V VernerG skrev:
Bra ide att flytta intaget, då får jag förvärv luft till FTX aggregatet. Idag är intaget bredvid strax bredvid aggregatet och utblåset på taket. Man kanske kan skifta de båda???
Ja, eller på motsatt sida huset på gavel?
 
  • Gilla
Rickard Gbg
  • Laddar…
Vad jag kan se så verkar R200 och R400 ha samma styrenhet. Men från vägg konsolen eller appen kommer man inte åt allt.

Men man kan logga in via IP nummer via en webbläsare. 192.168.0.60 eller 192.168.1.60 borde fungera beroende på router inställningen. user är både användarnamn och lösenord som default.

Tror du kan styra mer än du tror...
 
Jag tror du har något annat fel.

Har ett Rego 200VE där jag stängde av eftervärmen 6år sedan utan bekymmer, eftervärme är endast en komfortfråga.

Får du felkoder misstänker jag att du ställt till luften på för hög temperatur, utan eftervärme kastar den ur sig felkoder om den inte klarar att nå måltemperaturen.

Väldigt konstigt om den felkodar redan.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 2 till
  • Laddar…
TorbjornP TorbjornP skrev:
Vad jag kan se så verkar R200 och R400 ha samma styrenhet. Men från vägg konsolen eller appen kommer man inte åt allt.

Men man kan logga in via IP nummer via en webbläsare. 192.168.0.60 eller 192.168.1.60 borde fungera beroende på router inställningen. user är både användarnamn och lösenord som default.

Tror du kan styra mer än du tror...
Tyvärr, mitt FTX är så gammalt att det har inte IP anslutning
Ventilationsstyrningspanel med ikoner för fläkt, värme, kyla, och filterindikation, märkt "komfovent C4".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag tror du har något annat fel.

Har ett Rego 200VE där jag stängde av eftervärmen 6år sedan utan bekymmer, eftervärme är endast en komfortfråga.

Får du felkoder misstänker jag att du ställt till luften på för hög temperatur, utan eftervärme kastar den ur sig felkoder om den inte klarar att nå måltemperaturen.

Väldigt konstigt om den felkodar redan.
Jag tror tvärtom. Aggregatet matar ut i rätt temperatur då värmaren på på. Felkoden jag får är "Temperature sensor failure". Tabell med tre kolumner; symbol, text om blinkningar per sekund, text om temperatursensorns fel.
Det händer bara då det blir kallt "nära noll grader" och jag har värmaren av (sommar läge). Tolkar det som att kondensvattnet riskerar att frysa.

Har jag värmaren på fungerar aggregatet som det ska fast jag tycket ju att det går åt alldeles för mycket energi utan att jag får något bättre inomhusklimat.
 
V VernerG skrev:
Jag tror tvärtom. Aggregatet matar ut i rätt temperatur då värmaren på på. Felkoden jag får är "Temperature sensor failure". [bild]
Det händer bara då det blir kallt "nära noll grader" och jag har värmaren av (sommar läge). Tolkar det som att kondensvattnet riskerar att frysa.

Har jag värmaren på fungerar aggregatet som det ska fast jag tycket ju att det går åt alldeles för mycket energi utan att jag får något bättre inomhusklimat.
Det är klart, har du ställt en för hög tillluft temperstur får du felkoder med avstängd eftervärme, att du inte upplever någon komforthöjning är ett annat kapitel, värmer gör den eftersom du redan mätt upp förbrukningen.

Vart i landet bor du? Har ni extremt fuktigt?
Har du en kondens slang ansluten till aggregatet?

Roterande växlare har generellt inte problem med kondensbildning (ej heller jag) inte har jag kondensslang ansluten heller.

Vad står vredet för tilluft temperatur inställt på?
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
Jag har en Heru 160 från Östberg.
Den drar ingen el för värmning vintertid. Står ingenting om att det inbyggda elelementet behöver vara på under vintern.
Har alltid kört med det avstängt och har aldrig haft problem med kallas från takventiler eller att det skulle bli kondens i aggregatet.

Jag skulle aldrig köpa ett FTX aggregat som KRÄVER att en elvärmare är på bara för att aggregatet ska fungera problemfritt.

Gamla aggregat med plattvärmeväxlare som torkar luften betydligt mer än roterande växlare kräver elvärme för att fungera vintertid.
En välkonqtruerad modern FTX ska inte behöva elvärmare.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Har ett Heru 100 S EC och elvärmaren är avaktiverad från fabrik. Trodde först att aggregatet levererades utan värmare men så är det inte.
Inget kallras och inga larm. Rotorn går nog bara lite snabbare när det är kallt, tror jag. Elförbrukning ligger på över 70W när det är kallt. Nu vid några plusgrader 65W. Ett års förbrukning blev 555 kWh. 63,3W i snitt per timme.

Aggregaten från Swegon hade väl liknande bekymmer i vintras, larmade när värmaren var avstängd. Nått fall läste jag om.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
V VernerG skrev:
[bild]
Effekten verkar ju pulsera. Du får integrera effekten för att få fram energiförbrukningen. Om den drar 1kW i en minut och är avstängd i 9 minuter så blir ju medeleffekten 100W.

Det går inte att se energiförbrukningen i den där grafen.
 
