18 197 läst · 85 svar
18k läst
85 svar
Vilken luftvärmepump är bäst? Vad kostar installation?
Jag bor i Norrbotten och pumpen värmde upp hela huset för under 1000 kWh ifjol i januari och i februari. Den är extremt effektiv och då har vi haft 22-23 grader hemma.V Vanhedern skrev:
V Vanhedern skrev:
Bara till att gratulera!V Vanhedern skrev:
Som nämndes tidigare, 1½ plans villa från 1980, 163m2 i södra Sverige. En LLVP (Daikin Caldo II XRH35) som sitter centralt i trappan och i övrigt direktverkande (olje radiatorer och golvvärme i badrum). Har även FTX. Pumpen är inställd på 22 grader och vi har allt från 20-16 grader i resten av huset. Här är en graf över två dygn för någon vecka sedan när vi hade ner mot -7:
Uppe till vänster har vi sensorer utplacerade på lite olika ställen i huset. I vardagsrum finns även en kamin som vi eldar i varje kväll (sysn ganska tydligt i grafen när det sker). Uppe höger har vi utomhustemperatur.
Nere höger har vi förbrukad energi för diverse förbrukare (och total). Värt att nämna att om man summerar alla förbrukare så diffar det mot totalen, det beror på att vi inte har sensorer på allt och det alltså finns andra saker som förbrukar ganska mycket, mest nämnvärt är nog varmvattenberedare samt vissa olje radiatorer som får gå in och stödvärma lite i de bortre delarna av huset.
Nere till höger har vi temperatur på intag och utblås för innedelen av pumpen (sensorerna har bytt plats då ut temperaturen bevisligen ska vara högre än in-temperaturen). Ni kan även se momentan effekt i den blåa linjen.
Vi kan även se att effekten på pumpen går över 1kW när det är som kallast. Även avfrostningen får slå in väldigt ofta, vilket minskar verkningsgraden för pumpen (men nödvändigt för dess funktion).
Jag kanske har missuppfattat verkningsgraden ni verkar eniga men jag förstår isf inte hur det kan gå så mycket mer energi när jag kör elpanna vs lvp, jag vet att min tank har tomgångsförluster på 12,5 kWh dygn men får ändå inte ihop att pumpen skulle vara så ineffektiv som ni påstår. Under 1000 kWh i januari och även i februari säger ju sig självt att det är väldigt bra.J JSten skrev:Bara till att gratulera!
Som nämndes tidigare, 1½ plans villa från 1980, 163m2 i södra Sverige. En LLVP (Daikin Caldo II XRH35) som sitter centralt i trappan och i övrigt direktverkande (olje radiatorer och golvvärme i badrum). Har även FTX. Pumpen är inställd på 22 grader och vi har allt från 20-16 grader i resten av huset. Här är en graf över två dygn för någon vecka sedan när vi hade ner mot -7:
[bild]
Uppe till vänster har vi sensorer utplacerade på lite olika ställen i huset. I vardagsrum finns även en kamin som vi eldar i varje kväll (sysn ganska tydligt i grafen när det sker). Uppe höger har vi utomhustemperatur.
Nere höger har vi förbrukad energi för diverse förbrukare (och total). Värt att nämna att om man summerar alla förbrukare så diffar det mot totalen, det beror på att vi inte har sensorer på allt och det alltså finns andra saker som förbrukar ganska mycket, mest nämnvärt är nog varmvattenberedare samt vissa olje radiatorer som får gå in och stödvärma lite i de bortre delarna av huset.
Nere till höger har vi temperatur på intag och utblås för innedelen av pumpen (sensorerna har bytt plats då ut temperaturen bevisligen ska vara högre än in-temperaturen). Ni kan även se momentan effekt i den blåa linjen.
Vi kan även se att effekten på pumpen går över 1kW när det är som kallast. Även avfrostningen får slå in väldigt ofta, vilket minskar verkningsgraden för pumpen (men nödvändigt för dess funktion).
Toshiba Daisekai, Panasonic HZ25XKE, Caldo XRH30/40, Mitsubishi Sumo är väl de som ger bäst COP när det är kallt ute. Hero halkar väl lite efter.
Du kanske inte har haft väldigt kallt ute? Då stiger ju cop eller värmefaktorn ett gäng.V Vanhedern skrev:Jag kanske har missuppfattat verkningsgraden ni verkar eniga men jag förstår isf inte hur det kan gå så mycket mer energi när jag kör elpanna vs lvp, jag vet att min tank har tomgångsförluster på 12,5 kWh dygn men får ändå inte ihop att pumpen skulle vara så ineffektiv som ni påstår. Under 1000 kWh i januari och även i februari säger ju sig självt att det är väldigt bra.
