T TommyK72 skrev:
Okej. Nu har jag eventuellt kommit fram till hur jag ska ta upp saken med grannen. Jag tänker att jag tar med mig fastighetskartan från lantmäteriet, två stolpar och ett långt snöre.

Knackar på hos människan, gratulerar till bebisen och frågar ”hur tänkte du när du när du byggde växthuset” (eller nåt i den stilen, förslag på bättre fras mottages gärna. Vill inte låta som att jag vill starta bråk, det ska vara en öppen fråga)
Om han svarar ”jag har byggt det på min mark” så plockar jag fram kartan och föreslår att vi en gång för alla tar fram den exakta tomtgränsen med hjälp av kartan, spänner upp snöret mellan stolparna så blir det idiotsäkert.

Om han går med på detta kommer han ju själv att inse att han byggt på vår mark. Jag kommer inte att acceptera något annat än att växthuset plockas bort och grunden rivs. Vägrar han detta så säger jag att jag kommer kontakta kommun och kronofogden. Då har han ändå fått en chans av mig.
Om han mot förmodan skulle be så mycket om ursäkt och säga att han självklart ska ta bort växthus och grund så ringer jag kommunen och ber dem lägga ned ärendet. Grannen behöver inte få veta att jag anmält.

vad tros om detta?

Ska tilläggas att jag, sambon och vår dotter precis testade positivt för covid så jag avvaktar med min plan några dagar.
Du kan ju alltid försöka men om jag tolkat din fråga rätt har du ju "bråkat" med den här grannen ganska länge om fler saker, kanske inte öga mot öga men i ditt huvud. Ni verkar må väldigt dåligt, vilket man gör när man ältar saker i all oändlighet! Du vill inte ta diskussion med dem av hänsyn till att de precis fått barn men vilken hänsyn visar han mot din familj? Ingen alls anser jag. Tänk också på att ert "ältande" tar på krafter som ni som familj ska lägga på varandra, inte på grannen. Hur platt skall man lägga sig för "grannsämjan" som ju faktiskt inte ens existerar då du gärna skulle vilja drämma växthuset i huvudet på karln eller hur?

Att säga ifrån och sätta ner foten kan man göra på ett artigt och bestämt sätt, det behöver inte automatiskt leda till bråk och gräl. Tycker din fråga fungerar bra då den är öppen dvs den tränger inte in hnm i ngt hörn. Tycker däremot att du byter ut pronomet "du" mot "ni". Blir dock lite undrande då det låter på dig som det är ganska många surdegar mellan er och undrar när den jäst över?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Okej. Nu har jag eventuellt kommit fram till hur jag ska ta upp saken med grannen. Jag tänker att jag tar med mig fastighetskartan från lantmäteriet, två stolpar och ett långt snöre.

Knackar på hos människan, gratulerar till bebisen och frågar ”hur tänkte du när du när du byggde växthuset” (eller nåt i den stilen, förslag på bättre fras mottages gärna. Vill inte låta som att jag vill starta bråk, det ska vara en öppen fråga)
Om han svarar ”jag har byggt det på min mark” så plockar jag fram kartan och föreslår att vi en gång för alla tar fram den exakta tomtgränsen med hjälp av kartan, spänner upp snöret mellan stolparna så blir det idiotsäkert.

Om han går med på detta kommer han ju själv att inse att han byggt på vår mark. Jag kommer inte att acceptera något annat än att växthuset plockas bort och grunden rivs. Vägrar han detta så säger jag att jag kommer kontakta kommun och kronofogden. Då har han ändå fått en chans av mig.
Om han mot förmodan skulle be så mycket om ursäkt och säga att han självklart ska ta bort växthus och grund så ringer jag kommunen och ber dem lägga ned ärendet. Grannen behöver inte få veta att jag anmält.

vad tros om detta?

