270 237 läst · 652 svar
270k läst
652 svar
Grannen har byggt på vår mark
Jag tycker inte att man behöver tycka att ens mark är ”extremt värdefull” för att vara emot att någon bygger på den. För mig räcker det med ”lagom värdefull” för tycka så.RoTe skrev:
Det håller nog alla med om. Men att snö flyttas behöver man kanske inte reagera så hårt på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Jag vill bara poängtera (inte för TS, han är nog med på det, utan för vissa andra) att man inte bara kan sätta upp staket hur som helst på sin mark, det sätter bl.a. allemansrätten stopp för. TS har förvisso legitima skäl då han har får som han skulle kunna släppa där, men det är ändå inte helt fritt fram, exempelvis där den gamla vägen går.
Såg nu att du tydligen låter byggnadsnämnden driva detta som ett bygglovsärende och att du låter dem hållas och själva begära handräckning av KF om de bedömer att det behövs.T TommyK72 skrev:
Tjaa, man kan ju låta det pågå på detta sätt och låta grannen fortsätta pissa på dig med byggnadsnämnden administrerar ärendet i det oändliga, eller så kontaktar du KF direkt och begär särkild handräckning. Oavsett vad Byggnadsnämnden pysslar med.
Det är för mig HELT OBEGRIPLIGT att du inte gjort det än.
Om man tittar på Skellefte fallet ovan, så är det risk för att din kommunala byggnadsnämnd lägger ner fallet och i ställer går på inkräktarens åsikter om att förstora sin tomt.
Så görs det i Skellefteå kommunala byggnadsnämnd med lantmäteri .
Du måste driva saken själv ta hjälp av polis eller kronofogden det är rätta vägen...
Lycka till
Så görs det i Skellefteå kommunala byggnadsnämnd med lantmäteri .
Du måste driva saken själv ta hjälp av polis eller kronofogden det är rätta vägen...
Lycka till
Det är väl ändå en jäkla skillnad på att gräva gigantiska diken längs tomtgränserna (krondiken är ju som du säkert känner till det ett par meter djupa och flera meter breda), en häck eller ett staket räcker gott och väl. Krondiken är dessutom olagligt att gräva utan särskilda tillstånd. Och jo, jag förstod att den som skrev det överdrev, men juridikforumet är inte rätt ställe att raljera, ironisera eller överdriva.RoTe skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!!Anna_H skrev:Det är väl ändå en jäkla skillnad på att gräva gigantiska diken längs tomtgränserna (krondiken är ju som du säkert känner till det ett par meter djupa och flera meter breda), en häck eller ett staket räcker gott och väl. Krondiken är dessutom olagligt att gräva utan särskilda tillstånd. Och jo, jag förstod att den som skrev det överdrev, men juridikforumet är inte rätt ställe att raljera, ironisera eller överdriva.