electroluxaren skrev:
kolla kretskortet
mät på startreläet mellan svart och blå
sitter det någon startkondensator ?
Har inte öppnat till kretskortet än, ville inte öppna frysen. Ska flytta över allt senare så jag kan kolla kretskortet som jag tror sitter i locket.
Min far är pensionerad elektriker så jag tar över honom.

T torpalasse skrev:
Har inte öppnat till kretskortet än, ville inte öppna frysen. Ska flytta över allt senare så jag kan kolla kretskortet som jag tror sitter i locket.
Min far är pensionerad elektriker så jag tar över honom.
Vad ska jag få för resultat på mätningen, med eller utan isatta kablar?
Vad söker jag på kretskortet?
Mvh

• Kretskort med resistorer, kondensatorer och integrerade kretsar på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett kretskort med komponenter såsom kondensatorer, resistorer och en diod.
    Skapa konto
A
T torpalasse skrev:
Vad ska jag få för resultat på mätningen, med eller utan isatta kablar?
Vad söker jag på kretskortet?
Mvh
du har ingen relästart till kompressorn men jag skulle mäta den blå fyrkantiga kondensatorn i alla fall

Allt verkar fungera som det ska.
Har bokat electrolux servise, fast pris 1995:- inkl rut istället.
Troligt är att kompressorn är trasig.
Nya frysar har stigit som tusan sista tiden så jag hoppas på en lagning istället. Känns alltid bättre att ta vara på det man har med.

A
T torpalasse skrev:
Allt verkar fungera som det ska.
Har bokat electrolux servise, fast pris 1995:- inkl rut istället.
Troligt är att kompressorn är trasig.
Nya frysar har stigit som tusan sista tiden så jag hoppas på en lagning istället. Känns alltid bättre att ta vara på det man har med.
Jaha du har en elx, tråden handlar ju om bosch och siemens!

electroluxaren skrev:
Jaha du har en elx, tråden handlar ju om bosch och siemens!
Visserligen, men det är inte mkt dom skiljer dem åt?

A
T torpalasse skrev:
Visserligen, men det är inte mkt dom skiljer dem åt?
Jo det skiljer en hel del faktiskt.
OM du bifogat rätt information skulle du fått ett annat svar av mig.

electroluxaren skrev:
Jo det skiljer en hel del faktiskt.
OM du bifogat rätt information skulle du fått ett annat svar av mig.
Sorry för det. Vad hade ett annat svar kunnat vara? Vi har som sagt mätt på det mesta och tror det borde fungerat. Startrelä och termostat verkar hela.

Hej,

Jag har samma problem men i mitt fall handlar det om en Electrolux Icon side by side. Det finns flera kondensatorer på kretskortet, måste alla byttas (se bild)?

• Elektronisk kretskort inuti plastlåda med kondensatorer, integrerade kretsar och färgglada kablar.
    Skapa konto
A
N Nodaubt skrev:
Hej,

Jag har samma problem men i mitt fall handlar det om en Electrolux Icon side by side. Det finns flera kondensatorer på kretskortet, måste alla byttas (se bild)?
Otroligt att en av dessa häckarna fortfarande går!
Kompressorn har ett eget styrsystem sitter på utsidan i en box på kompressorn

electroluxaren skrev:
Otroligt att en av dessa häckarna fortfarande går!
Kompressorn har ett eget styrsystem sitter på utsidan i en box på kompressorn
Hittar ingen info om när den är tillverkad, det går inte att se något på etiketten inne i kylen, på en kabel stod 09-22-04, tillverkad i USA.
Antar att hela den svarta boxen måste bytas?

• Närbild på teknisk apparat, svart plast, skruvar, kablar och ledningar syns. Otydlig, svårtolkad kontext.
    Skapa konto
  • Komplex bild av el- och rörsystem inne i en apparat, med fokus på komponenter och ledningar.
    Skapa konto
A
N Nodaubt skrev:
Hittar ingen info om när den är tillverkad, det går inte att se något på etiketten inne i kylen, på en kabel stod 09-22-04, tillverkad i USA.
Antar att hela den svarta boxen måste bytas?
Jo du har den tidiga som tillverkades i USA innan Mexico.
Om kylfläkten stannat, överhetas kompressorn och koxar vilket medför att styrningen ryker. Det var många år sedan dessa reservdelar tog slut

electroluxaren skrev:
Jo du har den tidiga som tillverkades i USA innan Mexico.
Om kylfläkten stannat, överhetas kompressorn och koxar vilket medför att styrningen ryker. Det var många år sedan dessa reservdelar tog slut
Det är inget fel på kompressorn och båda fläktarna funkar.

A
N Nodaubt skrev:
Det är inget fel på kompressorn och båda fläktarna funkar.
Men går kompressorn?
Sitter bara en kylfläkt!

Helt rätt, tänkte på fläkten till kondensorn. Det här har varit ett återkommande problem de senaste 2 månaderna, den har funkat bra men sen blir det varmt i frysen/kylen (power failure varning). Då har det räckt med att ta bort säkringen. Men nu har den lagt av helt, den startar i typ 2 sekunder men orkar inte riktigt komma igång. Innan det blir varmt hörs det ett annat ljud än det vanliga från kompressorn och luften som blåses ut av kondensorfläkten är kall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.