Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Nissens
J Jocke Best skrev:
Det är mycket som är obegripligt ser jag. Jag är dock glad för att du är nöjd med din glorifierade timer.
Har du tur kanske du sparar ännu mera om elpriset går upp.
:crysmile:
Din härskarteknik är inget vidare faktiskt.

Så, hur mycket har du sparat med dina avancerade lösningar?

Plejdlösningen har nog gett mig typ 3000-4000kr i vinst netto sedan augusti. Det är typ 15-20% besparing.

Detta har INGENTING med tur att göra.
 
Nissens Nissens skrev:
Helt obegripligt resonemang från din sida. Jag sparar bevisligen 20% av min elkostnad när jag använder Plejd att styra mitt värmesystem.

Har du problem med det?
Nej då, det är inte ett obegripligt.
Läs gärna inlägget en eller tre gånger till och fundera lite, det har ju absolut ingenting med dig eller ditt värmesystem att göra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
:crysmile:
Din härskarteknik är inget vidare faktiskt.

Så, hur mycket har du sparat med dina avancerade lösningar?

Plejdlösningen har nog gett mig typ 3000-4000kr i vinst netto sedan augusti. Det är typ 15-20% besparing.

Detta har INGENTING med tur att göra.
Alla behöver inte spara pengar. Jag slösar pengar på en hobby. Dock vågar jag lova dig att det GÅR att spara betydligt mer med hemautomation i sin korrekta betydelse. Allt handlar inte om dig. Det är lite gulligt att du gör dig till representant för alla sparare. Jag kan vara slösare. Mycket roligare. Kanske borde köpa Plejd?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har också Plejd hemma och är görnöjd. Lagom mycket automation tycker jag.

Men jag ska testa en Wiser-lösning nu framöver bara för att få se lite av andra sidan myntet också.

Men något som verkar flyga rakt över mångas huvuden är säkerhetstänket. Jag tycker inte att betala 500 kr för en svensk dimmer-puck är dyrt. Man betalar ju såklart lite extra för en kvalitet också. Det är precis samma resonemang som med bilar. Man kan köpa billiga Kina-bilar och man kan köpa dyra Tyska bilar.
Jag förstår inte dem av er som sitter och köper billiga kina-prylar och googlar fram olika konstiga China Export puckar och är görnöjda när ni sparar några futtiga 100-lappar som ni sedan tänkt ska sitta i era väggar i "20 år" (någon skrev tidigare att hans elprylar hållt så länge).
Jag börjar förstå varför folk pratar om att göra el-besiktningar innan man köper hus. Jag skulle inte vilja ha massa billiga kina-prylar som är inplacerade lite här och där.

Så huvudfrågeställningen bör vara om man är nöjd med den "begränsade automation" som finns i Plejd-världen. Annars måste man ju helt enkelt kika på någon annan lösning. Men dyrt tycker jag inte att Plejd är.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Alla behöver inte spara pengar. Jag slösar pengar på en hobby. Dock vågar jag lova dig att det GÅR att spara betydligt mer med hemautomation i sin korrekta betydelse. Allt handlar inte om dig. Det är lite gulligt att du gör dig till representant för alla sparare. Jag kan vara slösare. Mycket roligare. Kanske borde köpa Plejd?
Bevis är bevis. Spekulera kan vem som helst göra.

Jag har kommit fram till en lösning, realiserat den och bevisat att den gör det den skall.

Jag är nöjd med det, tyckande och gissningar i all ära, men…
 
J
Nissens Nissens skrev:
Bevis är bevis. Spekulera kan vem som helst göra.

Jag har kommit fram till en lösning, realiserat den och bevisat att den gör det den skall.

Jag är nöjd med det, tyckande och gissningar i all ära, men…
Du får såklart tycka om din timer. Ingen vill ta den ifrån dig.
 
  • Älska
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag har också Plejd hemma och är görnöjd. Lagom mycket automation tycker jag.

Men jag ska testa en Wiser-lösning nu framöver bara för att få se lite av andra sidan myntet också.

Men något som verkar flyga rakt över mångas huvuden är säkerhetstänket. Jag tycker inte att betala 500 kr för en svensk dimmer-puck är dyrt. Man betalar ju såklart lite extra för en kvalitet också. Det är precis samma resonemang som med bilar. Man kan köpa billiga Kina-bilar och man kan köpa dyra Tyska bilar.
Jag förstår inte dem av er som sitter och köper billiga kina-prylar och googlar fram olika konstiga China Export puckar och är görnöjda när ni sparar några futtiga 100-lappar som ni sedan tänkt ska sitta i era väggar i "20 år" (någon skrev tidigare att hans elprylar hållt så länge).
Jag börjar förstå varför folk pratar om att göra el-besiktningar innan man köper hus. Jag skulle inte vilja ha massa billiga kina-prylar som är inplacerade lite här och där.