Ska tilläggas att jag, sambon och vår dotter precis testade positivt för covid så jag avvaktar med min plan några dagar.
Vill tillägga att med "ni" inkluderar du även hans fru som ju har ett visst ansvar som jag ser det då hon bor tillsammans med karln. Kanske elakt med "guilt by association" men återigen, hur mycket hänsyn har den familjen visat er?
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
T
PixieEddie PixieEddie skrev:
Du kan ju alltid försöka men om jag tolkat din fråga rätt har du ju "bråkat" med den här grannen ganska länge om fler saker, kanske inte öga mot öga men i ditt huvud. Ni verkar må väldigt dåligt, vilket man gör när man ältar saker i all oändlighet! Du vill inte ta diskussion med dem av hänsyn till att de precis fått barn men vilken hänsyn visar han mot din familj? Ingen alls anser jag. Tänk också på att ert "ältande" tar på krafter som ni som familj ska lägga på varandra, inte på grannen. Hur platt skall man lägga sig för "grannsämjan" som ju faktiskt inte ens existerar då du gärna skulle vilja drämma växthuset i huvudet på karln eller hur?

Att säga ifrån och sätta ner foten kan man göra på ett artigt och bestämt sätt, det behöver inte automatiskt leda till bråk och gräl. Tycker din fråga fungerar bra då den är öppen dvs den tränger inte in hnm i ngt hörn. Tycker däremot att du byter ut pronomet "du" mot "ni". Blir dock lite undrande då det låter på dig som det är ganska många surdegar mellan er och undrar när den jäst över?
Ja alltså det mesta av osämjan är nog saker i mitt huvud. Han har bett oss om att få bruka vår mark till saker som jag ansett varit onödiga, men som jag ändå sagt ja till - alltså har jag irriterat mig på honom längre än nödvändigt. Kunde tex sagt nej för länge sedan. Istället har det blivit så att han slukat mer och mer. Till slut slutade han be om lov (som när han tippade ved på vår mark) och där tappade jag humöret och tålamodet med honom. Innan har jag bara stört mig på karln i smyg och bitit ihop. Jag tänkte förut att det var viktigare med god grannsämja än att jag skulle få min vilja igenom. Nu har jag ju dock tröttnat.
 
  • Gilla
Deek och 1 till
  • Laddar…
Eftersom växthuset står på din mark kan du använda det som lager. Bär in en massa grejer i det. Se till att inte skada väggarna, sätt hänglås på det.

Då måste han ta kontakt med dig. Klagar han så säg att det står på din fastighet och då tänker du använda det. Hävdar han att det står på hans mark så be honom att bevisa detta. Eller flytta tillbaka växthuset till sin ursprungliga plats och ta bort grunden.

Om han inte vill det så säg till honom att då blir det kronofogden som får ta hand om det och då får han betala.

Säg också att övrig överträdelse av gränsen kommer att behandlas på samma sätt.

Ta inte hänsyn till ny bäbä eller annat.

Vi har haft ett gränslöst grannpar som betett sig så illa man kan tänka sig. Snälla i början men sedan nästlade de sig in och körde över oss i vårt eget hem. Till sist var det tankar på att flytta från vårt hem för att slippa dom. Dom tänkte enbart på sig själva. Blev man arg så försvann grejer eller flyttades på eller stals. Svårt att bevisa. Tack vare covid kunde jag till sist ta mod till mig och kasta ut gubben som blev rasande men jag gav mig inte. Nu har vi sluppit dem och de har flyttat. Så stäm i bäcken innan det gått för långt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi hade det här uppe tidigare, men kan ta det ett varv till, det är nämligen inget du har rätt att göra.

Grannen har rätt att hägna in sin tomt, men du har inte samma rätt, eftersom att allemansrätten gäller på din sida. Om du faktiskt har får där, eller gröda du vill skydda är det en sak, men du har ingen rätt att sätta upp staket för att hålla människor ute i största allmänhet (eller grannen i synnerhet).
Jag äger faktiskt ett gäng får och har planerat att göra hage där i krokarna. Dock inte så nära hans tomtgräns.. men nöden har väl ingen lag :cool:
 
  • Gilla
ylven och 9 till
  • Laddar…
T
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Eftersom växthuset står på din mark kan du använda det som lager. Bär in en massa grejer i det. Se till att inte skada väggarna, sätt hänglås på det.

Då måste han ta kontakt med dig. Klagar han så säg att det står på din fastighet och då tänker du använda det. Hävdar han att det står på hans mark så be honom att bevisa detta. Eller flytta tillbaka växthuset till sin ursprungliga plats och ta bort grunden.

Om han inte vill det så säg till honom att då blir det kronofogden som får ta hand om det och då får han betala.

Säg också att övrig överträdelse av gränsen kommer att behandlas på samma sätt.

Ta inte hänsyn till ny bäbä eller annat.