V VernerG skrev:
Bra ide att flytta intaget, då får jag förvärv luft till FTX aggregatet. Idag är intaget bredvid strax bredvid aggregatet och utblåset på taket. Man kanske kan skifta de båda???
Nä vänta nu är det verkligen rätt? Man vill väl ha så stor temperaturdiff som möjligt i värmeväxlaren? Om du förvärmer uteluften så överförs ju värmen till avluften (den luft som går ut ur huset).

Edit:
Vid en närmare granskning verkar ju verkningsgraden ganska kass. Har du kopplat avluften så att den går in i huset (den ska ut ur huset) och du släpper ut tillluften (som ska in i huset)? Du verkar ju ha 20% verkningsgrad när den ska ligga på 80%.
 
Redigerat:
  • Gilla
Swixalot och 1 till
  • Laddar…
S
V VernerG skrev:
Tack, men jag kommer ju inte ifrån att det går åt massor med energi då värmaren är aktiv, och det är den under 15 grader.

Jag stängde av mitt eltillskott i mitt ftx för några veckor sedan. Inte en enda gång har tilluften sjunkit under 18 grader än så länge. Rotorväxlaren har med andra ord återvunnit så bra att temperaturen är bara nän enstaka grad under rumstemp.

Rotorväxlarens motor drar mindre än 30 watt i mitt aggregat, så den förbrukningen är nästan försumbar.

Du kan stänga av eltillskottet och bara köra rotorn, sen ha koll på tillluften. Om tempen sjunker under 12-13 grader på tilluften i vinter kommer jag nog slå på eltillskottet igen.
 
J Jaggatagga skrev:
Effekten verkar ju pulsera. Du får integrera effekten för att få fram energiförbrukningen. Om den drar 1kW i en minut och är avstängd i 9 minuter så blir ju medeleffekten 100W.

Det går inte att se energiförbrukningen i den där grafen.
Rätt. Jag har en annan graf som visar effekten integrerat över dygnet. Jag mäter med en Fibaro Wallplugg.
T.ex. igår förbrukade FTX aggregatet 12 KWh , rätt mycket då min totala energiförbrukning (utan FTX) värme på) är circa 20 KWh/dygn vid samma utetemperatur.
 
  • Gilla
Rickard Gbg
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Nä vänta nu är det verkligen rätt? Man vill väl ha så stor temperaturdiff som möjligt i värmeväxlaren? Om du förvärmer uteluften så överförs ju värmen till avluften (den luft som går ut ur huset).

Edit:
Vid en närmare granskning verkar ju verkningsgraden ganska kass. Har du kopplat avluften så att den går in i huset (den ska ut ur huset) och du släpper ut tillluften (som ska in i huset)? Du verkar ju ha 20% verkningsgrad när den ska ligga på 80%.
Tack för bra svar.
Enligt bifgad graf:
FTX från hus (gul kurva) - FTX UT (blå kurva) ge temperatur uttaget för frånluft.
FTX Till hus (lila kurva) - FTX Temp 1 (ute temperatur, blå kurva) ge temperturhöjning av till luften.
Verkningsgraden innan jag aktiverar värmen kl 06:00 beräknar jag då till 40%. (7-4)//15-8)*100.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Kolla på "styrenheten" inne i aggregatet där alla sladdar är kopplade (inte på C4 displayen) om det finns ett ethernet nätverks uttag. Om det finns test att koppla en LAN slad till en router. Då skulle du troligen kunna kommunicera med aggregatet bättre. Min R400 kan styras av bla C4 displayen. Men jag har dock C6 kopplad.
 
Här verkar det vara mycket konstigt.

Som tidigare nämnts, du skall inte stänga av värmeväxlaren. Den ger mycket energi och är billig i drift. En roterande växlare har inga problem med att den fryser eller ger kondens som måste dräneras ut, om det inte är extremt fuktig frånluft och mycket kallt ute. Larmar när du kör aggregatet i sommarläge är nog bara dåligt formulerat. Gissar at det stoppar för att tilluften blir för kall och att det finns en inställd (går den att ändra?) setpunkt som säger det.

Du beräknar verkningsgraden fel, du skall räkna på tilluft, inte frånluft.
Tilluft (lila) - Uteluft (blå)
-------------------------------
Frånluft (gul) - Uteluft (blå

Exempel kl. 02.00
7-5 / 15-5 = 2 / 10 = 0,2 = 20%

En roterande vvx har70-85% verkningsgrad så antingen är något katastrofalt fel med den (läckage eller fel med drivningen) eller så har du blandat ihop givarna, kanske mer troligt. Tilluftstemperaturen ligger under avkasttemperaturen, något som inte skall vara möjligt.

Om du har någon annan värme i huset än el kan det vara ekonomiskt försvarbart att stänga av eftervärmebatteriet. Risk för kallras runt tilluftsventilerna som kan vara mer eller mindre störande. Utan värmebatteri kommer tilluften kommer alltid att vara kallare än rumsluft och behöva värmas upp till rumstemperatur av husets värmesystem . Det är därför du inte märker någon temperaturskillnad när du slår på batteriet, radiatorerna får sköta den uppvärmningen i stället. Har du elvärme (direkt eller vattenburen) spelar det ingen roll ekonomiskt men du får bättre komfort med att blåsa inn rumstempererad luft.

Om det inte går att ändra någon setpunkt för när aggregatet skall stoppa på låg tilluftstemperatur, går det att pilla ut temperaturgivaren från tilluften och hänga den utanför aggregatet?

/Janne
 
  • Gilla
Swixalot och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.