X Xanthopteryx skrev:
Notera även att du behöver extra tank. Den där rullar bara 10 timmars på max effekt. Så efter 1 dygn börjar det bli knapert.

Vi har ett på jobbet. Det är automatstart och synkar in sig automatiskt. Ryms i en TEU. Vill ha en sådan men...vet inte vart jag skall ställa den.
Måste vara väldigt bra ljudisolerat om man marknadsför det som tystgående när det är 3000rpm.
 
X Xanthopteryx skrev:
50 låter väldigt billigt. Minst 100 skulle jag säga. Kanske även mer, det är trots allt komplext att driva ett hus utan att skada känslig elektronik.
Hej Xanthopteryx

Har du ”känslig elektronik” så måste du vara medveten om att ett reservkraftnät är ett svagt nät (låg nätstyrka). Även om generatorn levererar en bra sinusspänning så kan last som t.ex. genererar hög övertonshalt eller startströmmar påverka spänningens sinusform mer än vid det ”normala elnätet”, som är ca 10 till 50 ggr starkare.

Även transienter som genereras genom den anslutna lasten ger kraftigare påverkan på generatorspänningen än det ”normala elnätet”.

Hur det eventuellt påverkar andra apparater beror naturligtvis på olika faktorer. T.ex. vad det är för typ av ”känslig elektronik", hur dessa är anslutna till elsystemet, till varandra etc.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Xanthopteryx

Har du ”känslig elektronik” så måste du vara medveten om att ett reservkraftnät är ett svagt nät (låg nätstyrka). Även om generatorn levererar en bra sinusspänning så kan last som t.ex. genererar hög övertonshalt eller startströmmar påverka spänningens sinusform mer än vid det ”normala elnätet”, som är ca 10 till 50 ggr starkare.

Även transienter som genereras genom den anslutna lasten ger kraftigare påverkan på generatorspänningen än det ”normala elnätet”.

Hur det eventuellt påverkar andra apparater beror naturligtvis på olika faktorer. T.ex. vad det är för typ av ”känslig elektronik", hur dessa är anslutna till elsystemet, till varandra etc.
Borde inte det bästa vara att ha en enklare generator och kombinera med en online ups för känslig elektronik, så får man dessutom möjlighet till varsam nedstängning eller övergång när strömmen går?
 
A adron skrev:
Borde inte det bästa vara att ha en enklare generator och kombinera med en online ups för känslig elektronik, så får man dessutom möjlighet till varsam nedstängning eller övergång när strömmen går?
Hej Xanthopteryx

Att använda ett reservkraftverk innebär inte med automatik att man har störningsbekymmer.

Men man skall vara medveten att det är en helt annan typ av matning som kan ”svara” annorlunda på lastinkopplingar och anslutning av olika apparater tillsammans, jämfört med det ordinarie nätet.

Har man någon form av ”känslig elektronik” man är tveksam att ansluta eller konkreta störningsincidenter som uppträder vid reservkraftdrift, då får man helt enkelt lösa detta. Det innebär att man (skarpt) bör prova den reservkraftanläggning man avser att driva.

Jag har ett antal frekvensomriktardrifter i min reservkraftanläggning som jag har testat delar av. En del prov kvarstår. Där ingår bl.a. att indela nätet i (”bedömd”) ”störande” och ”störkänslig” utrustning.

Men, med tanke på min bakgrund, har jag bedömt att jag (i skarpt läge) kan hantera eventuella störfall som uppkommer. Men jag avser att fortsätta mina tester allt eftersom jag bygger upp min reservkraftanläggning (mitt reservkraftnät med anslutna apparater).
 
X
Känslig elektronik är lite svårt att definiera så frågan är vad man vill lägga där. Kylskåp? Diskmaskin? Tvättmaskin? Dator? (kanske faktiskt minst känslig rent krass...) TV? ...?

Min egen lösning för avbrott är ett par gamla bilbatterier, växelriktare med sinusvåg, UPS till dator och nätverksprylar (bonus att den skyddar mot åska också) och ett portabelt reservkraftverk på 1,6 kW kontinuerlig effekt (2 kW toppeffekt). Sist när strömmen rök så åt jag frukost, konstaterade efter en halvtimme att: Nej, det blir visst lite längre. Grävde fram elverket, startade upp, medan den gick på tomgång och värmde upp drog jag lite kablage till UPS och kylskåp samt två bygglampor. Tanken med batterierna är att kunna köra kylskåpet vid längre avbrott och spara på bensinen så att man bara kör elverket några timmar per dygn för att ladda på batterier, laga lite mat och så. Om det inte är kallt då, då får man koppla in värmepumpen på den och låta gå.

