713 913 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Nu är det ju inte humortråden detta, men det beror på att vi ska bli påminda om att dubbdäck river upp skit från marken som inte är nyttigt att andas in.nino skrev:
Det har säkert också något att göra med att man på just Hornsgatan haft luftkvalitetsmätningar pågående sedan 30 år tillbaka eller så, så där har man svart på vitt hur dålig luften är.
Senaste mätningarna visar att luften är renare än någonsin och godkänd enligt EU.MathiasS skrev:Nu är det ju inte humortråden detta, men det beror på att vi ska bli påminda om att dubbdäck river upp skit från marken som inte är nyttigt att andas in.
Det har säkert också något att göra med att man på just Hornsgatan haft luftkvalitetsmätningar pågående sedan 30 år tillbaka eller så, så där har man svart på vitt hur dålig luften är.
Hur som, fånigt att ha förbud på en gata. Förbjud i hela stan, alla kommer åka dubbfritt, trafiken kommer gå långsammare, win win.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 351 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 351 inlägg
När jag har kommit från det hållet med dubbdäck, och ska bortåt Ringvägen och liknande, brukar jag ta Högalidsgatan-Varvsgatan-Lundagatan-Ringvägen. Nu har jag iofs inte kört där på ett par år, viss reservation för att någon mer gata kan ha blivit avstängd är nog på sin plats, men den nämnda bakvägen funkade bra för några år sedan iaf..Isakare skrev:Här om dagen blev jag utsatt för symbol politik i trafiken.
Jobbade vid Liljeholmen som ligger strax utanför centrala Stockholm, nästa jobb var på Södermalm.
Åker i 7 min (8 min till destinationen) och möts av en skylt "Dubbdäcksförbud"
Mitt minne hade svikit, jag trodde förbudet gällde från korsningen Hornsgatan/Ringvägen (det var den korsningen jag skulle till) och bort till Slussen, men det var hela Hornsgatan från Hornstull.
Så jag fick vända, åka tillbaka, ta tunneln, Gullmarsplan, ner på lilla bron, upp på Ringvägen och åka den hela vägen och över Hornsgatan (som tur var fick man korsa den lagligt)
28 minuter tog omvägen enkel resa.
Om hela stan hade dubbdäcksförbud som tex Oslo, skulle jag haft förståelse för det, men en enda gata.
eller att det bor många välbärgade miljöpartister just där som klagadeC cpalm skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dubbsyndare-lagprioriterade-hos-polisen
Som sagts ovan.C cpalm skrev:
Aktarej så jag inte letar upp det specialarbetet från gymnasiet jag gjorde som bland annat inkluderade ett besök i den mätstationen (ja, då var det en vagn/arbetsbod man kunde gå in i, det är det inte längre).
Det var nått typ av bygge där på Långholmsgatan, verkade inte på att komma upp på Högalidsgatan. Just när jag kom där stängde de av trafiken helt för en långtransport, så jag passade på att göra en U sväng över heldragetB Blazermannen skrev:När jag har kommit från det hållet med dubbdäck, och ska bortåt Ringvägen och liknande, brukar jag ta Högalidsgatan-Varvsgatan-Lundagatan-Ringvägen. Nu har jag iofs inte kört där på ett par år, viss reservation för att någon mer gata kan ha blivit avstängd är nog på sin plats, men den nämnda bakvägen funkade bra för några år sedan iaf..
Man behöver väl inte vara konspiratorisk för att inse att bästa stället att testa ett dubbdäcksförbud på är en erkänt smutsig sträcka med decennier av mätresultat som referens?C cpalm skrev:
Nej, som val av teststräcka är det ju helt rätt tänkt.useless skrev:
Men nu är det ju inte ett test längre, utan permanent sedan länge tillbaka.
Det känns kanske lite naivt att tro att luftkvaliteten i stort blir bättre av att dubbdäckstrafiken leds om till andra gator i området?
Just ja, så då måste man ta Rosenlundsgatan bort till Ringvägen så det blir kanske inte så stor tidsvinst. Man får ju korsa gatorna med dubbdäcksförbud med dubbdäck som tur är.MathiasS skrev: