kisumisu kisumisu skrev:
Ja det skiljer sig inte var man är medborgare okej....

Men vi tar nu.

Jag jobbar som Elektriker i Norge. Har gått Norsk utbildning. Jobbar till ett elföretag i Norge. Nu är jag besök hos min släkting i Sverige. Han vill att jag ska installera ett nytt eluttag.
Är det lika lagligt nu? Och lika internationellt? :thinking:
Jag skulle säga att du eller företaget du är anställd hos måste vara registrerade hos elsäkerhetsverket i Sverige. Det är ganska självklart att för att du får jobba som elektriker i ett land får du inte automatiskt göra eljobb i ett annat land.

kisumisu kisumisu skrev:
Ja det skiljer sig inte var man är medborgare okej....

Men vi tar nu.

Jag jobbar som Elektriker i Norge. Har gått Norsk utbildning. Jobbar till ett elföretag i Norge. Nu är jag besök hos min släkting i Sverige. Han vill att jag ska installera ett nytt eluttag.
Är det lika lagligt nu? Och lika internationellt? :thinking:
Ja, det är lika olagligt.

Eftersom en svensk elektriker som bara är anställd på en elfirma och som inte har en egen auktorisation så får personen inte koppla någon el mer än vad en lekman får göra.

kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är lika olagligt.

Eftersom en svensk elektriker som bara är anställd på en elfirma och som inte har en egen auktorisation så får personen inte koppla någon el mer än vad en lekman får göra.
Precis.

Men när det kommer till många andra yrken så går det hur bra som helst bo i ett annat land, ha företaget där för att ex komma undan olika avgifter, men ändå vara verksamma i Sverige.

Visst är det skillnad på standarder men i princip har vi samma elsystem i Sverige, Norge och Finland. Som sagt små skillnader men i princip samma. Skillnaden är i alla fall inte så stor som i England, USA, Thailand.....

Ännu konstigare tycker jag det är att en person som gått flera år Svensk Elutbildning får inte starta eget och att samma person inte ens får utföra jobb gratis åt sig själv eller en kompis.

Hur kommer det sig att det är inte lika hårt reglerat inom andra yrken...jo jo nu kanske ni börjar rabbla upp polis, militär osv osv...men jag tänker på bygg och egna hem nu! Är det verkligen så många idioter som kört med högtalarkabel och tejpat ihop skiten med målartejp? :crysmile:
Jodå det där med målartejp har jag själv sett också ;) Sen kan man ju fråga vad har den hårda regleringen hjälpt då :thinking:

Redigerat:
Panor82
kisumisu kisumisu skrev:
Ännu konstigare tycker jag det är att en person som gått flera år Svensk Elutbildning får inte starta eget och att samma person inte ens får utföra jobb gratis åt sig själv eller en kompis.
Vem som helst får väl starta eget? Om man tar auktorisationen så får du utföra jobb privat. Jag förstår vad du menar men det du säger får man ju faktiskt göra det enda du inte kan göra direkt efter gymnasiet är att plocka ut auktorisationen men det ser jag inget fel med?

Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
kisumisu kisumisu skrev:
Hur kommer det sig att det är inte lika hårt reglerat inom andra yrken...jo jo nu kanske ni börjar rabbla upp polis, militär osv osv...men jag tänker på bygg och egna hem nu! Är det verkligen så många idioter som kört med högtalarkabel och tejpat ihop skiten med målartejp?
Tja, detta har vi diskuterat en massa gånger på forumet, ska vi orka veva det ett varv till?

Jag skulle vilja påstå att det är en blandning av lyckad lobbying, politikers och lagstiftares okunskap och en det vällovliga och korrekta antaganden och beslut.
Jag kan börja med att berätta att den första föreskriften (lagen) inom elområdet kom 1904, och då föreskrev man endast hur en elanläggning ska vara utförd, dvs krav på anläggningen.

En oerhörd kraftig dödsfallskurva under 1910-talet medförde att man (först) 1919 införde krav på vem som fick utföra elarbete.
elolycksfall-diagram.jpg
Diagram visar dödstal av elolyckor.
Om denna kurva interpolerades t.ex. 1916, så insåg lagstiftaren att det snart kommer dö tusentals människor om inget görs.

