10 371 läst · 111 svar
10k läst
111 svar
IVT HT-C9 Pressostat hög - är cirkpumpen dålig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
V växelventil skrev:Fast GT3 är väl för utgående temperatur för varmvatten den visar men om du går in på meny 2,3 och kollar vad du har för varmvatten inställningar och ställer in den på fabriksinställning bara för att testa.Om jag vore dig skulle jag köra växelventilen manuellt i meny 5,3 och kolla verkligen att den står öppen i varmvattenläge och inte halft öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.3 är satt på 48.1 grader, enligt manualen är fabriksinställning 51 grader.
Ser att 2.4 vv diff var satt på 2.5, höjde till 5 nu.
Verkar som att du var nått på spåren med att man justerat för att förhindra att pumpen löser på Pressostat hög.
Eftersom ratten är halvkass och det hoppar lite som det vill när man snurrar är det inte helkul att ändra siffror på maskinen, men kommer åt en del inställningar via husdata.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Kan lägga till att ställdonet till ventilen är tillverkat senast 2010, så uppenbarligen är den bytt.
Testa och kör så för att se om det blir skillnad och sedan om det inte fungerar bättre så testa att köra manuellt växelventilen öppen och ta bort ställdonet för att se så inte den står lite öppen mot värmesystemet.verkar otroligt om isoleringen på beredaren skulle vara så dålig att temperaturen skulle sjunka pga det.Tråkiga är med din maskin är att den är ju lite år på nacken som du säger och är lite otäck att skruva på.Värsta fall får du börja mäta på givarna så dom är okej för misstänker att du har ett datablad på vad givarna ska ha för värden.13th Marine skrev:[bild]
2.3 är satt på 48.1 grader, enligt manualen är fabriksinställning 51 grader.
Ser att 2.4 vv diff var satt på 2.5, höjde till 5 nu.
Verkar som att du var nått på spåren med att man justerat för att förhindra att pumpen löser på Pressostat hög.
Eftersom ratten är halvkass och det hoppar lite som det vill när man snurrar är det inte helkul att ändra siffror på maskinen, men kommer åt en del inställningar via husdata.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Jag provar och ser vad som händer med temperaturinställningarna.V växelventil skrev:Testa och kör så för att se om det blir skillnad och sedan om det inte fungerar bättre så testa att köra manuellt växelventilen öppen och ta bort ställdonet för att se så inte den står lite öppen mot värmesystemet.verkar otroligt om isoleringen på beredaren skulle vara så dålig att temperaturen skulle sjunka pga det.Tråkiga är med din maskin är att den är ju lite år på nacken som du säger och är lite otäck att skruva på.Värsta fall får du börja mäta på givarna så dom är okej för misstänker att du har ett datablad på vad givarna ska ha för värden.
Tyckte jag kikade så att ställdonet la sig i rätt vinkel, men får ta och kika lite till.
Ja, det är inte jättekul tider att sitta på en gammal maskin, den är inte riktigt värd att laga för större summor (kompressorn). Men det kommer ju inte heller att gå att hitta en ny om den lägger av, och bara köra på eltillskott är ju inte speciellt kul heller just nu
En fråga.Varmvatten tycker du att det tar slut snabbt eller kan du duscha i typ 20 minuter utan att varmvattnet försvinner?13th Marine skrev:Jag provar och ser vad som händer med temperaturinställningarna.
Tyckte jag kikade så att ställdonet la sig i rätt vinkel, men får ta och kika lite till.
Ja, det är inte jättekul tider att sitta på en gammal maskin, den är inte riktigt värd att laga för större summor (kompressorn). Men det kommer ju inte heller att gå att hitta en ny om den lägger av, och bara köra på eltillskott är ju inte speciellt kul heller just nu
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Har aldrig upplevt att varmvattnet varit slut. Nu är vi inga långduschare, men någon enstaka gång kan jag säkert ha duschat 20min, har inga problem att fylla badkaret heller.V växelventil skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Fick hem en ny ventil och bytte den nyss. Kunde inte blåsa genom den nya, vilket jag kunde göra med den gamla. Så på nått sätt läcker den.
Nu måste jag bara torka ur elpatronens inkoppling då jag tydligen lyckades få in vatten där.
Och är någon spekulant på en LK 525 28mm så hojta till innan jag returnerar den (beställ inte saker med skrikande barn runt om)
Nu måste jag bara torka ur elpatronens inkoppling då jag tydligen lyckades få in vatten där.
Och är någon spekulant på en LK 525 28mm så hojta till innan jag returnerar den (beställ inte saker med skrikande barn runt om)
spännande att höra hur den nya växelventilen hjälper13th Marine skrev:Fick hem en ny ventil och bytte den nyss. Kunde inte blåsa genom den nya, vilket jag kunde göra med den gamla. Så på nått sätt läcker den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Ser dåligt ut, nu kör den varje timme igen (när cirkulationspumpen kör). Stänger av den igen och ser hur det påverkar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Och tempen ska regleras via en shunt för att ge den tempen som behövs för tillfället. Klart med de nya nu som ska reglera med kompressorfart ( i mitt tycke skit ) så kan det bli lite hicka när VP är lite kraftigare en vad som behövs och då blir det start/stopp lite ofta. Kanske jämnar ut sig vid större värmebehov. Är det en dum VP , en s.k ON/OFF så bir det så.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Detta är en on/off som jobbar rakt mot radiatorerna, ingen tank eller shunt alls här.J jonaserik skrev:Och tempen ska regleras via en shunt för att ge den tempen som behövs för tillfället. Klart med de nya nu som ska reglera med kompressorfart ( i mitt tycke skit ) så kan det bli lite hicka när VP är lite kraftigare en vad som behövs och då blir det start/stopp lite ofta. Kanske jämnar ut sig vid större värmebehov. Är det en dum VP , en s.k ON/OFF så bir det så.