useless useless skrev:
Vad skulle staketet göra för nytta? Växthuset står ju inte på TS tomt (vilket du vetat om du läst tråden innan du svarade).
Läs tråden igen ! Det ju precis det det gör. Växthuset står på TS mark !
 
D dinos skrev:
Det är nog du som inte läst tråden! Växthuset som grannen låtit uppföra står ju helt och hållet på TS mark......

s._a._m. s._a._m. skrev:
Läs tråden igen ! Det ju precis det det gör. Växthuset står på TS mark !

På TS mark ja, men inte på TS tomt. Det är en väsentlig skillnad om man t ex vill sätta upp ett staket.
 
  • Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
Det har blivit en lång tråd med en del off tropic!

@TommyK72 Jag förstår dig mycket väl och hur du tänker, först ser man genom fingrarna med saker och säger okay samtidigt så blir man förbannat över det och på sig själv och går och grubblar över det, samtidigt som irritationen växer inom en, men det är här det skiljer sig om man är en riktig Man ! eller bara en mört och bråk stake!
Men kan bevara lugnet stoltheten och visa man är vuxen och kan bete sig lugnt och förnuftigt så er du en vinnare i alla lägen så låt dig aldrig sjunka ner till eller under motpartens nivå. De ville du aldrig tjäna något på.

Till den granne som beter sig som Putin och som bara taget en bit av din mark och uppfört hans växthus på. Vill jag skriva ett brev i en trevlig ton, förklara att du till våren skall flytta dina får ditt och att du kommer här under hösten börja med att sätta stolpar upp till elstängsel, berätta för han att han får en tidsgräns på sig så till innan 1:a februari 2023 måste se till att ta bort växthuset och återställa marken som den var tidigare.
Lämna brevet personligt till han så du vet han mottagit det. Självklart har du kvar en kopia av brevet
På så vis har du löst problemen med han förhoppningsvis för alltid.( se till att du har ett ordentligt kraftigt el aggregat ⚡⚡)
När du har skrevet brevet, låt det ligga till nästa dag eller ännu en dag, läs det då en gång till om du tycker det bra. Skriver man ett brev under tiden man är för bannat då det risk för man har skrevet något olämpligt, därför är det alltid klokt att låta det ligga ett tag och sen läsa det när man är lugn i själen.

Gå inte dit i första hand med din kartan osv, vänta och se om han efter han fått dit brev kommer och gnäller om att något av marken är hans eller bla bla, då säger du till han att då måste han ta dit lantmäteriet till att mäta upp det och sätta deres stolper, det han som skal modbevise dig och han får så klart stå för de kostnader det medför.
Du vet ju om vart gränserna går så där är ingen tvekan från din sida, du kan ta det lugnt och låta han göra allt jobbet.

Den andre grannen känns det på mig som han inte är så vrång, han som byggde sitt snickeri ut på din mark och om den tidligere ägaren har uppgjort nått avtal med den grannen, kan ju vara svårt att veta , men detta borde isf ha stått i ditt köpekontrakt. Kanske ska kolla det. Så hade jag det när jag köpte gården här, då var det vissa omkring som hade fått "låna" jakträtten. Men det stod tydligt i köpekontraktet att iom vi ingår ett nytt avtal upphör jakträtten för dem om inte annat avtalas.

Men till den granne vill jag nog vid tillfällen ta en snack med och se om du inte kan få gjort en avtal med han... är han trevlig och om hans byggeri inte stör dig så mycket, så gör nån avtal med han att han måste få bort det säg kanske inom 2 år eller vad du känner för.
Det är ju det med grannar kan man riskera ha i 50 år, på så vis är det viktigt att ha en bra relation till sin granne om inte man har det som jag med 7 km till grannen :rofl:
Till köpekontraktet burde det ju även funnits fastighetskarta mm. som visar just vad som tillhör dig med utmärkningar vart mätpunkterna finns, men du har haft tag i lantmäteriet förstår jag och fått dig en karta så det bra.

Om du en annan gång behöver en karta eller annat, gå in på https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/ klick sedan "min karta" (kanske du bliver bedt om att logga in med ditt bank-id. ) men där på kartan zoomar du in på din fastighet, klickar ett par gånger och du får upp en ruta med Fastighetsbeteckningar - Koordinater - Höjd - Historiska kartor om det finns historiska kartor nära den valda positionen samt även gamla flygbilder tagna omkring 1960 - talet till omkring 1975. Der finns det mesta man kan behöva.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
s._a._m. s._a._m. skrev:
Till den granne som beter sig som Putin och som bara taget en bit av din mark och uppfört hans växthus på. Vill jag skriva ett brev i en trevlig ton, förklara att du till våren skall flytta dina får ditt och att du kommer här under hösten börja med att sätta stolpar upp till elstängsel, berätta för han att han får en tidsgräns på sig så till innan 1:a februari 2023 måste se till att ta bort växthuset och återställa marken som den var tidigare.
Lämna brevet personligt till han så du vet han mottagit det. Självklart har du kvar en kopia av brevet
På så vis har du löst problemen med han förhoppningsvis för alltid.( se till att du har ett ordentligt kraftigt el aggregat ⚡⚡)
Som jag ser det finns det ingen anledning att komma med en "bortförklaring" om vad man tänker sig i framtiden och som skulle påverka grannen växthus (och därmed nästan gett ett godkännande till tilltaget om man inte skulle ha får där).
Om huset står fel så skall det bort, vad marken skall användas till har inte grannen med att göra (inom rimliga gränser är bäst att tillägga). Och det är grannens bekymmer att ta bort det.
 
