18 010 läst · 85 svar
18k läst
85 svar
Vilken luftvärmepump är bäst? Vad kostar installation?
Jag räknade fram ett årsmedel-COP på min IVT Aero 807 och det blev 2,8.
Finns naturligtvis ett visst mått av antaganden med i den beräkningen, men det är ganska korrekt, tillräckligt bra helt enkelt.
Och det värdet gäller norra norrland (Boden närmare bestämt).
Finns naturligtvis ett visst mått av antaganden med i den beräkningen, men det är ganska korrekt, tillräckligt bra helt enkelt.
Och det värdet gäller norra norrland (Boden närmare bestämt).
Har själv funderat på den modellen när min gamla nästan 14 år gamla ivt ger upp men den kan nog hålla många år till så när det blir dags kanske något ännu bättre kommit. Har tittat på Mitsubichis Hero också men L 35 som de rekommenderar måste ha 13 A säkring och vet inte om L25 räcker till. Men jag är mycket nöjd med min IVT khr-n 12 så jag tror nog det blir ivt igen även om de är dyrare men så är de ju svensktillverkade också och det har aldrig varit något problem med denHannuse skrev:
Ska du ha den för värme så är det bra att montera yttterdelen på södersidan då solen värmer den om du ska ha den för kyla så blir det norrsidan men då går vinsten förlorad.M Förstagångsköparen skrev:Vilken luftvärmepump är "bäst"?
Huset är 150 kvm. 1,5-plans utan källare. Det sitter en luftluft ovanför trappen på nedervåningen. Jag ska placera en på ovanvåningen. Det är ett jättestort rum på ovanvåningen och två sovrum mitt emot.
Har hört att de nya luftvärmepumparna är riktigt bra. Men det finns så många. Vilken är värstingvarianten? Är det Mitsubishi hero 2.0 ln35 kanske?
Och en fråga till. Vad burkar det kosta att ta in en hantverkare som installerar den?
Och är luftvärmepumpar väntetid på nu?
Har du kollat Tesla pumpen har beställt en fick bra pris på enHannuse skrev:
Avisningen fungerar bra på Hero. Den kraftiga fläkten blåser bort alt och det blir ingen is under.Ö Öjarp1 skrev:
Det har ytterst marginell påverkan. Utedelen suger i sig 1000-1500 kubikmeter luft i timmen, så det tar bara några sekunder innan den solvärmda luften vid väggen är förbrukad.johnsilver skrev:
Kolla med oberoende installatörer, dom har koll och pratar inte i egen sk pga kickbacks mm. Här pratar dom flesta i egen sak, inte alls säkert att deras favoriter är bäst för dig.M Förstagångsköparen skrev:
Bättre att diskutera frågan här:
https://www.varmepumpsforum.com/
Det är vad jag läst på värmepumpsforum och montören sa, jag antar att en liten fördel med sydsida är isklumpen smälter undan lite snabbare.useless skrev:
Vill man "få undan" isklumpen under så antingen hackar man bort den eller om man är lat lägger dit en 2m frostskyddskabel/värmekabel (en som drar ca 10W/m)
Då håller sig isklumpen hyffsat liten iaf.
Men man bör väl då se till att leda bort vattnet en liten bit från fasaden om möjligt.
Då håller sig isklumpen hyffsat liten iaf.
Men man bör väl då se till att leda bort vattnet en liten bit från fasaden om möjligt.
Det är ju riktigt att utedelen omsätter mycket luft, men visst borde de lokala förutsättningarna med tex 1° högre temperatur på sydsidan av huset vara värt att ta tillvara vid placering av pumpen.useless skrev:
Några dagar om året kanske luften som värmepumpen suger i sig är varmare där - Det räcker inte att en termometer på väggen visar ett högre värde. Men då måste solen ligga på rätt bra, så man får nog minst lika mycket extra värme av solljuset genom fönstren...
Det har betydligt större påverkan att placera pumpen på ett lämpligt ställe utifrån förutsättningarna på insidan av huset.
Det har betydligt större påverkan att placera pumpen på ett lämpligt ställe utifrån förutsättningarna på insidan av huset.