A adron skrev:
Kan man inte få problem även med elledningarna i huset? Belastningen på neutralledare kan ju bli högre än godkänd om man t.ex. tar ut 16A vardera på vad som ska vara två olika faser till spisen, men nu resulterar i 32A i neutralledaren?
Håller helt med dig här. Ju mera jag funderar på det desto märkligare låter det ju.

Ponera att vi har en 3-fas förbrukare som är kopplad med 2.5mm2 kablar. Dom kablarna är godkända för 16A och avsäkrade för samma. Om man då kör förbrukaren för fullt så belastar man varje fas med 16A och då blir ju nollan belastad med 48A med denna typ utav koppling? I ett riktigt trefasystem så tar ju strömmarna ut varandra så det går 0A i nolledaren.

Kanske en riktig elektriker kan komma med någon kommentar här om jag tänker rätt.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Dock skrivs det i första inlägget om att använda ”en spishalva plus ugn” så jag skulle ändå gissa att spisen är ansluten via trefas, men inte är en äkta trefaslast? Det vore väl underligt att det så skulle röra sig om en enfasspis?
Det var ett exempel för att inte överskrida max effekt. Två spishalvor går bra också men kör man två plattor på 10A per sida och drar på ugnen blir det ont om effekt.
Kan ej deras spis i detalj.
Min spishäll fungerar med "alla kombinationer" och kan anslutas 1x32 om man vill.
Det man måste ha koll på är dimensionen på neutralledaren till spisen. Den får ju högre ström än vanligt i detta fall.

Antingen får man följa alla regler fullt ut och dra ny grövre matning till spisen eller så byter man till enfasdvärgar för spisen och bryter och låser den ena vid övergång till reservkraft eller så gör man en fuling och säger "ge fan i att pressa skiten ur spisen när vi kör reservdrift". ;)
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Håller helt med dig här. Ju mera jag funderar på det desto märkligare låter det ju.

Ponera att vi har en 3-fas förbrukare som är kopplad med 2.5mm2 kablar. Dom kablarna är godkända för 16A och avsäkrade för samma. Om man då kör förbrukaren för fullt så belastar man varje fas med 16A och då blir ju nollan belastad med 48A med denna typ utav koppling? I ett riktigt trefasystem så tar ju strömmarna ut varandra så det går 0A i nolledaren.

Kanske en riktig elektriker kan komma med någon kommentar här om jag tänker rätt.
Denna förvirring är just varför jag inte tycker det är lämpligt att koppla som martin43 hänvisar till.
Det gäller att nuvarande fastighetsägaren OCH nästkommande verkligen förstår detta annars blir det kabelbrand.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Intressant lösning, har inte ens tänkt att man kan göra så. Men så länge man inte har renodlade tre-fas förbrukare så går det ju att köra allt som en fas.(y)
Jag vet inte hur min värmepump fungerar, den är visserligen 3 faser men kan vara att den fungerar på samma fas. Alternativet är ju annars att stänga av den och köra ren elpatron istället dom dagarna elnätet är nere.
Du bör titta på verk liknande det du länkar i #19 diesel och trefas, undvik traktorverk i ditt fall undersök och välj hellre ett med bättre motor och intervall 40-50 kkr. Du kan också glömma alla påståenden om dyra omkopplare, installationer etc speciellt som du redan har jordtag där är normalt en relativt stor materialandel om det ska bli bra.

Som sagt kolla din VP och effekten på den och med hänsyn till startström. Den är normalt inte besvärande på den typen drift. Du kan ha en lugn tillvaro bara lite begränsad om du gör hemläxan. Och ett verk i häradet 6-15 kVA bör uppfylla kraven bedömt från vad du skriver.

Man får även tänka på att i forumet skriver alla som de ser det men få har någon grundad kunskap eller erfarenhet av trådens ämne. Där finns också extremer åt båda håll och en positiv och intressant sån är tex anläggningen xLnT håller på med.
 
C Cambudgie skrev:
Håller helt med dig här. Ju mera jag funderar på det desto märkligare låter det ju.