Åtta timmar varade det. Har en vattenkokare och en stekplatta som är anpassade effektmässigt så man kan köra en åt gången (1,5 kW/st).
Kylen rullade, datorer likaså (inget nät såklart eftersom att det ju dog i Felias skåp) och kunde ladda telefoner och surfplattor. Lagade lite enkel mat med vattenkokaren bland annat. Gjorde te med densamma.
VI hade det bra.
Framåt lite efter lunch åkte fler och fler grannar iväg - antagligen för att hitta varm mat.

Funkade klockrent!
Smidigt också att elverket är automatiskt variabelt så anpassar hastighet efter belastning.

Har typ 30-40 liter med alkylatbensin, vilket går att lagra skitlänge, för att ha beredskap om det blir värre avbrott.
Hittills är vårat längsta 14 timmar, men då hade jag inte elverket. Längsta med elverket är dessa nästan åtta timmar.
Så, vi klarar oss nog ett tag.
Full effekt drar grovt räknat 1 liter/timme så kan hålla bra värme i åtminstone 1-2 dygn, troligen mer då värmepumpen nog inte behöver gå på max hela tiden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
X Xanthopteryx skrev:
Känslig elektronik är lite svårt att definiera så frågan är vad man vill lägga där. Kylskåp? Diskmaskin? Tvättmaskin? Dator? (kanske faktiskt minst känslig rent krass...) TV? ...?
Bra poäng. Det pratas ofta om "känslig elektronik" i sammanhanget, men sällan konkret vad det skulle handla om. Apparater med switchade nätdelar torde vara synnerligen okänsliga då de dels likriktar spänningen det första de gör, dels normalt har omfattande filtrering på primärsidan, dels är tåliga mot spänningsvariationer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X
C cpalm skrev:
Bra poäng. Det pratas ofta om "känslig elektronik" i sammanhanget, men sällan konkret vad det skulle handla om. Apparater med switchade nätdelar torde vara synnerligen okänsliga då de dels likriktar spänningen det första de gör, dels normalt har omfattande filtrering på primärsidan, dels är tåliga mot spänningsvariationer.
Det svåra i dag är ju att fanemej brödrosten i princip är ett eget datorkluster med högkänsliga kretsar för att kunna använda AI för att se när brödet är optimalt och sedan tanka statistiken via WLAN till arkivet i molnet samtidigt som den via blåtand meddelar smörbyttan att det snart är dags att smöra så att smöret hinner värmas lagom av den nya mikrovågstekniken driven av en Intel Core X 4,8 GHz.
 
  • Haha
  • Gilla
Cambudgie och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bra poäng. Det pratas ofta om "känslig elektronik" i sammanhanget, men sällan konkret vad det skulle handla om. Apparater med switchade nätdelar torde vara synnerligen okänsliga då de dels likriktar spänningen det första de gör, dels normalt har omfattande filtrering på primärsidan, dels är tåliga mot spänningsvariationer.
Hej cpalm

Ett av de ”tester” jag nyligen genomfört, var att starta en 1800 W kapsåg, med mitt inverter elverk (Honda EU22i), med märkeffekt 1800 W, maxeffekt 2200 W. Parallellt med kapsågen var en 10 W bygg LED-lampa ansluten som tydligt slocknade samtidigt som elverket klarade av att starta och driva kapsågen.

Om en last kopplas in med stor startström (t.ex. kylskåp, vattenpump) så kan spänningen ”krokna” ett ögonblick och sedan återkomma och driva enheten. Frågan är då om det korta bortfallet av spänningen samtidigt ”stör” någon annan ansluten elektronikenhet i reservkraftnätet som förväntas fungera kontinuerligt.

Jag har ett antal frekvensomriktardrifter i min reservkraftanläggning som rimligen sänder ut supratoner (supraharmonics 2–150 kHz) i ”det svaga” reservkraftelnätet. Stör detta annan ansluten elektronik t.ex. för kommunikation?

Jag vet inte om detta handlar om ämnet "känslig elektronik", innan jag testat mer.
 
X
Ett kylskåp idag har ingen startstöm att tala om. Ej heller någon effekt av betydelse.
Våran kylfrys drar Max! 90 W. Normalt 50-55. Börjar på några få W och stegar sig sakta upp och sedan sackar den ner sig igen när den är nöjd. Kan gå ner på typ 10-20 W och tuffa också.
 