Så här har du grunden och starten av det hela.
Glöm inte heller när du kikar på diagrammet hur mycket mindre Sveriges befolkning var då, ca 6-7 miljoner.

Att sen olyckorna har gått ner kraftigt kanske beror på just denna hårda reglering, tar vi bort regleringen så sticker dödstalen upp till hundratals per år ...??!!! :thinking:

Eller så beror den gynnsamma utvecklingen på bättre elmaterial, eller så på bredare allmän utbildning, förståelse och kunskap i allt, även fysik, eller andra orsaker, eller kanske troligast en kombination av orsaker.

En del intressenter har ju varit väldigt nöjda med regleringen, och i årtionden berömt systemet och förklarat hur viktigt och bra det är. Politiker har nog generellt varit ganska ointresserade att ta tag i frågan, det är inget egentligt problem som behöver lösas och man vinner inget val på denna fråga.
Politikerna har nog bara lugnt lutat sig tillbaka mot de expertmyndigheter som sköter denna fråga, kungligt kommerskollegium de första tiotals åren, sedan statens industriverk, och slutligen, från 90-talet, då elsäkerhetsverket bildades (en av Sveriges yngsta och minsta myndigheter).
Elsäkerhetsverket är nada intresserad av att ta bort denna reglering, det utgör ju hälften av deras verksamhet. Statens industriverk hade möjligen kunnat petat i denna fråga på sin tid, men det skedde ju inte.

Jag själv är inte riktigt med på tanken att ta bort alla krav på vem som utföra elektriska installationer.
Men jag är en vän av att systemet reformeras så det är kunskap om arbetet ifråga som får styra, inte hur många år man böjt VP-rör och monterat vägguttag.
Så att alla som har tillräcklig kunskap, kan visa det i någon slags provverksamhet och sen är det fritt att koppla. Då blir det lika för Svenskar, utlänningar, erfarna elektriker, hempulare, praktiskt lagda, teoretiskt lagda.
Hur man förvärvar kunskapen spelar ingen roll, att man har den spelar roll.

Att man sovit sig genom 3 år på gymasiets elprogram, kopplat strömbrytare och vägguttag och dragit flexslang i 4 år garanterar ju inte att man kan det man borde kunna. För det mesta är man tillräckligt kunnig, men det är ändå ett ganska trubbigt sätt att mäta kunskap.

• Gilla
Oldfart och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
vi samma elsystem i Sverige, Norge och Finland. Som sagt små skillnader men i princip samma. Skillnaden är i alla fall inte så stor som i England, USA, Thailand.....
Du kan nog pytsa över Norge till gruppen med annorlunda elsystem än Sverige. Det är ganska stora skillnader, med IT-nät, TT-nät och 230V huvudspänning lite här och var i landet.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett lysande exempel på " sovit sig genom 3 år på gymasiets elprogram".

Jag pratade för en del år sedan med en elektriker i sociala sammanhang om effekterna av "tappad PEN förbindelse", som vi hade råkat ut för i bostadsrättsföreningen där jag var ordförande tidigare (han jobbade på samma firma som hade ställt till det). Allt elektriskt förstördes i 32 lgh, ett par bränder utbröt.

Han tittade på mig med oförstående blick, det kan inte hända för att man tappar nollan, givetvis skall den vara ansluten annars fungera det inte, men inget farligt kan hända. Det var läge att byta samtalsämne...

Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan nog pytsa över Norge till gruppen med annorlunda elsystem än Sverige. Det är ganska stora skillnader, med IT-nät, TT-nät och 230V huvudspänning lite här och var i landet.
Det kan troligen bli rätt otrevliga effekter om en svensk elektriker som inte har hört talas om Norges elsystem skulle börja meka där.

A Alwaysandforever2012 skrev:
Hej alla!

