vi ville byta ut vår ctc så rekommenderade de flesta installatörer, även de vi kände privat till antingen nibe eller thermia.
 
P Pyka skrev:
Vi bytte samtliga element till watt. Va nog en 14st både ovanvåning o källare under 2021 o 2022

De gamla var original från 71. Något rostiga o grön ärg ifrån läckage. Så vi tog samtliga.
Var inte planen från början.

Både utedel o panna bytt aug 2022

Gamla pumpen var på 5kw. Nya är på 14kw.
Vi har 23 element bo area + källare. I olika varianter, högtemp radiatorer och lågtemp radiatorer. Gamla, äldre och nån ny
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Vi har 23 element bo area + källare. I olika varianter, högtemp radiatorer och lågtemp radiatorer. Gamla, äldre och nån ny
Betydligt mer komplicerat än hos oss. Eftersom vi bytte till likadana överallt. Det gav en rejäl skjuts i värmejämheten ifrån tidigare.

En hel del av de tidigare var singla ag element.
Ny är samtliga dubbla.
 
Redigerat:
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Från 1-4 januari har vi en förbrukning på 361 kWh. Känns sånt fall väldigt högt om man jämför lite med svaren här i tråden. Men kontentan kanske ändå är att byta ut befintlig pump eller ska man byta till bergvärme?
Har ni möjlighet att ta bergvärme hade jag valt det.

Billigast är nog pellets/vedkamin. Men det kräver "mycket" manuellt arbete.
 
Hur mycket kWh mer kan man spara på bergvärme gentemot en ny kraftfullare värmepump? Några ”få” kWh eller är det wow mycket. Det är ändå mycket pengar i investering.
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Hur mycket kWh mer kan man spara på bergvärme gentemot en ny kraftfullare värmepump? Några ”få” kWh eller är det wow mycket. Det är ändå mycket pengar i investering.
När det är kallt sparar man mycket. När det är varmt mindre. Du slipper en ytterdel vilket kan vara trevligt. Men rent ekonomiskt tar det nog rätt många år.
 
..men då kan man ju kyla kåken med bergvärme om det är intressant på sommmaren med det kalla från berget...
 
V Vector skrev:
..men då kan man ju kyla kåken med bergvärme om det är intressant på sommmaren med det kalla från berget...
Jepp, är en Nice bieffekt. Kör det i mitt vardagsrum
 
Kent Quezada Kent Quezada skrev:
Vad är ”bättre” att byta ut helt mot nytt märke kanake Nibe, som man hört är väldigt bra. Eller byta inom CTC?
Nibe äger CTC. Väldigt lika komponenter vad jag hört.
Håller själv på att ta in offerter på bergvärme nu. Ca 220 000 kr kostar det för en 12 kW oavsett fabrikat.
Tänker byta ut min gamla luft/vatten-värmepump från Dakien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.