Jag har bara använt mitt då nyinköpta elverk
( https://www.jula.se/catalog/verktyg...maskiner/elverk/inverterelverk/elverk-004965/ inköpt på klubbpris 07/28 för 2990 kronor) en gång hittills, när E.ON skulle uppgradera nån transformator.
Jag är lat och låg och sov när dom bröt strömmen kl 10, och eftersom jag är koffeinist blev jag tvungen att brygga kaffe med elverksström.
Funkade naturligtvis perfekt. (y)
 
X Xanthopteryx skrev:
Ett kylskåp idag har ingen startstöm att tala om. Ej heller någon effekt av betydelse.
Våran kylfrys drar Max! 90 W. Normalt 50-55. Börjar på några få W och stegar sig sakta upp och sedan sackar den ner sig igen när den är nöjd. Kan gå ner på typ 10-20 W och tuffa också.
Hej Xanthopteryx

Jag har ett frysskåp och ett kylskåp, bredvid varandra, som tillsammans behöver ca 25 W (i medeltal) i driveffekt. De har i princip ingen startström eftersom de är drivna av frekvensomriktare som ger mjukstart.

Det är bl.a. dessa frekvensomriktardrifter i min reservkraftanläggning som rimligen sänder ut supratoner (supraharmonics 2–150 kHz) i ”det svaga” reservkraftelnätet. Jag har även cirkulationspump med frekvensomriktardrift.

Det är rimligt att även invertern i elverket sänder ut supratoner i ”det svaga” reservkraftelnätet.
 
Redigerat:
X
M Martin Lundmark skrev:
Hej Xanthopteryx

Jag har ett frysskåp och ett kylskåp, bredvid varandra, som tillsammans behöver ca 25 W (i medeltal) i driveffekt. De har i princip ingen startström eftersom de är drivna av frekvensomriktare som ger mjukstart.

Det är bl.a. dessa frekvensomriktardrifter i min reservkraftanläggning som rimligen sänder ut supratoner (supraharmonics 2–150 kHz) i ”det svaga” reservkraftelnätet. Jag har även cirkulationspump med frekvensomriktardrift.

Det är rimligt att även invertern i elverket sänder ut supratoner i ”det svaga” reservkraftelnätet.
Har du inte variabel kompressor?
Det är det på vårat. Lägsta hastighet så knattrar det bara lite från kompressorn. Inte många rpm då.
 
X Xanthopteryx skrev:
Har du inte variabel kompressor?
Det är det på vårat. Lägsta hastighet så knattrar det bara lite från kompressorn. Inte många rpm då.
Hej Xanthopteryx

Jo, frekvensomriktardrift innebär variabel varvtal på kompressorn. Det ger ”de sista” ca 30 % i minskat elbehov (mot jämförbara enheter) och lägre (ingen nämnvärd) startström. :)
 
C
M Martin Lundmark skrev:
Frågan är då om det korta bortfallet av spänningen samtidigt ”stör” någon annan ansluten elektronikenhet i reservkraftnätet som förväntas fungera kontinuerligt.
Ironiskt nog är ju EU 22i ett inverterelverk som skall vara särskilt lämpat för denna "känsliga elektronik".

Visst finns det potential för olika former av störningar eller att prylar till och med "brinner upp".

Det jag funderar på är dels just denna referens till "känslig elektronik" och vad man konkret menar med det.

Det känns som det i grund och botten är ett argument som handlar om dåliga vs. bra inverters, dvs fyrkantvåg = extrema övertoner vs. "sinusinverters" och sedan har det med tiden glidit till att bli inverter vs. traditionellt direktdrivande elverk.

Ett traditionellt elverk har ju inga problem med övertoner, där handlar det snarare om spännings- och frekvensvariationer som knappast är ett problem för "känslig elektronik" så länge de håller sig inom rimliga ramar.
 
C cpalm skrev:
Ironiskt nog är ju EU 22i ett inverterelverk som skall vara särskilt lämpat för denna "känsliga elektronik".

Visst finns det potential för olika former av störningar eller att prylar till och med "brinner upp".

Det jag funderar på är dels just denna referens till "känslig elektronik" och vad man konkret menar med det.

Det känns som det i grund och botten är ett argument som handlar om dåliga vs. bra inverters, dvs fyrkantvåg med massa övertoner vs. "sinusinverters" och sedan har det med tiden glidit till att bli inverter vs. traditionellt direktdrivande elverk.

Ett traditionellt elverk har ju inga problem med övertoner, där handlar det snarare om spännings- och frekvensvariationer som knappast är ett problem för "känslig elektronik" så länge de håller sig inom rimliga ramar.
Hej

Här skapar supraharmonics bekymmer i samband med startström
”Inverters don't like power tools”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.