Ponera att vi har en 3-fas förbrukare som är kopplad med 2.5mm2 kablar. Dom kablarna är godkända för 16A och avsäkrade för samma. Om man då kör förbrukaren för fullt så belastar man varje fas med 16A och då blir ju nollan belastad med 48A med denna typ utav koppling? I ett riktigt trefasystem så tar ju strömmarna ut varandra så det går 0A i nolledaren.

Kanske en riktig elektriker kan komma med någon kommentar här om jag tänker rätt.
Helt rätt. Förutom att vi har ungefär 25A att tillgå totalt och endast en trefasgrupp till spisen. Så genom att låta en elektriker dra fram separat nolla/fas för hällen och spisen är problemet löst.
Det handlar ju lite om hur mycket pengar man vill spola ner i toaletten på att bygga ett fullskaligt reservkraftssystem utan kompromisser som man aldrig ser nyttan av i deras specifika fall.
 
martin43 martin43 skrev:
Helt rätt. Förutom att vi har ungefär 25A att tillgå totalt och endast en trefasgrupp till spisen.
Så om du har en tredagarspass till spisen kommer ju ensam nolla där bli överbelastad?
Så hur är det egentligen i denna anläggningen, du ger olika svar/antydningar nu.
 
X xLnT skrev:
Så om du har en tredagarspass till spisen kommer ju ensam nolla där bli överbelastad?
Så hur är det egentligen i denna anläggningen, du ger olika svar/antydningar nu.
Ja, som du, jag och TS redan konstaterat.
Jag vet ej hur de gjort med sina spisar exakt, tror inte heller jag skrivit något om det eftersom jag inte vet. De kanske har en riktig trefasspis som helt enkelt tappar all sin effekt...
 
GK100 GK100 skrev:
Och ett verk i häradet 6-15 kVA bör uppfylla kraven bedömt från vad du skriver.
Hur fungerar trefas elverk?
Kan ett 6 kVA ge all sin effekt på en fas? Eller något däremellan? Eller får man bara 1/3 av effekten när man belastar en fas?
Är det lika dålig elkvalitet på dessa som enfaselverk utan inverter?
 
martin43 martin43 skrev:
Hur fungerar trefas elverk?
Kan ett 6 kVA ge all sin effekt på en fas? Eller något däremellan? Eller får man bara 1/3 av effekten när man belastar en fas?
Är det lika dålig elkvalitet på dessa som enfaselverk utan inverter?
Hej martin43

Att belasta ett trefaselverk med (enbart) enfaslaster innebär osymmetri. Jag skrev om detta tidigare här, i en annan tråd, under rubriken ”Reservkraftdrift är inte ”plug and play”. Del 1 och del 2
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4685133
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Hur fungerar trefas elverk?
Kan ett 6 kVA ge all sin effekt på en fas? Eller något däremellan? Eller får man bara 1/3 av effekten när man belastar en fas?
Är det lika dålig elkvalitet på dessa som enfaselverk utan inverter?
Normalt vid ett vettigt utförande på generatorn kan man ta ut 0.5 av märkeffekten på enfas. Verk utan riktig AVR tex de med sk compundreglering är däremot dåliga på detta och redan ensidigt uttag av märkeffekt på en fas och obetydligt på de andra ger spänningshöjning på de olastade. Det är en anledning till att det ofta går bättre med lowend enfasverk än trefas. Väljer man lite högre upp på stegen och ser till att AVR är bra kommer ju fördelarna med trefasgeneratorn fram främst om man har någon motordrift och även för att slippa olika konstgrepp för att mata normala trefasanläggningen enfas.

Den dåliga elkvalten i de här fallen är givetvis bara olika eftergifter för generatorns utförande. Kommer ju som ett brev i fallen alla "billiga" småverk från Jula, BT, CO m,fl.