Supertack för all hjälp. Jag har nu börjat med ett enkelt mejl till dom där jag påpekar min chock över en dubbelt så dyr räkning mot vad som sagts. får se hur de kommer bortförklara detta. Jag lär återkomma, brukar sällan vara att någon vill inse att de gjort fel och då får jag väl påpeka resterande fel med räkningen. Har ni tips på hur jag ska påvisa det på ett starkt vis vore jag tacksam. Ja 15% kan jag använda. att de tagit pris för jordat ist för ojordat kan jag påpeka. men hur får jag en bra hållbar styrka i att de använt ett instrument för 290kr och har med en lärling på ett enkelt jobb, där det borde räckt med en person som gjort detta på 2h. de hutlösa överpriserna på kabeln och uttaget lär de väl prata bort..
det är inte du som ska bevisa att priset på arbetet är fel. det är firman som ska förklara varför 2000kr blev nästan dubbelt. Diskutera inga detaljer i fakturan .... är mitt råd. Håll dej till det som var avtalat.

kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, detta har vi diskuterat en massa gånger på forumet, ska vi orka veva det ett varv till?

Jag skulle vilja påstå att det är en blandning av lyckad lobbying, politikers och lagstiftares okunskap och en det vällovliga och korrekta antaganden och beslut.
Jag kan börja med att berätta att den första föreskriften (lagen) inom elområdet kom 1904, och då föreskrev man endast hur en elanläggning ska vara utförd, dvs krav på anläggningen.

En oerhörd kraftig dödsfallskurva under 1910-talet medförde att man (först) 1919 införde krav på vem som fick utföra elarbete.
[bild]
Diagram visar dödstal av elolyckor.
Om denna kurva interpolerades t.ex. 1916, så insåg lagstiftaren att det snart kommer dö tusentals människor om inget görs.

Så här har du grunden och starten av det hela.
Glöm inte heller när du kikar på diagrammet hur mycket mindre Sveriges befolkning var då, ca 6-7 miljoner.

Att sen olyckorna har gått ner kraftigt kanske beror på just denna hårda reglering, tar vi bort regleringen så sticker dödstalen upp till hundratals per år ...??!!! :thinking:

Eller så beror den gynnsamma utvecklingen på bättre elmaterial, eller så på bredare allmän utbildning, förståelse och kunskap i allt, även fysik, eller andra orsaker, eller kanske troligast en kombination av orsaker.

En del intressenter har ju varit väldigt nöjda med regleringen, och i årtionden berömt systemet och förklarat hur viktigt och bra det är. Politiker har nog generellt varit ganska ointresserade att ta tag i frågan, det är inget egentligt problem som behöver lösas och man vinner inget val på denna fråga.
Politikerna har nog bara lugnt lutat sig tillbaka mot de expertmyndigheter som sköter denna fråga, kungligt kommerskollegium de första tiotals åren, sedan statens industriverk, och slutligen, från 90-talet, då elsäkerhetsverket bildades (en av Sveriges yngsta och minsta myndigheter).
Elsäkerhetsverket är nada intresserad av att ta bort denna reglering, det utgör ju hälften av deras verksamhet. Statens industriverk hade möjligen kunnat petat i denna fråga på sin tid, men det skedde ju inte.

Jag själv är inte riktigt med på tanken att ta bort alla krav på vem som utföra elektriska installationer.
Men jag är en vän av att systemet reformeras så det är kunskap om arbetet ifråga som får styra, inte hur många år man böjt VP-rör och monterat vägguttag.
Så att alla som har tillräcklig kunskap, kan visa det i någon slags provverksamhet och sen är det fritt att koppla. Då blir det lika för Svenskar, utlänningar, erfarna elektriker, hempulare, praktiskt lagda, teoretiskt lagda.
Hur man förvärvar kunskapen spelar ingen roll, att man har den spelar roll.

Att man sovit sig genom 3 år på gymasiets elprogram, kopplat strömbrytare och vägguttag och dragit flexslang i 4 år garanterar ju inte att man kan det man borde kunna. För det mesta är man tillräckligt kunnig, men det är ändå ett ganska trubbigt sätt att mäta kunskap.
Ok tack för förklaringen (y)

Men som du nämner mycket handlar om kunskapen.

