Wiser eller Plejd

• Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Dudeish Dudeish skrev:
ifall användarna vill göra mer blir det väl undermåligt?
Har du inte köpt fel produkt då?

R RoAd skrev:
"Plejd eller wiser" är topic så det hör väl 100% hemma här. Att du är nöjd trots att du någonstans förstår att plejd är ett undermåligt system är mindre on topic tycker jag.
Att säga att något är "undermåligt" är subjektivt, det hoppas jag att du förstår?

Att JAG är nöjd med Plejd och de funktioner som PLEJD uppfyller för MIG är väl ON TOPIC om något...
Det ända vi kan göra är att dela med oss av våra upplevelser av respektive märke samt dess funktioner.
Vad sedan TS väljer är ju upp till TS.

Att vissa sedan inte kan förstå eller acceptera att alla kan tycka olika är för mig ett mysterium.
Bara för att jag är nöjd med PLEJD så ser du inte mig "idiotförklara" de som inte är nöjda med PLEJD.

Men som jag sagt tidigare (vilket inte verkar gå in) så innebär inte detta att någon har rätt eller fel, vi har bara olika åsikter.

• Älska
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, 95% av alla användare vill inte hålla på med script och dylikt. Man vill ha något som är användarvänligt och som bara fungerar. :)

Och självklart vill man inte hålla på med wallplug och blanda in wifinätet i fasta installationer.

Det jag investerat i Plejd för att sköta värmesystemet är 480:-, och de pengarna fick jag tillbaka med råge redan första månaden. Så de här 903kr är ren vinst. :)

De summorna du tar upp är ju rena fantasierna.
Du styr ju knappast på elpriset då utan en simpel timer.
Det gör jag också hittills i mitt Zigbeesystem med gateway för 200 från Lidl.
Har inte skrivit en rad kod.
I tillägg har jag ett par tempgivare som jag hålla koll på och som jag mkt enkelt kan låta styra ifall det blir för kallt inne tex.
Men det är inget krav....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Jag håller helt med dig, ifall du vill bara ha en fjärrkontroll aka "app" till belysning är väl plejd jättebra. Ifall du är priskänslig så kanske inte helt så. Ifall du vill ha ett mer uppkopplat hem tittar man inte på plejd. Inte att förringa att elektriker förstår sig på det och att det är stabilt
BAM! Stort tack! Kul att någon förstår :D

Håller med helt och hållet!

Pear4Life Pear4Life skrev:
Att säga att något är "undermåligt" är subjektivt, det hoppas jag att du förstår?

Att JAG är nöjd med Plejd och de funktioner som PLEJD uppfyller för MIG är väl ON TOPIC om något...
Det ända vi kan göra är att dela med oss av våra upplevelser av respektive märke samt dess funktioner.
Vad sedan TS väljer är ju upp till TS.

Att vissa sedan inte kan förstå eller acceptera att alla kan tycka olika är för mig ett mysterium.
Bara för att jag är nöjd med PLEJD så ser du inte mig "idiotförklara" de som inte är nöjda med PLEJD.

Men som jag sagt tidigare (vilket inte verkar gå in) så innebär inte detta att någon har rätt eller fel, vi har bara olika åsikter.
Jag håller helt med dig, alla har olika behov och ifall man passar in i plejd bilden är det nog det bästa.

Dudeish Dudeish skrev:
Jag håller helt med dig, alla har olika behov och ifall man passar in i plejd bilden är det nog det bästa.
Ja det kan vara det i alla fall.. :D

En del av mig önskade att jag hade mer tid till att automatisera det mesta i mitt hem. Japp, det e sant! Egentligen VILL jag det.. och guess what? Då hade jag inte valt PLEJD.

Men idag, precis idag, så täcker PLEJD mina behov och fungerar bra än så länge.

Vill avsluta med att säga att detta forum är EPISKT på så många sätt och jag kan förstå att det kan bli lite infekterat ibland, men det tyder bara på att alla här inne verkligen brinner för att dela med sig :D

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
S
Finns det någon annat system än Plejd som kan ha flera olika vriddimmerknappar som kontrollerar en lampa?

Det som lägger grunden för dessa vettlösa Plejd-trådar är inte produkten i sig eller dess egenskaper.
Det är antagligen få, om ens några alls, som har negativa synpunkter på Plejd när komponenterna används till det de är designade för.
Det är ju ett antal stabila och väl fungerande komponenter för att slå til/från och dimma ljuskällor.

När hängivna användare samt ett antal elektriker däremot lyfter fram Plejd som ett system för hemautomatisering blir det problematiskt eftersom det lätt vilseleder dem som är intresserade av råd och synpunkter rörande just system för hemautomatisering.