Som ett sidospår kring det som skrevs om risker med att mata normalanläggningen med kraftigare enfasverk förekom en hel del sånt vid stormarna i syd. En del fall även utfört av elektriker som borde ha det klart för sig. Typfallet när viss säkerhetsrutin kommit på plats var att på utgående plint vid mätarplatsen lossa och isolera ledarna från nätet sen lägga ihop faserna och köra allt enfasigt. Jag vet inga fall där det gav några skador men risken fanns så klart och man lever på den normalt rejäla överdimensionering, marginal som finns i en kotrekt utförd anläggning.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Normalt vid ett vettigt utförande på generatorn kan man ta ut 0.5 av märkeffekten på enfas. Verk utan riktig AVR tex de med sk compundreglering är däremot dåliga på detta och redan ensidigt uttag av märkeffekt på en fas och obetydligt på de andra ger spänningshöjning på de olastade. Det är en anledning till att det ofta går bättre med lowend enfasverk än trefas. Väljer man lite högre upp på stegen och ser till att AVR är bra kommer ju fördelarna med trefasgeneratorn fram främst om man har någon motordrift och även för att slippa olika konstgrepp för att mata normala trefasanläggningen enfas.

Den dåliga elkvalten i de här fallen är givetvis bara olika eftergifter för generatorns utförande. Kommer ju som ett brev i fallen alla "billiga" småverk från Jula, BT, CO m,fl.

Som ett sidospår kring det som skrevs om risker med att mata normalanläggningen med kraftigare enfasverk förekom en hel del sånt vid stormarna i syd. En del fall även utfört av elektriker som borde ha det klart för sig. Typfallet när viss säkerhetsrutin kommit på plats var att på utgående plint vid mätarplatsen lossa och isolera ledarna från nätet sen lägga ihop faserna och köra allt enfasigt. Jag vet inga fall där det gav några skador men risken fanns så klart och man lever på den normalt rejäla överdimensionering, marginal som finns i en kotrekt utförd anläggning.
Tack!
Då behövs ett trefaselverk typ det här eller större för att hantera en villa med enstaka 10A-laster?
Det är iofs "no name"
https://duab.se/garage-verkstad/elv...power-elverk-mdg12s-3-3-fas-diesel-tystgaende

Skulle tro det var därför grannarna köpte detta istället.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...ggs-stratton-powersmart-q6500-inverter-elverk
Bensin är ju lite hälsosammare och kanske mer lättstartat om man använder det tre timmar per år. Samt att inverterelverk kan köras i "automatiskt variabelt gaspådrag" ist för att gå på fullt varv konstant. De kom fram till att vid en grundlast om ca 100 W är sinuskurvan från enfaselverket snygg även i ekonomiläget och det klarar även av steg om 10A.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Tack!
Då behövs ett trefaselverk typ det här eller större för att hantera en villa med enstaka 10A-laster?
Det är iofs "no name"
[länk]

Skulle tro det var därför grannarna köpte detta istället.
[länk]
Bensin är ju lite hälsosammare och kanske mer lättstartat om man använder det tre timmar per år. Samt att inverterelverk kan köras i "automatiskt variabelt gaspådrag" ist för att gå på fullt varv konstant. De kom fram till att vid en grundlast om ca 100 W är sinuskurvan från enfaselverket snygg även i ekonomiläget och det klarar även av steg om 10A.
Hej martin43

Det är många aspekter man bör tänka på gällande reservkraft om det verkligen skall fungera när det gäller och man skall klara både kortare och längre strömavbrott som kan återkomma flera gånger under året.

Jag har slutligen stannat vid ett enfasigt system bestående av blybatterier, som via en inverter levererar 230 V till min elutrustning, Batterierna behöver laddas efter 12–24 timmar och detta kan göras med ett elverk ca 4–5 timmar per dag. Elverket körs på Aspenbränsle som går lagra lång tid.

Lösningen anser jag driftsäker, ger möjligheter till reservalternativ och innebär en relativt låg start- och driftskostnad för mig. Värmen vid strömavbrott får jag genom att elda med ved i två sparinsatser.

En tidig energibudget för "Plan B" finns här, den modifieras allt efter jag får nya erfarenheter:
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej martin43

Det är många aspekter man bör tänka på gällande reservkraft om det verkligen skall fungera när det gäller och man skall klara både kortare och längre strömavbrott som kan återkomma flera gånger under året.