Vi har haft ett gränslöst grannpar som betett sig så illa man kan tänka sig. Snälla i början men sedan nästlade de sig in och körde över oss i vårt eget hem. Till sist var det tankar på att flytta från vårt hem för att slippa dom. Dom tänkte enbart på sig själva. Blev man arg så försvann grejer eller flyttades på eller stals. Svårt att bevisa. Tack vare covid kunde jag till sist ta mod till mig och kasta ut gubben som blev rasande men jag gav mig inte. Nu har vi sluppit dem och de har flyttat. Så stäm i bäcken innan det gått för långt.
Oj, det låter som en riktig mardröm! Var de era hyresgäster?
Jag brukar vilja tänka det bästa om människor tills motsatsen bevisats, men tyvärr kan ju den inställningen utnyttjas av de som inte har sunt förnuft.
 
D Daniel 109 skrev:
Då ska du nog läsa tråden en gång till.
?????
Trådens rubrik : "Grannen har byggt på vår mark".
Början på tråden: Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen."
 
D Dublin skrev:
Jag hänger inte riktigt med här. Om han grävt ur, fyllt upp och murat en grund och dessutom byggt ett växthus - hur kan hela det ha pågått utan att det gått att stoppa? I vilket läge anmälde du till kommunen och när har du påtalat för grannen att han är på er tomt?
Jag kan förstå att du är nyfiken på svaret men jag hoppas inte du anser det ligger något fel hos TS i hans hantering av ärendet!?
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
Emanuel Björnler Emanuel Björnler skrev:
?????
Trådens rubrik : "Grannen har byggt på vår mark".
Början på tråden: Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen."
Ja, vet du inte skillnaden på tomt och mark kan du lära dig det genom att läsa tråden. Även om det iofs. nog finns snabbare sätt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det behövs inte bygglov för staket
på tomtgränsen behövs det om inte grannen ger sitt medgivande
 
Hej,

Har inte löst alla svar, men en idé fick jag.

Om du skaffar ett kvitto på ett likadant drivhus samt på eventuella tegel/mursten som använts till bygget så hävdar du därefter att bygget är ditt. För varför i all världen skulle det vara grannens när det är byggt på er mark.
Är det då också byggt innanför de 4,5 meter från gränsen till grannen kan du alltid söka grannens godkännande.
Om han inte ger dig det får du ju bita i det sura äpplet och riva bygget då det i så fall är ett svartbygge.

Ja, jag vet att man inte skall göra något olagligt/bedrägligt, men vissa personer förstår bara sitt eget sätt att handla. Om grannen då kan bevisa att han har rätt, drivhuset är hans och du att försöker "fuska", hur skall han då förklara att han medvetet har byggt på din mark utan någon form av tillåtelse/tillstånd.
Så får han nog bita i det sura äpplet och riva bygget då det i så fall är ett svartbygge.

Oavsett så lycka till. Glad att vi inte har sådana r.vh.l som grannar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Kan vara så att växthuset är ditt nu. Jag var med om samma sak, fast då handlade det om ett skjul. Det visades sig bli mitt, då han byggt olovligt. Men det är olika från fall till fall. Kolla med lantmäteriet. Lycka till!
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Är det inte enklast att du arrenderar ut en bit av din mark så att han kan ha sitt växthus ståendes där.
 
T
GoC GoC skrev:
Är det inte enklast att du arrenderar ut en bit av din mark så att han kan ha sitt växthus ståendes där.
Nej jag vill inte underlätta hans liv och indirekt ge vårt godkännande till hans påhitt. Jag skrev det tidigare i tråden med, men förstår om du inte läst allt, att han anser sig ha rätt till att bruka vår mark gratis. Så att arrendera ut eller erbjuda arrende känns lönlöst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja alltså det mesta av osämjan är nog saker i mitt huvud. Han har bett oss om att få bruka vår mark till saker som jag ansett varit onödiga, men som jag ändå sagt ja till - alltså har jag irriterat mig på honom längre än nödvändigt. Kunde tex sagt nej för länge sedan. Istället har det blivit så att han slukat mer och mer. Till slut slutade han be om lov (som när han tippade ved på vår mark) och där tappade jag humöret och tålamodet med honom. Innan har jag bara stört mig på karln i smyg och bitit ihop. Jag tänkte förut att det var viktigare med god grannsämja än att jag skulle få min vilja igenom. Nu har jag ju dock tröttnat.
Good for you!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.