Det är alltså inte Plejds produkter som ifrågasätts, det är snarare resonemangen kring hur komponenterna kan och bör användas som det uttrycks tvivel om…

• Gilla
  • Älska
Cambudgie och 8 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Du styr ju knappast på elpriset då utan en simpel timer.
Det gör jag också hittills i mitt Zigbeesystem med gateway för 200 från Lidl.
Har inte skrivit en rad kod.
I tillägg har jag ett par tempgivare som jag hålla koll på och som jag mkt enkelt kan låta styra ifall det blir för kallt inne tex.
Men det är inget krav....
Så, frågan är ju hur mycket du sparat.
Jag sparar 20% med en superenkel och användarvänlig lösning. Väldigt enkelt från installation till användning.

Enklare system än Plejds finns inte, så det behöver vi inte ens diskutera.

Jag förstår att det är lite jobbigt att enkla lösningar är bättre eller lika bra som mer komplicerade. :)

Nissens
jbr jbr skrev:
Det är alltså inte Plejds produkter som ifrågasätts, det är snarare resonemangen kring hur komponenterna kan och bör användas som det uttrycks tvivel om…
Helt obegripligt resonemang från din sida. Jag sparar bevisligen 20% av min elkostnad när jag använder Plejd att styra mitt värmesystem.

Har du problem med det?

R
Jag pudlar. Borde skrivit "sämre".

Nej. TS väljer ju mellan dessa två system så det borde vara hens krav i första hand och systemen i jämförelse i andra hand som är viktiga. Inte att just du har låga krav ;)

Har faktiskt inte sett någon idiotförklara någon för att gilla Plejd. Har däremot sett folk ifrågasätta (inte idiotförklara) de som målar upp Plejd till att vara något det inte är. Skillnad.

Nja, att inte erkänna att Plejd är mycket begränsat jämfört med de flesta andra system anser jag vara "typ" fel.

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det som lägger grunden för dessa vettlösa Plejd-trådar är inte produkten i sig eller dess egenskaper.
Det är antagligen få, om ens några alls, som har negativa synpunkter på Plejd när komponenterna används till det de är designade för.
Det är ju ett antal stabila och väl fungerande komponenter för att slå til/från och dimma ljuskällor.

När hängivna användare samt ett antal elektriker däremot lyfter fram Plejd som ett system för hemautomatisering blir det problematiskt eftersom det lätt vilseleder dem som är intresserade av råd och synpunkter rörande just system för hemautomatisering.

Du har helt rätt. Sedan är det ett slutet system

J Jonte Karlsson skrev:
Exakt vad är det Plejd har bidragit med här som inte ett annat system hade kunnat göra, och då förmodligen för en tredjedel av kostnaden?

Lite ironiskt att du pratar om besparing och elförbrukning när det gäller Plejd med tanke på att det är ett av det dyraste systemet på marknaden och som i princip är det enda som inte kan mäta förbrukning i sina enhter. Med tanke på dina beskrivningar av hur du satt upp belysning och rörelsedetektering så kan man dra slutsatsen att du måste ha lagt åtskilliga tusenlappar på elektriker. För du har väl inte installerat allting olagligt? Intressant också att ditt främsta argument brukar vara enkelheten i Plejd och att bara idioter skulle vilja göra nånting annat än att tända och släcka lampor. Nu stoltserar du med att du genom komplicerade hangrepp tvingat in Plejd som nödlösning för att "spara" några hundralappar genom att använda svindyra produkter avsedda för något annat, installerade av elektriker som tar ett par tusenlappar bara för att köra fram bilen.

Och för hundrade gången, ingen har sagt att Plejd enbart kan användas för belysning. Men det ändrar inte det faktum att det är framtaget och utformat som ett belysningssystem. Återigen citerar jag den allra första meningen från plejd.se: "Smart belysning för alla". Har du synpunkter på att Plejd inte vet vad Plejd är så får du kontakta Plejd.
Elektriker :crysmile: vad ska man ha sådan till? Laglydaig Svensson kanske.

Nissens
useless useless skrev:
Nissens styr bara efter fasta tider, så det hade räckt med en timer för 30:-.
Skitsnack, det visar att du inte har begripit ett smack. Kom ut ur din bubbla nu.

Du måste ju någon gång inse att väldigt många människor inte tycker som du. :)

R
Nissens Nissens skrev:
Skitsnack. Kom ut ur din bubbla nu.
Så du styr automatiskt baserat på mer än tid? Hur?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.