S sjoberga skrev:
Jag tycker varningen för Vattenfalls helt dysfunktionella hantering av existerande kunder (och nyanslutna kunder som inte får välja) är helt berättigad och är superglad för att det togs upp här nu.

Tack ni som uppmärksammade det! Det finns ett stort missnöje hos många som blivit överkörda.

Välj bort Vattenfall om du inte är nöjd. Sprid ordet om det absurda beteendet och respektlösheten mot de avtal de ingått .

Att det finns en överkörningsklausul i avtalen är jävligt men den riktiga jävligheten är de elbolag som använder den för att köra över sina kunder. Det goda i kråksången är att konkurrensen är ganska bra fungerande. Som någon nämnde så har både Skellefteå Kraft och GodEl räknekunnigheten på förskolenivå som krävs för att erbjuda månadsvägt pris - och förmodligen de allra flesta andra också.
Så det är alltså konstaterat att Vattenfall har en klausul som ger dem rätt att utan att få godkännande från kunden, eller ens informera kunden, ändra till tim-pris om kunden har en mätare som möjliggör timdebitering?
 
Tomture61
Kan väl omöjligen ha ett rörligt pris om det i Okt 2022 faktura står El - Timpris !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag trodde också jag hade rörligt elpris :surprised:
Tills Vattenfel har gjort som i rubriken i denna enorma tråd .
De har ändrat till Timpris , är ju vad tråden handlar om .
Detta utan att säga ens "halvsju"
OK. Men har du läst punkt 10a i det dokument du själv laddade upp? Där står det ju uttryckligen att timpris är en form av Rörligt pris.
 
  • Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
K KarroZoo skrev:
Så det är alltså konstaterat att Vattenfall har en klausul som ger dem rätt att utan att få godkännande från kunden, eller ens informera kunden, ändra till tim-pris om kunden har en mätare som möjliggör timdebitering?
Fettfel , de måste informera minst 2 mån i förväg om avtalet ändras :rolleyes:
 
K KarroZoo skrev:
Så det är alltså konstaterat att Vattenfall har en klausul som ger dem rätt att utan att få godkännande från kunden, eller ens informera kunden, ändra till tim-pris om kunden har en mätare som möjliggör timdebitering?
Japp. Och det gäller inte bara Vattenfall. Fortum och Skellefteå Kraft har liknande formulering, bara för att nämna två.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fettfel , de måste informera minst 2 mån i förväg om avtalet ändras :rolleyes:
Men de har en klausul som ger dem rätt att ändra till tim-pris om förutsättningarna finns?

Vad har de sagt när du pratat med dem (förutsätter att du kontaktat dem)?
 
M Mikael 81 skrev:
Japp. Och det gäller inte bara Vattenfall. Fortum och Skellefteå Kraft har liknande formulering, bara för att nämna två.
Ok. Märkligt.
Nåt som lyfts i större medier?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tomture61
K KarroZoo skrev:
Men de har en klausul som ger dem rätt att ändra till tim-pris om förutsättningarna finns?

Vad har de sagt när du pratat med dem (förutsätter att du kontaktat dem)?
Har svarats många ggr i tråden om just detta .
Tyvärr innehåller tråden 712 inlägg !

De säger att min elmätare (som är från 2008 när huset byggdes) har Timmätning .
Fanns ens Timmätning då ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan väl omöjligen ha ett rörligt pris om det i Okt 2022 faktura står El - Timpris !
Timpris är väl det rörligaste priset man kan ha?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har svarats många ggr i tråden om just detta .
Tyvärr innehåller tråden 712 inlägg !

De säger att min elmätare (som är från 2008 när huset byggdes) har Timmätning .
Fanns ens Timmätning då ?
Ok.
Ja det är helt omöjligt att läsa igenom eftersom folk envisas med att tjafsa om en massa annat irrelevant.

Märkligt att dom väljer att tvinga på folk tim-debitering just nu. Måste ju rimligen vara för att företaget tjänar på det.
 
Tomture61
useless useless skrev:
Timpris är väl det rörligaste priset man kan ha?
Har svarat i tråden många ggr om just detta också !
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju rörligt.
Enligt vattenfall är timavtal inte samma som rörligt.
Webbsida för elavtal; visar alternativ för rörligt, fast och timpris. Meny med energirelaterade tjänster ovanför.
Med rörligt kan man välja att få timpris påstår dom, men det är inte sant!

Text som förklarar Timpris för elförbrukning och jämför med rörligt elpris från Vattenfall.
Vattenfall anser alltså att Timpris inte är rörligt.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
K KarroZoo skrev:
Ok.
Ja det är helt omöjligt att läsa igenom eftersom folk envisas med att tjafsa om en massa annat irrelevant.

Märkligt att dom väljer att tvinga på folk tim-debitering just nu. Måste ju rimligen vara för att företaget tjänar på det.
Typ Timpris är bäst osv .....
Man dör lite .
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Typ Timpris är bäst osv .....
Man dör lite .
Ja vi vill absolut inte ha det. Har gamla direktverkande el-element överallt och vvb utan styrning. (Eldar dock mkt i storstugan på vintern).
Jag jobbar natt och sover dagtid och maken jobbar hemma. Ergo, både han och jag vill ha varmt på dagarna.
Vi vill inte behöva fundera en minut på när vi ska tvätta eller laga mat. Det är tillräckligt mkt annat man ska tänka på och ta ställning till hela tiden. De som vill göra elförbrukningen till en sport kan gärna hålla på med det men lämna oss utanför liksom.
 
[bild]
Vattenfall anser alltså att Timpris inte är rörligt.
Ja, det är väl här problemet ligger. Att Vattenfalls kommunikatörer inte är synkade med deras jurister.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.