18 130 läst · 85 svar
18k läst
85 svar
Vilken luftvärmepump är bäst? Vad kostar installation?
Nä, det var iofs all kluven ved, även den som behöver torkas en säsong som var slut i SE4.B Betula_Pendula skrev:Ja var kanske lite för generell på priset, i malmö (SE4) kostar 16 kg pellets 99 kr på byggmax (finns 1500+ i lager) 16 Kg ca 80 kWh vilket ger ca 1,25 kr/kWh
[bild]
Ved har jag ingen koll på i SE4, här i Södra dalarna betalar jag 350 kr/fastkubikkmeter hemkört och i Uppsala betalade vänner 500kr/fastkubikkmeter hemkört (4-5meters längder)... Menar du att man får betala över 5000 kr/fastkubikkmeter i SE4!! (1 fastkubikkmeter Björk ca 2700 kWh)
fastkubikmeter hemkört kan kanske finnas , vet ej. har inte kollat på det.
Och det var den som låg på ca 2kr/kWh (ca 120kr / småsäck )
Och storsäck / hemkört fanns inte alls.
Och pelletsen var tidigare ihöst slut iaf. Det verkar ju dock som det finns bättre tillgång nu än tidigare.
Själv bor jag i SE3, men en vänn till mig flyttade nu i början av december från Sthlm -> utanför malmö nånstans och hjälpte han att kolla på det
Jag har funderat hur mycket som helst. Helst skulle jag nog vilja ha vattenburet system med luft-vatten-pump.B Betula_Pendula skrev:Kanske lite "off topic" då du frågar om vilket värmepump som är bäst, men med dagens priser på el är en värmepump verkligen det bästa att investera i ? Pellets kostar idag ca 1 kr/kWh och ved ligger från 30 öre och uppåt beroende på hur mycket arbete du vill lägga ner själv... Fundera ett varv till innan du bestämmer dig, kanske är värmepump bäst för din situation i slutändan endå, men kan vara bra att tänka ett varv extra i dess tider...
Pellets kostar idag 3kr per kilowattimme om man inte räknar med verkningsgradsförluster. Fördelen är att man ofta kan reparera apparaten själv medan värmepump alltid blir dyr att reparera.
Har du inte vattenburet system är det allra bäst att byta kåk och låta någon annan överta Svarte Petter.
Luftvärmepumpar och elberedare är den enda realistiska lösningen i kåkar som saknar vattenburet system
Har du inte vattenburet system är det allra bäst att byta kåk och låta någon annan överta Svarte Petter.
Luftvärmepumpar och elberedare är den enda realistiska lösningen i kåkar som saknar vattenburet system
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Moderna pelletskaminer har över 90% verkningsgrad (så inga 3 kr/kWh snarare 1,4-1,5 med dagens priser och pelletspriserna är på väg ner från toppen. Pelletskaminer finns som man kan ansluta en kanal (vanlig isolerad spiro) till för att fördela luften till andra rum / våningar... Vi värmer huset med en sån här just nu https://eng.ravelligroup.it/prod/135-rc_120_touch.php strax över 90% verkningsgrad och två kanaler extra som vi leder värmen till till övervåningen (öppen planlösning nere). Fungerat bra i 8 år enda nackdelen är att den låter lite mycket men kan man placera den på bra plats stör den inte. Vi ska byta till en motsvarande vattenmantlad https://eng.ravelligroup.it/prod/205-hrv_200.php för att kunna "tillverka" varmvatten också... Kommer sätta ett vattenbatteri med fläkt så vi kan behålla nuvarande lösning till övervåningen...G Granström2 skrev:Pellets kostar idag 3kr per kilowattimme om man inte räknar med verkningsgradsförluster. Fördelen är att man ofta kan reparera apparaten själv medan värmepump alltid blir dyr att reparera.
(Det jag gillar med pellets/ved lösningar är att man kan köpa på sig ett förråd när det är bra pris och spara, har 8 pallar med pellets som jag köpte i våras till bra pris (när det var utförsäljning för det var slut på sesongen) el kan vara billigare tidvis men känns så osäkert, specielt i dessa tider...)
Kolla på (nyaste) Mitsubishi Sumo ln35. Köpte en sån och kan stakt rekomendera den. Pumpen runt 22k och installationen gjorde jag förvisso själv.M Förstagångsköparen skrev:Vilken luftvärmepump är "bäst"?
Huset är 150 kvm. 1,5-plans utan källare. Det sitter en luftluft ovanför trappen på nedervåningen. Jag ska placera en på ovanvåningen. Det är ett jättestort rum på ovanvåningen och två sovrum mitt emot.
Har hört att de nya luftvärmepumparna är riktigt bra. Men det finns så många. Vilken är värstingvarianten? Är det Mitsubishi hero 2.0 ln35 kanske?
Och en fråga till. Vad burkar det kosta att ta in en hantverkare som installerar den?
Och är luftvärmepumpar väntetid på nu?
Jag har en LN 35 och den fungerar bra. Smidigt med wifistyrning och avfrostningen är det inga problem med. Har aldrig varit igenisad.
De ligger på ca 23000kr och uppåt installerad och klar.
De ligger på ca 23000kr och uppåt installerad och klar.
M Förstagångsköparen skrev:Vilken luftvärmepump är "bäst"?
Huset är 150 kvm. 1,5-plans utan källare. Det sitter en luftluft ovanför trappen på nedervåningen. Jag ska placera en på ovanvåningen. Det är ett jättestort rum på ovanvåningen och två sovrum mitt emot.
Har hört att de nya luftvärmepumparna är riktigt bra. Men det finns så många. Vilken är värstingvarianten? Är det Mitsubishi hero 2.0 ln35 kanske?
Och en fråga till. Vad burkar det kosta att ta in en hantverkare som installerar den?
Hero är bäst när det är plusgrader. Mycket hög COP över 6,0 vid 7 plusgrader och bara några tiondelar sämre än de bästa när det är kallt så den är totalt sätt en mycket bra maskin om man ser det över hela året. Det är många månader med plusgrader och det behövs värmning och då är den överlägsen.Norrtull skrev:
Svårt när alla säger olika heheS Skyflakes skrev:
Tror nog att det inte betal sej att ta dom dyraste värstingarna pumparna .. jag köpte en för ca 10 tusen billigare än dom dyrast.. funkar mycket bra och den stora skillnaden är väl allt lull lull och märketM Förstagångsköparen skrev:Vilken luftvärmepump är "bäst"?
Bra, det "slarvas" en del med SCOPvärden och förbrukningsdata. Man anger data för grön zon (Köpenhamn?) snarare än det för Sverige mer relevanta blå zon (Helsinki), och då blir det "glädjesiffror". Många pumpar anger inte ens 'blå' data.Berfenholm skrev:
Mitsubishi har gott rykte (jag tycker INTE 'folk är väldigt nöjda med den' räcker som säljargument generellt) avseende driftssäkerhet, så även Toshiba, det är en bland flera saker att värdera.
En annan aspekt är prestanda vid låga temperaturer, och husets planlösning.
Ett bra test gjordes av Folksam häromåret https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar .
Vi hade god nytta av det.