270 265 läst · 652 svar
270k läst
652 svar
Grannen har byggt på vår mark
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Att det står på andra sidan grannens tomtgräns, alltså utanför grannens tomt och på TS mark. TS mark är dock inte detsamma som TS tomt.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Skogsägare
· 18 666 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Men vi behöver inte gissa vem som har byggt och äger växthuset, det vet vi ju. Skillnaden mellan TS tomt och TS övriga mark är vad jag se inte central för den här tråden. (Heller, vi hade en annan tråd nyligen som spårade ur i samma diskussion.)
Skogsägare
· 18 666 inlägg
Nåja, vi har såväl staketfrågan som allehanda pigga inspel om att bara låtsas som att växthuset är TS och bruka det därefter. Sådant påverkas av förståelsen av hur byggnaden ligger, exempelvis i förhållande till grannens respektive TS tomt.Claes Sörmland skrev:
Att tomtfrågan sannolikt inte har bäring på den tillämpliga juridiken håller jag dock med om.
Vänta tills nästa vår, sätt på dig handskar en dag när ingen av grannarna är hemma.
Öppna dörren till växthuset spruta round-up på allt som är på din mark. Ansträng dig noga så att det som är på deras mark inte får dimma på sig.
Jag tror att de kommer att förstå budskapet. Ingen större skada skedd, de kan odla igen om tre veckor. Men nästa gång det sker så kommer de definitivt förstå budskapet. Värdet på skadan är så lågt att det aldrig kan bli en rättssak...
Öppna dörren till växthuset spruta round-up på allt som är på din mark. Ansträng dig noga så att det som är på deras mark inte får dimma på sig.
Jag tror att de kommer att förstå budskapet. Ingen större skada skedd, de kan odla igen om tre veckor. Men nästa gång det sker så kommer de definitivt förstå budskapet. Värdet på skadan är så lågt att det aldrig kan bli en rättssak...
Lita inte på lantmäterikartan var det en del som sa i en annan tråd.T TommyK72 skrev:
Så det kan vara bra att leta upp rören innan du är helt säker.