Jag har slutligen stannat vid ett enfasigt system bestående av blybatterier, som via en inverter levererar 230 V till min elutrustning, Batterierna behöver laddas efter 12–24 timmar och detta kan göras med ett elverk ca 4–5 timmar per dag. Elverket körs på Aspenbränsle som går lagra lång tid.

Lösningen anser jag driftsäker, ger möjligheter till reservalternativ och innebär en relativt låg start- och driftskostnad för mig. Värmen vid strömavbrott får jag genom att elda med ved i två sparinsatser.

En tidig energibudget för "Plan B" finns här, den modifieras allt efter jag får nya erfarenheter:
[länk]
Det höjer ju effektiviteten hos elverket också att ladda på det sättet.
Helst ska man ju också ha solpaneler+batteri och nu har Solaredge äntligen kommit med en trefas-växelrikrare med riktig trefas ö-drift (via en separat frånskiljningsbox som man monterar på lämplig plats, den mäter även elen).
Tyvärr har de fortfarande inte kommit på iden att sälja en burk där man kan ansluta en enfasgenerator för att ladda batteriet via växelriktaren i ö-drift. Eller att de säljer en passande enfasgenerator med DC-utgång som kopplas direkt på växelriktarens DC-ingång.

Däremot kan man ju ha tre st Victron-växelriktare som tillsammans ger trefas utan omkopplingstid och sedan ladda batteriet med enfas inverterelverk via en av växelriktarna! (Eller kan man? Hoppas!)

Mitt husbatteri gör i dagsläget ingen nytta vid strömavbrott, däremot går ventilation, fjärrvärme/cirkpumpar/styrning, accesspunkter, router och server på UPS som även klarar kyl o frys om det behövs. Via POE matas även acesspunkt och värmestyrning i garaget via det systemet. Ca sex timmars backup idag och fler batterier är på väg. Skulle det bli längre avbrott har en av elbilarna V2L som kan ladda batterierna eller driva en hårtork. Jag har dock bestämt att långa strömavbrott hos oss sker när det är kallt och då kan maten stå ute så kyl och frys ligger utanför UPSen. I nödfall fungerar skarvsladd. Som när min son satt och spelade playstation på övervåningen när strömmen var bruten för elinstallationsarbete. ;)
Men jag bor i villaområde, på landet gäller andra förutsättningar.
 
X
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Börja med att leta upp ett elverk som passar. Där behöver du bestämma dig för hur kraftigt (effekt) det behöver vara för att klara av att driva det du vill kunna driva med reservkraft. Motorer av alla slag är extra kritiska. Fin-elektronik vill ha en snygg sinuskurva vilket ökar priset. Räkna med 50,000:- där då det låter som att du har ett stort hus och vill kunna köra mycket.

För installationen med manuell omkoppling skulle jag höfta 20,000:- för installation och kontroll av jordtaget. Nedgrävning av jordtag tillkommer troligen.
50 låter väldigt billigt. Minst 100 skulle jag säga. Kanske även mer, det är trots allt komplext att driva ett hus utan att skada känslig elektronik.
 
X
martin43 martin43 skrev:
Tack!
Då behövs ett trefaselverk typ det här eller större för att hantera en villa med enstaka 10A-laster?
Det är iofs "no name"
[länk]

Skulle tro det var därför grannarna köpte detta istället.
[länk]
Bensin är ju lite hälsosammare och kanske mer lättstartat om man använder det tre timmar per år. Samt att inverterelverk kan köras i "automatiskt variabelt gaspådrag" ist för att gå på fullt varv konstant. De kom fram till att vid en grundlast om ca 100 W är sinuskurvan från enfaselverket snygg även i ekonomiläget och det klarar även av steg om 10A.
Notera även att du behöver extra tank. Den där rullar bara 10 timmars på max effekt. Så efter 1 dygn börjar det bli knapert.

Vi har ett på jobbet. Det är automatstart och synkar in sig automatiskt. Ryms i en TEU. Vill ha en sådan men...vet inte vart jag skall ställa den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.