Vi borde kanske ha mer el-lära i skolorna! Inte bara att det där är aija baija sådär får du inte göra osv. Utan lite hur elsystem fungerar.

Den här aija baija kommer rätt så mycket även här på forum när nån frågar nåt om el.

Själv kommer jag ihåg att mitt intresse för datorer startade när vi hade en datalärare som lärde oss lite mer än bara ytligt så här fungerar en dator och aija baija sen får ni inte göra nåt annat.....;) Nu ser jag redan citeringar komma att ingen riskerar dö om man leker med dator.

Jag tycker själv också den här tråden har börjat redan spåra ur huvudämnet för längesen.

Ellära har inte någon större betydelse när det gäller elinstallationer, det enda man verkligen behöver är lite ytterst basala kunskaper. Lite mer behöver man kunna om man sysslar med projektering vilket elektriker sällan gör.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Fördelen med gedigen teoretisk grund är att det (generellt) är lite lättare att förstå vad som händer, inse faror, komma på hur det ska vara.
Det går naturligtvis jättebra att komma lika långt (inom detta området) med praktisk erfarenhet och lära sig allteftersom längs vägen.
Den vägen har väldigt mången kunnig och skicklig elektriker gått. Teoretiskt kunnande kan dock till vissa delar vara en genväg när det brister i praktik.
Dock har båda vi sett rätt mycket av överteoretiserande också, ofta från fullblodsakademiker.

Men elektriker ÄR ett hantverksyrke, med allt vad det innebär - att man aldrig blir duktig utan praktik.

Men å andra sidan så har vi också sett på detta forum hur många det är som besitter riktigt goda kunskaper helt utan att ha arbetat som elektriker. De kanske inte spikar den EKRK'n lika snyggt, eller planerar installationen lika bra eller snabbt som erfarna elektriker. Men många här är väl så kunniga i regelverken, i ellära, och en hel del koll på material och praktiskt utförande.
Så det är inte enda vägen till tillräcklig kunskap att gå elprogrammet och sen harva som elektriker några år.

Detta forum är naturligtvis inte heller någon spegling av hur Svensson är i allmänhet, men det visar som sagt ändå att det finns fler, lite mer teoretiska, vägar till kunskap.
Jag skiter väl i om kabeln är fult klamrad hos någon annan som gjort det själv, men jag hoppas i alla fall att det är säkert.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Jag tycker själv också den här tråden har börjat redan spåra ur huvudämnet för längesen.
Den har totalt spårat ut !!

Men det känns som att ursprungsämnet kom i mål.
Tycker inte TS att det är klart, så får denne posta lite mer, så tror jag det rätar ut sig. Det vi har dragit iväg med här kan vi samtidigt ganska lätt släppa, så tråden har väl inte havererat?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Och naturligtvis vänder jag mig inte emot teoretiska kunskaper utan vad jag reagerar på är att många tror att "nyckeln" till bra elinstallationer är elläran. Man kan ju vara en fena på el utan att klara dom enklaste elinstallationerna. Ellära är ju ett oerhört brett område som bara till en del berör elinstallationer.

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
kisumisu
E elmont skrev:
Och naturligtvis vänder jag mig inte emot teoretiska kunskaper utan vad jag reagerar på är att många tror att "nyckeln" till bra elinstallationer är elläran. Man kan ju vara en fena på el utan att klara dom enklaste elinstallationerna. Ellära är ju ett oerhört brett område som bara till en del berör elinstallationer.
Jo så är det nog i många yrkesgrupper. Vissa som fått jobb på nåt företag kan bara det som stod i boken. När nåt blir lite annorlunda börjar man hävda saker att sådant finns inte, det lönar sig inte och egna valser.

Som en dörrknackare som sålde tak!
Jag sade "oj vad bra, men har ni takpannor med integrerade solpaneler". Då börjar killen, nej sådant finns det inte.
Jag säger att jodå de finns.
Sen blir nästa grej att det är nån tejp man drar över takpannorna och att tejpen håller inte därför gör vi inga sådana tak. :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.