Så huvudfrågeställningen bör vara om man är nöjd med den "begränsade automation" som finns i Plejd-världen. Annars måste man ju helt enkelt kika på någon annan lösning. Men dyrt tycker jag inte att Plejd är.
Nu kan du ju få puckar från Aqara på kjell för 299. Man behöver inte ta billigt skit bara för att det inte är plejd :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur orkar ni? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 10 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Så, du menar att en vanlig dum timer går att styra från en app? Vilken timer tänker du på då?
95% vill inte hålla på med appar och sånt nörderi.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
T tobbbias skrev:
Jag förstår inte dem av er som sitter och köper billiga kina-prylar och googlar fram olika konstiga China Export
Inte jag heller, men det är inte så att plejd är ensamma om att tillverka kvalitetsprodukter.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Finns det någon annat system än Plejd som kan ha flera olika vriddimmerknappar som kontrollerar en lampa?
I princip alla andra system har väl den möjligheten? Det är iallafall inga problem att styra prylar som pratar zwave och/eller zigbee från valfritt antal ställen.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har redan beskrivit flera ggr vad jag gör, och jag förstår att det stör dig att det finns enklare lösningar än de du förespråkar. Men det är liksom inte mitt problem.

Hur mycket har du sparat med din lösning?
Det viktiga är hur mycket man sparar, det är det som är nyttan.

Bevisa gärna med offpeak.
Men alltså.
Jag hade avsikten att kolla upp det där.
Jag var av uppfattningen att du inte ville beblanda dig med massor av olika appar, det var ju därför du bara använde Plejd?

Det där "offpeak" är ju en annan app? Som du påstår att du inte vill ha eller tänker använda, för Plejd kan göra allt!

Jag tänker inte ta ta ner någon app bara för att bevisa någon poäng du själv har hittat på, för det var som vanligt ingen som frågade dig, du bara tyckte det var relevant.

Jag kan däremot fundera på att pilla ihop en sån där jämförelse i Home Assistant, vilka inte säljer mina data till tredje part, undrar om Plejd eller Offpeak kan säga det samma.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Verkar som Nexa MRYT-1805 kan gör det du vill. Själv använder jag knappar och sedan uppkopplade lampor(huq och Trådfri). Ett tryck ger av/på, två tryck toggle mellan 50% och 100%. Har nästan aldrig behov av andra dimmer värden än 50% eller 100%
Jag trodde faktiskt att det fungerade så på alla system med dimmer och med alla dimmrar. Känns skönt att ha plejd till belysning och som koncentrera sig nästan bara på det, och ett annat till övriga saker som inte har lika stor betydelse att det fungerar helt som jag kanske hadde tänkt. För se om några dagar hur mitt nya system klarar det jag tänkte de skulle.
 
Nissens Nissens skrev:
Så, frågan är ju hur mycket du sparat.
Jag sparar 20% med en superenkel och användarvänlig lösning. Väldigt enkelt från installation till användning.

Enklare system än Plejds finns inte, så det behöver vi inte ens diskutera.

Jag förstår att det är lite jobbigt att enkla lösningar är bättre eller lika bra som mer komplicerade. :)
Glömde säga att jag fixat en pellets brännare som automatiskt går in när jag styr bort vp vid högt elpris.
För att det ska vara möjligt behövde jag 2 ventilmotorer som styr vattnet antingen genom pannan eller via acktankar och vp.
Det fanns bra sådana a275 kr/st som förstås styrs i en liten kort automation i mitt Zigbeesystem.
Det hade inte gått att göra med Plejd då automationer i flera steg inte går att göra vad jag förstått och fö finns inte ventilmotorerna hos Plejd.

Jag har bränt typ 36 säckar a 16 kg (2880 kWh) för 3500 kr istället för vp med cop2 för ett pris på ca 4 kr/kWh = (2880/2) ×4 =5760 kr sedan Lucia och då alltså sparat ca 2260 kr på ett par veckor.
Jag har efter 2 kalla veckor snart tjänat in hela investeringen i begagnad brännare, förråd och några zigbeereläer, totalt kanske 3000 kr.
 
R RoAd skrev:
Så du styr automatiskt baserat på mer än tid? Hur?
NI NissenIntelligence
 
  • Haha
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.