Status
Tråden går ej att kommentera.
R
M Matte Bygg skrev:
Tryckfelsnisse. Såklart att det skulle vara TWh.
Varför just 13.5TWh?
 
R
harry73 harry73 skrev:
Men hur är det Matte, din profil säger att du är från Svedala. Det blir inte mycket met se4 än det.
Tryckfelsnisse. Han skulle egentligen skriva grums :)
 
R RoAd skrev:
Varför just 13.5TWh?
Jag menade att det skulle vara Terawatt och inte Megawatt när jag räknade ut elsubventionen om 30 milj. SEK som skulle vara ett tak för storförbrukande företag.
 
M Matte Bygg skrev:
Ser nu att både #Rkarlsson och #JesperKn (Jespa) har en förbrukning på ca 10,000 kwh/år utifrån deras egna uppgifter.
Dessutom bor de i S4 vilket är Sveriges snålaste elområde.

Jag anser inte att jag kan ha en bra diskussion med dessa 2 lirare som har en låg förbrukning samtidigt som de förespråkar en avtalsformer som missgynnar flertalet. Ffa de som bor i S3 och huvudstaden Stockholm.
Jag bor i Kungsbacka som ligger i SE3. Ser inte att det påverkar mitt val av Tibber negativt. Sätter värmepumparna på timer nattetid och eldar med ved på dagen. Sätter en kontaktor på vvb:n så den bara värmer nattetid. Alltså flyttar jag stora förbrukare till när elen är billigare.

Vad är det jag har missat?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
För mig är Svedala synonymt med Sverige.

Jag bor i SE3 d.v.s. den region som försörjer övriga landet genom utjämningssystemet.

Låt oss hålla vår diskussion till elpriser och avtal.

Det finns förvisso fördelar med timpris, men det leder till psykisk ohälsa om man konstant skall kolla sin förbrukning och anpassa sig därefter.

Tänk att du ska äta gatuköksburgare hos Turken. Inte frågar du vad respektive burgare kostar i kronor, utan du frågar vilken vikt det är på burgarna.

Timmisar riskerar gå hungriga när de väljer burgaren för 20 kr istället för Big Bog 300 grammaren.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag bor i Kungsbacka som ligger i SE3. Ser inte att det påverkar mitt val av Tibber negativt. Sätter värmepumparna på timer nattetid och eldar med ved på dagen. Sätter en kontaktor på vvb:n så den bara värmer nattetid. Alltså flyttar jag stora förbrukare till när elen är billigare.

Vad är det jag har missat?
Hej och välkommen signaturen Anders_Nilsson.

Först och främst: Har du gått igenom ditt brandskydd? Om du eldar med ved på dagen, hur kontrollerar du brandrisken?

FHM varnar för vedeldning av hälsoskäl och Brandkåren varnar av brandriskskäl.

Se även över din hemförsäkring och säkerställ att den täcker brand.
 
harry73
M Matte Bygg skrev:
Jag bor i SE3 d.v.s. den region som försörjer övriga landet genom utjämningssystemet
Ja, utan Torsby, Arvika och Karlstad hade Svedala inte klarat sig
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Hej och välkommen signaturen Anders_Nilsson.

Först och främst: Har du gått igenom ditt brandskydd? Om du eldar med ved på dagen, hur kontrollerar du brandrisken?

FHM varnar för vedeldning av hälsoskäl och Brandkåren varnar av brandriskskäl.

Se även över din hemförsäkring och säkerställ att den täcker brand.
Kära ByggaHus-medlemmar. Beskåden politikern Matte! Byggteknisk expert med mera et cetera et cetera.

Problemet med Mattes svar på mitt inlägg är att det inte bemöter min fråga. Min fråga var alltså vad jag har missat med att välja Tibber och flytta stora förbrukare till lågpristid (jag försatta lite förenklat att nattetid är lågpristid) när jag bor i SE3.

I stället kommer Matte med diverse inlägg om brandsäkerhet, hälsoproblem med att elda med ved samt att jag bör se över mitt försäkringsskydd.

Det är ju rätt få bränder som orsakas av rätt skötta eldstäder. Mina eldstäder sotas enligt reglementet samt hade nyligen besök av räddningstjänsten i Göteborg som godkände dem ur brandskyddssynpunkt och gav mig papper på detta. Jag använder miljögodkända kaminer som minimerar utsläpp och jag köper torr ved av kommersiella försäljare som torkar veden.

De som eldar i eldstäderna är kunniga om hur man lägger in ved, tänder i toppen med rätt tändmateriel och hur man använder eldsläckaren av godkänd typ (lämpad för inomhusbränder) som jag köpte av mitt försäkringsbolag och som det står en per eldstad av. De är röda för maximal synlighet även om det fanns vita.

Skyddshandske finns vid varje eldstad. Dessutom ställer jag in nya vedsäckar för slutlig torkning i rumstemperatur innan den gamla veden tagit slut. Jag har dessutom ställt en säck med tändved som jag själv kluvit ner från större bita vid varje eldstad. Varje eldstad är försedd med eldstadsplan.