Det kan tilläggas att man även kan beställa att Lantmäteriet kommer ut och fastställer gränsen, och då måste grannarna dela på notan oavsett vilken granne som tar initiativet (eftersom att en sådan fastställning anses vara klarläggande för alla grannar). Kanske ett bra påtryckningsargument, ifall du är beredd att pröjsa din del om grannen inte fegar ur och ger sig.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Det kan tilläggas att man även kan beställa att Lantmäteriet kommer ut och fastställer gränsen, och då måste grannarna dela på notan oavsett vilken granne som tar initiativet (eftersom att en sådan fastställning anses vara klarläggande för alla grannar). Kanske ett bra påtryckningsargument, ifall du är beredd att pröjsa din del om grannen inte fegar ur och ger sig.
Det kommer göra ont ekonomiskt för båda parter.
Nu är jag inte någon juridisk expert, men TS skulle sen kunna stämma grannen på sin kostnad för utmätningen(så länge summan är under ett halft basbelopp så riskerar ts bara den tid han lägger ner på ärendet) eftersom det är en kostnad TS haft pga växthuset. kan vara bra som ytterligare påtryckningsargument
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det kommer göra ont ekonomiskt för båda parter.
Nu är jag inte någon juridisk expert, men TS skulle sen kunna stämma grannen på sin kostnad för utmätningen(så länge summan är under ett halft basbelopp så riskerar ts bara den tid han lägger ner på ärendet) eftersom det är en kostnad TS haft pga växthuset. kan vara bra som ytterligare påtryckningsargument
Man ska vara medveten om att så fort Lantmäteriet är inblandad rinner 10 000- lapparna iväg!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Man ska vara medveten om att så fort Lantmäteriet är inblandad rinner 10 000- lapparna iväg!
Ja de får tyska SAP konsulter att verka billiga :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
marieed2 och 4 till
  • Laddar…
En gränsutvisning (som just Lantmäteriet inte gör åt privatpersoner sen flera år) behöver inte vara så dyr. Den förutsätter dock att det faktiskt finns gränsmarkeringar (vilket det här nog gör, även om de verkar svårfunna).

En särskild gränsutmärkning är dyrare och en fastighetsbestämning ännu dyrare. Att något sådant skulle krävas här förefaller dock osannolikt.

Då båda parter har nytta av att känna till var gränsen går förefaller det osannolikt att TS skulle kunna lämpa över sin del på grannen.
 
  • Gilla
Tinte och 1 till
  • Laddar…
Ja det helt klart att man skall vara bered på att det kosta om man sätter igång en sådan process.

Det kostar mellan 50 000 till 100 000 kr – ibland mer

I ett vanligt ärende blir kostnaden ofta 50 000 till 100 000 kronor, ibland betydligt mer. I kostnaden ingår ett grundbelopp för alla ansökningar som lämnas in, och i vissa fall ett tilläggsbelopp, samt en kostnad per timme:
  • Grundbeloppet är 3 600 kronor. Men det kostar mer om flera fastigheter är inblandade – då lägger vi på ett tilläggsbelopp. Grund- och tilläggsbeloppet blir tillsammans mellan 3 600 och 9 000 kronor.
  • En kostnad per timme för allt vårt arbete med din ansökan. Kostnaden är 800–1 900 kronor i timmen.
Allt arbete med ansökan kostar
Vi tar betalt för allt arbete med ansökan och de åtgärder ni ansöker om, oavsett hur det slutar:
  • om det ni ansöker om går att genomföra
  • om det ni ansöker om inte går att genomföra
  • om ni tar tillbaka ansökan.
Det arbete vi tar betalt för börjar direkt när ansökan kommer in. Till exempel behöver vi kontrollera om ni har rätt att ansöka om ändringar på fastigheten och om ansökan innehåller det som behövs. Även om ni skulle ta tillbaka ansökan direkt blir kostnaden minst 5 000-15 000 kronor.
Om det visar sig att det inte går att genomföra det ni ansöker om, är det vanligtvis den eller de som söker som får betala för det arbete vi redan gjort.

Staplar av amerikanska dollar som illustrerar höga kostnader för byggprojekt och ansökningar.
Källa: https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Andra-fastighet/vad-kommer-det-att-kosta/#faq=a57d
 
  • Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
En fråga:
Det är inte så att det står nån björk eller annat lövträd lagom nära det omtalade växthuset??

Nu i elbesparingstider så behöver du ju vet och att trädet vred sig lite vid fällning .... tja synd att för han.....
 
  • Gilla
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Som jag förstått är det olagligt att röra hans saker även om de är på vår mark, och att flytta hela växthuset känns ju inte jättelätt heller ☹️
Hur skulle det kunna vara olagligt att röra föremål på ens egen mark? Vilken lag skulle det vara som säger det? Låter helt orimligt.
 
Var ställer du bilen när du är ute och plockar svamp? Äganderätten påverkas inte av var den står. Samtidigt lär påföljden bli obefintlig om man inte orsakar skada.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Man kan tycka att statliga myndigheter borde kunna utföra sina arbeten utan mer än de pengar man redan tvingas betala dem.
Man borde dessutom kunna få en noggrann kostnadsnedbrytning.
 
A Arne_Planka skrev:
Man kan tycka att statliga myndigheter borde kunna utföra sina arbeten utan mer än de pengar man redan tvingas betala dem.
Man borde dessutom kunna få en noggrann kostnadsnedbrytning.
Det är just det som de gör. Lantmäteriet finansieras till största delen av avgifter och inte skatter. Du behöver alltså inte betala skatt för mina gränsregleringar.
 
  • Gilla
andersmossing och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.