Hittills i oktober.
Elförbrukningsstatistik som visar halverad användning jämfört med föregående år, med dagliga och totala kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förbrukningen ner med ca hälften mot föregående år och då har luftvärmepumpen varit igång hela perioden.

Vet ej om det varit varmare utomhus jämfört med förra året eller om den nya llvp:n drar mycket mindre el än den gamla.
 
Hushållen i elområde 4 minskade förbrukningen med 21 % i september 2022.

Bra jobbat alla!
 
  • Gilla
Anne1515 och 6 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Hushållen i elområde 4 minskade förbrukningen med 21 % i september 2022.

Bra jobbat alla!
Får nog analyseras lite nogrannare innan man gratulerar nån. Jag tror det är en effekt av milt väder. Även om det tydligen varit kallare.
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Ingen värme på än för mig heller.
Men så bor vi i Skåne också:D
Här går pannan på själv vid typ 17 grader.
Och med tanke på att vi hade 3 grader här igår morse.. är jag glad att den gått igång!

(bor i mitten av skåne)
 
harry73
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Får nog analyseras lite nogrannare innan man gratulerar nån. Jag tror det är en effekt av milt väder. Även om det tydligen varit kallare.
https://www.sydsvenskan.se/2022-10-18/hushallens-elforbrukning-rasar-18-procent
Och det är tydligt att det är priset som spelar in. I elområde 4, södra Götaland, där elpriserna legat klart högst, var minskningen 21 procent, i elområde 3 (norra Götaland och Svealand) var nedgången 18 procent, för att sedan avta ju längre norrut i landet man kommer, med minus tolv procent längst i norr.
Vädret kan inte förklara de stora talen. I södra Sverige var det något kallare än i september förra året, medan det var lite varmare i Norrland, enligt Svenska kraftnät.
Om minskningen av förbrukningen håller sig i södra Sverige över vintern går det att översätta till produktionen från en kärnkraftsreaktor, drygt, enligt Erik Ek.
Så då är första kärnkraftsreaktor redan i hamn (eller den behövs inte längre egentligen)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
harry73
Snigla Snigla skrev:
Här går pannan på själv vid typ 17 grader.
Och med tanke på att vi hade 3 grader här igår morse.. är jag glad att den gått igång!

(bor i mitten av skåne)
Och du ska inte känna någon skam för det heller. Den stora besparing kommer, när man kan hålla en lägre inomhustemperatur under vintern. Det vi gör nu är framförallt att träna vår kropp att hantera lägre temperaturer.

Det finns även stora hälsofördelar med det.
 
  • Gilla
Anne1515
  • Laddar…
Fast väder är mer än temperatur. Vind har en väldigt kylande effekt och det är förvånande att de inte ens nämner det utan avfärdar vädret som orsak. Därav den nogrannare analysen och inte Sydsvenskan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om jag räknar förbrukning i september minus elbil som vi inte hade förra året:
2021: 1804kWh
2022: 1440kWh

Om nån kan förklara hur det kommer sig att vi sparat 20% utan åtgärd är jag idel öra.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om jag räknar förbrukning i september minus elbil som vi inte hade förra året:
2021: 1804kWh
2022: 1440kWh

Om nån kan förklara hur det kommer sig att vi sparat 20% utan åtgärd är jag idel öra.
Du kanske räknade fel på "minus elbil", eller kanske ni har sparat omedvetet, t.ex inte duschat lika länge/ofta, inte haft lika mycket lampor eller andra elförbrukare på i onödan? Beroende på uppvärmning kanske det var en varmare period, jämfört med förra året och då inte använt lika mycket el till det?

Det är svårt att gissa vad just ni sparat el på när vi inte vet vad ni använder el till.
 
harry73
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om nån kan förklara hur det kommer sig att vi sparat 20% utan åtgärd är jag idel öra.
För det första är det inte upp till mig att förklara varför du har en lägre förbrukning.
Visst kan lite vind orsaka en högre förbrukning om man har ett dragit hus med dålig fungerande ventilation, men att det kan förklara 20% skillnad trots högre temperatur (i 2021) för alla hushåll i Skåne känns orimligt.
Sedan är det inte sydsvenskan som hittar på allt, det är en analys av Svenska kraftnät som leder till slutsatsen att det handlar om en aktiv besparing av hushållen.
 
Alla lampor på som vanligt... fler utelampor men gör varken till eller från.
Spabadet på 40 grader
"Minus elbil" står i tibbers och teslas app så det är inte så mycket att ta fel på :)
@Keiller det påstås att det var varmare förra året.

Besparing, säkert men det finns inte många som skrivit här som inte sparat på elen och jag tror helt enkelt inte det går att spara några större mängden i södra Sverige om det inte skulle vara värme. Kronor går att spara men förbrukningen är svårare att göra något åt. Tvätt, disk och annat smått är marginella förbrukningar.
 
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
1. 40 % mindre elförbrukning mot 2021 sept

2. Har inte tumlat tvättade kläder.
Har haft väldigt få lampor tända på kvällstid mest batteridrivna ljus.

3. Har haft uppvärmningen luft vattenpump på sporadiskt
 
Redigerat:
harry73
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
jag tror helt enkelt inte det går att spara några större mängden i södra Sverige om det inte skulle vara värme.
Såklart är det framförallt värme. Det kan vara lägre temperatur eller stänga av spabad eller inte basta. Kortare duschar kan också hjälpa till. Sedan handlar det om september så mer solceller kan hjälpa till och eftersom värmebehovet inte är så stor i september kan även andra elapparater haft betydelse.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Såklart är det framförallt värme. Det kan vara lägre temperatur eller stänga av spabad eller inte basta. Kortare duschar kan också hjälpa till. Sedan handlar det om september så mer solceller kan hjälpa till och eftersom värmebehovet inte är så stor i september kan även andra elapparater haft betydelse.
Min förbrukning är köpt plus det som inte sålts minus billaddning.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Min förbrukning är köpt plus det som inte sålts minus billaddning.
Du får väl leva i din tro att det är ett troll som minskat din förbrukning. Läs på hur väder, vind, instrålning varierat där du bor och inte lägga dig platt. Det är ju ingen tillfällighet om minskning i SE4 var 21 %, utan beror på att vi som vet vad vi gör har minskat förbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.