Något mer du vill veta om min vedeldning Matte?

Jo, mitt försäkringsbolag är medvetna om att jag har eldstäder eftersom de är registrerade hos räddningstjänsten och lokal sotare och jag har deklarerat detta. Jag har köpt den största villaförsäkringen men den täcker inte högt blodtryck orsakat av folk som bara skall ifrågasätta allting in absurdum.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kära ByggaHus-medlemmar. Beskåden politikern Matte! Byggteknisk expert med mera et cetera et cetera.

Problemet med Maltes svar på mitt inlägg är att det inte bemöter min fråga. Min fråga var alltså vad jag har missat med att välja Tibber och flytta stora förbrukare till lågpristid (jag försatta lite förenklat att nattetid är lågpristid) när jag bor i SE3.

I stället kommer Malte med diverse inlägg om brandsäkerhet, hälsoproblem med att elda med ved samt att jag bör se över mitt försäkringsskydd.

Det är ju rätt få bränder som orsakas av rätt skötta eldstäder. Mina eldstäder sotas enligt reglementet samt hade nyligen besök av räddningstjänsten i Göteborg som godkände dem ur brandskyddssynpunkt och gav mig papper på detta. Jag använder miljögodkända kaminer som minimerar utsläpp och jag köper torr ved av kommersiella försäljare som torkar veden.

De som eldar i eldstäderna är kunniga om hur man lägger in ved, tänder i toppen med rätt tändmateriel och hur man använder eldsläckaren av godkänd typ (lämpad för inomhusbränder) som jag köpte av mitt försäkringsbolag och som det står en per eldstad av. De är röda för maximal synlighet även om det fanns vita.

Skyddshandske finns vid varje eldstad. Dessutom ställer jag in nya vedsäckar för slutlig torkning i rumstemperatur innan den gamla veden tagit slut. Jag har dessutom ställt en säck med tändved som jag själv kluvit ner från större bita vid varje eldstad. Varje eldstad är försedd med eldstadsplan.

Något mer du vill veta om min vedeldning Malte?

Jo, mitt försäkringsbolag är medvetna om att jag har eldstäder eftersom de är registrerade hos räddningstjänsten och lokal sotare och jag har deklarerat detta. Jag har köpt den största villaförsäkringen men den täcker inte högt blodtryck orsakat av folk som bara skall ifrågasätta allting in absurdum.
Du är en kul skrivmaskin med drömmar att skriva böcker, likt denne jöns:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-mig-aer-nedstaemd.472249/page-2#post-4976035
 
M Matte Bygg skrev:
Jespa varför så otrevlig? Låt oss diskutera sakligt. Inga personliga påhopp eller förlöjligande.
Denna diskussion är i första hand för de som har en förbrukning på >13500 kWh/år
Släng ut betet efter en annan fisk min vän. :)
 
M Matte Bygg skrev:
Bara ställ frågan så lovar jag svara.

Text i meddelandefält, svensk dialog, frågar om kostnadsförklaring relaterat till tidpris.
 
Låt oss hålla vår sansad och faktabaserad där endast diskussion om elpriser och avtal avhandlas.

Hälsar Matte (bygg expert inom fasad, grund, badrum och kök
Samt eldstäder sedan augusti 2022)
 
JesperKn JesperKn skrev:
Släng ut betet efter en annan fisk min vän. :)
Jespa min vän, vad är hypoertoni?
 
M Matte Bygg skrev:
Ser nu att både #Rkarlsson och #JesperKn (Jespa) har en förbrukning på ca 10,000 kwh/år utifrån deras egna uppgifter.
Dessutom bor de i S4 vilket är Sveriges snålaste elområde.

Jag anser inte att jag kan ha en bra diskussion med dessa 2 lirare som har en låg förbrukning samtidigt som de förespråkar en avtalsformer som missgynnar flertalet. Ffa de som bor i S3 och huvudstaden Stockholm.
Är ingen lirare. Men när elkostnaden januari-september överstiger totala driftkostnaden för hela huset inkl sophämtning, försäkring och vatten i normalfall så är det väl ändå självklart att man försöker få ner priset.

Du förespråkar att vi ska fortsätta att ha en elkostnad som överstiger en normal villas årsdrift.
 
R
M Matte Bygg skrev:
Jag menade att det skulle vara Terawatt och inte Megawatt när jag räknade ut elsubventionen om 30 milj. SEK som skulle vara ett tak för storförbrukande företag.
Återigen Matte-matte verkar det som. 13.5TWh = 13 500 000 000 kWh. Hur får du det på något sätt till 30 miljoner i elstöd?

Jag får det till närmare 7 miljarder i ditt elområde. Kan jag få se din uträkning. Min kanske är fel.

Dessutom saknar jag fortfarande en motivering till varför gränsen för stöd ska gå vid 30 miljoner (eller 7 miljarder).

Jag tar gärna något exempel på de som förbrukar mer än 13.5TWh och du därmed inte tycker ska få något stöd. Så vitt jag kan se finns det inga sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.