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Kanske lite "off topic" då du frågar om vilket värmepump som är bäst, men med dagens priser på el är en värmepump verkligen det bästa att investera i ? Pellets kostar idag ca 1 kr/kWh och ved ligger från 30 öre och uppåt beroende på hur mycket arbete du vill lägga ner själv... Fundera ett varv till innan du bestämmer dig, kanske är värmepump bäst för din situation i slutändan endå, men kan vara bra att tänka ett varv extra i dess tider...M Förstagångsköparen skrev:Vilken luftvärmepump är "bäst"?
Huset är 150 kvm. 1,5-plans utan källare. Det sitter en luftluft ovanför trappen på nedervåningen. Jag ska placera en på ovanvåningen. Det är ett jättestort rum på ovanvåningen och två sovrum mitt emot.
Har hört att de nya luftvärmepumparna är riktigt bra. Men det finns så många. Vilken är värstingvarianten? Är det Mitsubishi hero 2.0 ln35 kanske?
Och en fråga till. Vad burkar det kosta att ta in en hantverkare som installerar den?
Och är luftvärmepumpar väntetid på nu?
Jag bor i norra norrland.M Förstagångsköparen skrev:
Skaffade en IVT Aero 807 till huset som är byggt i ett plan och 130kvm.
Vet inte om den är "bäst", men lokal installatör och service var en viktig parameter, och den har halverat min värmeförbrukning, så jag är väldigt nöjd.
Kostnad 22kkr efter ROT, och då gjorde jag eljobbet själv.
Vi fick en Mitsubishi Golvmodell DOJO installerad av lokal firma för nästan 1 år sedan. Gick på ca 19 000:- för allt inklusive installation, moms & rot avdrag.M Förstagångsköparen skrev:Vilken luftvärmepump är "bäst"?
Huset är 150 kvm. 1,5-plans utan källare. Det sitter en luftluft ovanför trappen på nedervåningen. Jag ska placera en på ovanvåningen. Det är ett jättestort rum på ovanvåningen och två sovrum mitt emot.
Har hört att de nya luftvärmepumparna är riktigt bra. Men det finns så många. Vilken är värstingvarianten? Är det Mitsubishi hero 2.0 ln35 kanske?
Och en fråga till. Vad burkar det kosta att ta in en hantverkare som installerar den?
Och är luftvärmepumpar väntetid på nu?
Nja bor man i SE4 finns inte ved eller pellets att köpa öht idag och skulle du hitta någon som kan leverera så är det närmare 2kr/kWh för båda.B Betula_Pendula skrev:Kanske lite "off topic" då du frågar om vilket värmepump som är bäst, men med dagens priser på el är en värmepump verkligen det bästa att investera i ? Pellets kostar idag ca 1 kr/kWh och ved ligger från 30 öre och uppåt beroende på hur mycket arbete du vill lägga ner själv... Fundera ett varv till innan du bestämmer dig, kanske är värmepump bäst för din situation i slutändan endå, men kan vara bra att tänka ett varv extra i dess tider...
Så ditt råd stämde i våras innan alla prishöjningar.
Tydlig redovisning av de mest effektiva och framförallt kraftfullaste, vid låga utomhustemperaturer, värmepumparna på marknaderna.R Riverground skrev:
Vid vissa förhållanden kan ju faktiskt en Hero vara ett bättre alternativ, tex vid 2 våningsplan där övre plan omfattar mindre luftvolym och golvyta. Då kan en Hero med lägre lägsta effekt på övre plan eller på båda planen om de inte är så stora, vara det mest effektiva ur verkningsgradsynpunkt
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Ja var kanske lite för generell på priset, i malmö (SE4) kostar 16 kg pellets 99 kr på byggmax (finns 1500+ i lager) 16 Kg ca 80 kWh vilket ger ca 1,25 kr/kWhM MrDizzy skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ved har jag ingen koll på i SE4, här i Södra dalarna betalar jag 350 kr/fastkubikkmeter hemkört och i Uppsala betalade vänner 500kr/fastkubikkmeter hemkört (4-5meters längder)... Menar du att man får betala över 5000 kr/fastkubikkmeter i SE4!! (1 fastkubikkmeter Björk ca 2700 kWh)