712 746 läst · 11 018 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Haha, ohändig är jag inte men jag vet inte om jag skulle vilja byta bakaxel hemma på garageuppfarten.hsd skrev:
Hur är motorerna? Främst tänker jag mig en bensinare, 1.6l 120hp, eller ev. att jag kan gå upp lite i pris och få "nya" 1.2 Puretech. Dock är de flest diesel (1.6HDi), är denna något att ha? Jag är allergiskt mot virvelspjällstjafsproblem och partikelfilterbyten så om det skulle bli en diesel vill jag veta att dylikt inte är någon bristkonstruktion som strular.
En 1,6 liters sugmotor har betydligt mindre saker som kan stöka än en 1,2 turbo, om man nu tänker på problemfrihet.
Kompis köpte en av de första med nya 1,2 motorn, vid 1,200 mil fick han återkallelse, de skulle byta felaktiga vev och ramlager, men motorn var redan för skadad, så han fick en ny motor. Han bytte bil strax efter det, så vi vet inte fortsättningen.
Kompis köpte en av de första med nya 1,2 motorn, vid 1,200 mil fick han återkallelse, de skulle byta felaktiga vev och ramlager, men motorn var redan för skadad, så han fick en ny motor. Han bytte bil strax efter det, så vi vet inte fortsättningen.
Appropå få ur saker.
Jag skulle ur med kolvarna ur huvudbromscylindern på en Opel rekord -65.
Hade vid den tiden varken förstånd eller tryckluft i den källarlokal jag mekade i.
Inre kolven ville inte ut.
Men acetylen och syrgas fanns.
Bara att tända på!
Kolven for som en kanonkula genom källaren. Alla överlevde och cylindern höll.
Jag skulle ur med kolvarna ur huvudbromscylindern på en Opel rekord -65.
Hade vid den tiden varken förstånd eller tryckluft i den källarlokal jag mekade i.
Inre kolven ville inte ut.
Men acetylen och syrgas fanns.
Bara att tända på!
Kolven for som en kanonkula genom källaren. Alla överlevde och cylindern höll.
Ibland kan det hända grejer man inte räknat medB Bjober skrev:Appropå få ur saker.
Jag skulle ur med kolvarna ur huvudbromscylindern på en Opel rekord -65.
Hade vid den tiden varken förstånd eller tryckluft i den källarlokal jag mekade i.
Inre kolven ville inte ut.
Men acetylen och syrgas fanns.
Bara att tända på!
Kolven for som en kanonkula genom källaren. Alla överlevde och cylindern höll.
Jodå.galento skrev:
Som ung stoppade jag ner blåsmunstycket i ett hål på en förgasare för att blåsa rent. Gjorde två fel där: 1 flotörhuset/skålen satt var kvar och jag hade inte tömt den = Så fort jag började blåsa kom det en stråle bensin rakt upp i ögat, det sved... Har aldrig gjort den tabben igen
Lossade bränslepumpen på min första insprutningsbil liggandes under bilen med samma resultat. Försökte resa mig i panik och fick ett hål i pannan oxå.Tokslut skrev:
Hustrun har gjort slut på en, inköpt som ny & gjort 36000mil på 6 år, 1.6 HDI Döden blev det vanliga felet, bakaxeln som blev kobent.S Styrman_jansson skrev:
Nu inne på sin andra en 2014 1.5 HDI med elektronisk växellåda. Hade 4000 mil på mätaren vid köp, nu runt 19000. Inga speciella fel annat än att man behövde fylla på nån vätska för avgasreningen vid typ 16000 mil.
Ja fasen , på ett jobb kröp jag under en maskin och skulle kolla om en grej hade lossnat och det hade den , hade inga riktiga nycklar med mej men en skiftnyckel haj så tänkte att jag testar dra fast muttern med den. Skiftnyckeln slant av muttern och fullträff i käften. Så det var att beställa tid hos tandläkaren .Isakare skrev: