En ny form av snickeri har tydligen födds ur energikrisen. :surprised:

”Nord Pool Snickeri”! :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hyveln börjar sakta mak vara färdig, jag har målat den idag. Nu är frågan bara den om jag borde fixa till ett nytt främre handtag också.
 
  • Kök, hyvel på bord, röd stol, diskmaskin, kaffebryggare, kakel, medicinblister, oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med handverktyg, hyvel och blad på ett arbetsbord, rörigt, gör-det-själv atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
Pharcae Pharcae skrev:
Hyveln börjar sakta mak vara färdig, jag har målat den idag. Nu är frågan bara den om jag borde fixa till ett nytt främre handtag också.
Är det främre handtaget helt och snyggt så hade jag behållt det. Varför byta något som fungerar som det är.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Är det främre handtaget helt och snyggt så hade jag behållt det. Varför byta något som fungerar som det är.
Jo, enda orsaken till att göra ett nytt är för att matcha träslaget med det bakre. Men tror det får förbli omaka par..
 
Pharcae Pharcae skrev:
Hyveln börjar sakta mak vara färdig, jag har målat den idag. Nu är frågan bara den om jag borde fixa till ett nytt främre handtag också.
Snyggt! Hur fick du bort rosten? Sandpapper eller något kemiskt?
 
S snuttekudden skrev:
Snyggt! Hur fick du bort rosten? Sandpapper eller något kemiskt?
Mest stålborstning, sen sandpapper på glas för att "platta" till sulan som var rejält gropig, hyveln var mest använd på diagonalen av slitaget att dömma. Sen hade bettet och spånbrytaren bytts ut till ett från en trähyvel, cap iron fattades, bygeln till djupinställningen likaså.

Har fått nytillverka massvis med bultar och gängat om det mesta. Så en hel del jobb med den där. Skulle inte vara värt besväret om det inte vore en hobby. :)
 
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
B
La ner bdt avloppet lagomt innan vintern. Grävd jord, stenar, plaströr, svart behållare; konstruktion eller reparation av en installation utomhus nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Bytt hjul åt svärmor, hade bra hjälp av yngsta sonen.
Han lossade och drog åt med GDXen, jag skötte domkraften och lyfte av och på hjul.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Monterat tillbaka kamremskåpor efter kamremsbyte samt fläkt och demonterat termostat och termostathus. Huvudsakliga verktyget var farsan även om vissa block- och lednycklar användes. Själv var jag mest moraliskt stöd.
Verkstad, bil med öppen motorhuv, många verktyg och delar, rörigt, servicearbete, gamla registreringsskyltar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 7 till
  • Laddar…
Dissikerat pelletsbrännaren som löser ut jordfelsbrytaren. Provar torka ut tändelementet (och den gamla). Snart blir det varmt i kåken igen, hoppas jag...
Ett bakverk gräddas i ugnen, temperaturen visas som 150 grader Celsius. Ugnslucka med kontrollpanel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Nu snurrar brännaren :D
Hoppas jag kan avbryta beställningen Ja la på en ny...
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Byggt om en gammal kolkamin till vedkamin.
Rökröret bak blev sekundärluftintag med ett perforerat rör som förvärmer och fördelar luften så det brinner jämnt å fint.
Nytt rökrör uppåt som fick stora flänsar för att ta ut maximalt med värme på kort sträcka. Men det blev en rejäl tankevurpa där. Det blir enorma krympkrafter som spräcker svetsarna. Det är svetsat innifrån men ville spricka. Körde först med auktionsfyndselektroder och tänkte att det var fuktskadade elektroder men det gick lika illa med nya fräscha spricksäkra pinnar.
Mitt nysvetsade 8kantiga rör stod på garagegolvet, men man kände att nått va på gång... det var spänt. Sen... ping...ping PANG... och 35kg järn hoppade på golvet.
Men det får duga.
Hela bygget är budget och experiment.
Ska kunna värma en oisolerad plåtcontainer vid tillfälliga reparationer.

Gammal, öppnad gjutjärnskamin med synlig rörformig del med hål, verkstadsmiljö i bakgrunden, slitet, verktyg, grå färgtoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig, perforerad metallyta, industriell miljö, slitage, delvis suddig förgrund, metalliska strukturer och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, rostig vedspis på pall i rörigt garage med synliga kablar och diverse föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkonstruktion på arbetsbänk, svetsutrustning, verkstadsomgivning, skor till person synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammaldags vedspis i ett förrådsutrymme, säkerhetsbeslag till skorsten, oorganiserat, hink, rengöringsflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hunnit med en proveldning med några inlägg och det verkar funka. En tanke med flänsarna är dels att få oädla material att inte skala pga värmen och att minska strålningsvärmen som annars kan bli besvärande i det lilla utrymmet.
Nu höll sig allt runt 200-300° och jag jämför med andra plåtkaminer vi har som lätt lyser gult när man eldar och då blir allt runtikring farligt hett av strålningen.
 
  • Gilla
galento och 10 till
  • Laddar…
Bil hissad på domkraft, hjul avmonterat, bromsskiva exponerad, verktyg på golvet, garage miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kämpar på, släpvagn härnäst.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Bytt ett element.
 
  • En vit värmeelement framför en vägg med smuts och skador nertill, trägolv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inhandlade en domkraft och skiftade hjul till mina nya vinterdäck.
Röd domkraft lyfter bil, rostigt bromsskiva, byte av hjul förbereds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.