713 822 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
kunskapen finns men svårt att ta betalt för det en riktig felsökning kan ta flera dagar inte många kunder som vill betala för detS Styrman_jansson skrev:
Vad är skillnaden på att betala för en korrekt felsökning mot att betala för verkstadens gissningslek med delar? En kollega hade tur att försäkringsbolaget tog den smällen när verkstaden under en månads tid bara chansade och bytte dyra delar tills felet hittades...M maria01 skrev:
för att kunderna är mer villiga att betala för nåt dom kan se tyvär är det såRoTe skrev:
mens sen finns det visa jobb som verkstäderna inte ens vill säga ja till för att kunden tycker det blir för dyrt jag behövde en motor renovering för 3 år sen i stockholm hitta inte en enda verkstad som ville göra jobbet
Jag har haft en Sportage, dock nyare modell (2020) som jag bytte ut mot en Sorento när jag insåg att jag behövde sju säten. Är generellt mycket nöjd med Kia men min erfarenhet begränsar sig som sagt till nyare modeller. Kia har väl tagit ganska stora steg uppåt på kvalitetsstegen på senare år, så det är svårt för mig att ha en uppfattning om hur äldre modeller står sig. Tror dock 1.6l räcker för dina syften så länge det är fyrhjulsdrift.N Niq skrev:Någon som har erfarenheter av Nissan Qashqai eller Kia Sportage ? Jag söker ny bil och dom här verkar som lämpliga alternativ. Men jag vet väldigt lite om dom kvalitetsmässigt. I min prisklass är det 1.6 L bensinmotorerna som är aktuella.
Mindre tror jag blir för klent för mig att ta mig fram med på vinter. Är det tillräckligt med vridmoment i 1.6 L för att orka dra bilen genom 5-10cm snö på en oplogad väg i uppförsbacke?
Fwd och runt årsmodell 2010
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 698 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 698 inlägg
Hört talas om vätgas?Forlowt skrev:
Där har vi framtiden, iofs är det ju en form av "elbil", men med ett bränsle som man kan hantera lika man gör idag med fossila bränslen. Bränslet kan vindsnurrorna tillverka när det blåser, så glöm snacket om att elen inte räcker att ladda bilarna för att det inte blåser. Och inget köande och väntande vid laddstolpar. Och inget trams om att bygga laddstationer överallt, infrastrukturen finns redan, bara att ersätta E85 pumparna med vätgas istället.
Men våra politiker verkar totalt okunniga om vätgasalternativet ..........
ja kia har defnintvt fått till bättre kvalitetE EB2 skrev:Jag har haft en Sportage, dock nyare modell (2020) som jag bytte ut mot en Sorento när jag insåg att jag behövde sju säten. Är generellt mycket nöjd med Kia men min erfarenhet begränsar sig som sagt till nyare modeller. Kia har väl tagit ganska stora steg uppåt på kvalitetsstegen på senare år, så det är svårt för mig att ha en uppfattning om hur äldre modeller står sig. Tror dock 1.6l räcker för dina syften så länge det är fyrhjulsdrift.
enda att se upp med är att dom ska vara lätt att sno sök på "kia usb theft" eller "kia boys"
Nja. Kunskapen finns inte riktigt hos större märkesbundna ställen. Volvo kan inte hitta vissa fel tex trots de får fria händer.M maria01 skrev:
Vid sådana fel som inte datorn hittar eller fel som är det normala enkla är det bättre att åka till en riktig bilmek. Volvo kostade min bror 3 felsökningar innan jag sa åt honom att köra till en mindre verkstad för att lyfta av tanken och tvätta den.
Felet var skit i tanken, volvo hitta inte det.
Volvo lyckades med konsten att krascha en ny växellåda på en v70 med för mitt förra jobb =) 25 mil sen rasade den.
Ajdå, bäst att köra in bilen i garaget på nätterna då. Å andra sidan verkar fortfarande Audi, BMW och Volvo vara det tjuvarna föredrar i mina hoods.M maria01 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Personbil/?s=True&manufacturers=1316E EB2 skrev:
när det kommer till andra bilar så kappas signalen eller att dom tar nycklarna vid inbrott
och det behövs inte på kia
jag skrev inte om dom var stora eller små det större dom är det mindre kan dom jag håller med eller så vill dom helt inte göra jobbet dom kännar ju mer på att sälja nya delar har väll vart tv program om det dom senaste årenR Rkarlsson skrev:Nja. Kunskapen finns inte riktigt hos större märkesbundna ställen. Volvo kan inte hitta vissa fel tex trots de får fria händer.
Vid sådana fel som inte datorn hittar eller fel som är det normala enkla är det bättre att åka till en riktig bilmek. Volvo kostade min bror 3 felsökningar innan jag sa åt honom att köra till en mindre verkstad för att lyfta av tanken och tvätta den.
Felet var skit i tanken, volvo hitta inte det.
Volvo lyckades med konsten att krascha en ny växellåda på en v70 med för mitt förra jobb =) 25 mil sen rasade den.
jag kom på nu jag hitta en firma som kunde göra jobbet med motorn med en prislap på över 50 tusen för en bil som var värd 85
Nä du, det är verkligen inte bara att köra vätgas i befintlig infrastruktur.Mats-S skrev:
Gasen levereras på stora växlingsflak med gasflaskor, sen behöver du en kompressorstation som boostar trycket till de 350 eller 700 bar som fordonet tankas med. Det har inget gemensamt med infrastrukturen för flytande fordonsbränslen.
Nej du skrev ju att kunskapen fanns men att de inte kunde ta betalt.M maria01 skrev:jag skrev inte om dom var stora eller små det större dom är det mindre kan dom jag håller med eller så vill dom helt inte göra jobbet dom kännar ju mer på att sälja nya delar har väll vart tv program om det dom senaste åren
jag kom på nu jag hitta en firma som kunde göra jobbet med motorn med en prislap på över 50 tusen för en bil som var värd 85
1100 kr för att stoppa in en dator i en bil går dock att gå bra att ta betalt utan att göra något.
Men nej ofta finns inte kunskapen, utbildningen på gymnasiet är oftast 3 onödiga år. Jag lärde mig absolut ingenting när jag gick där. Och när man var på riktiga bilverkstäder så bad de en att glömma allt man lärt sig på skolan.
Bygg brukar vara likadant =)
Du var nog inte så kunnig heller. Eller du menar man tankar flytande gas?Mats-S skrev:Hört talas om vätgas?
Där har vi framtiden, iofs är det ju en form av "elbil", men med ett bränsle som man kan hantera lika man gör idag med fossila bränslen. Bränslet kan vindsnurrorna tillverka när det blåser, så glöm snacket om att elen inte räcker att ladda bilarna för att det inte blåser. Och inget köande och väntande vid laddstolpar. Och inget trams om att bygga laddstationer överallt, infrastrukturen finns redan, bara att ersätta E85 pumparna med vätgas istället.
Men våra politiker verkar totalt okunniga om vätgasalternativet ..........
Enl bild från en vätgasstation i sverige så säger den att du har fel. Och är det samma jävla tryck som att tanka gasbilar så är det inte bara att byta ut e85.
Och med tanke på hur uruselt de byggde ut till gasbilar så ska de inte satsa alls på vätgas om de inte kan sätta de jävligt tätt. Det var bland det jobbigaste bränslet jag nånsin kört med (gas)