120 958 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Han berättar om ett annat företagsklimat än det Birgit målar upp. Men till skillnad från brigit så inkluderar ju jag också olika fakta.kashieda skrev:
Börja med att se filmen vid 15 minuter. Kort och koncist målar den upp hur fel det gick under dessa år.
Riktigt bra dokumentär. Borde alla vänsterfolk se.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Man gjorde många saker fel, men att påstå att Sverige kördes i botten är en otrolig överdrift.AndersMalmgren skrev:
Du uttrycker dig väldigt onyanserat och omoget. Världen är inte svartvit, och ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet… och du verkar tro att du vet hur precis allt ligger till.
Lite gulligt är det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Väldigt många ekonomer håller med mig, bla Johan Norberg i filmen ovan, se den!Nissens skrev:Man gjorde många saker fel, men att påstå att Sverige kördes i botten är en otrolig överdrift.
Du uttrycker dig väldigt onyanserat och omoget. Världen är inte svartvit, och ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet… och du verkar tro att du vet hur precis allt ligger till.
Lite gulligt är det.
Han använder termer som "the country was in turmoil", "the country was in crisis". Tycker det passar väldigt bra ihop med mitt "kört i botten".
Nu är ju världen lite större än dig och Norberg, och det är inte alls speciellt sannolikt att någon större andel av Sveriges ekonomer håller med er båda om att sverige kördes i botten på 90-talet. Vi som var vuxna då vet ju att det inte är sant.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det är ju flera andra ekonomer i samma film som säger mer eller mindre samma sak. Lite synd ni sossar inte kan ta till er fakta. Det betyder att samma misstag kan ske igen,.Nissens skrev:
Maggan har ju flörtat med just den tanken. Hon vill ju döda 3:12 och införa miljonärsskatter. Så det är tydligt det finns sossar inom partiet som inte lärt sig läxan.
Det finns en stor mängd ekonomer i Sverige, det finns säkert de som tycker som du, men det finns med stor sannolikhet betydligt fler som tycker helt annorlunda än du i frågan.AndersMalmgren skrev:Det är ju flera andra ekonomer i samma film som säger mer eller mindre samma sak. Lite synd ni sossar inte kan ta till er fakta. Det betyder att samma misstag kan ske igen,.
Maggan har ju flörtat med just den tanken. Hon vill ju döda 3:12 och införa miljonärsskatter. Så det är tydligt det finns sossar inom partiet som inte lärt sig läxan.
Ingenting blir mer sant för att någon snickrar ihop en film om det eller skriver en bok etc.
Många av företagen som i dag är stora började just under den perioden inte minst byggbolagen.AndersMalmgren skrev:
Det kan ju vara så att en del helt enkelt inte passar som företagsledare och när det skiter sig är det alltid någon annans fel
Ja det är konstigt att länder med både fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och arvsskatt överhuvudtaget fungerar. Jag har för mig att de flesta länder i Europa har just det inkl väldigt många andra länderAndersMalmgren skrev:Det är ju flera andra ekonomer i samma film som säger mer eller mindre samma sak. Lite synd ni sossar inte kan ta till er fakta. Det betyder att samma misstag kan ske igen,.
Att påstå att ekonomin inte var rejält risig mellan 70-90 talet då det finns hur mycket fakta om det som helst. Han tycker inte det stämmer för han levde vuxen då? Så siffrona ljuger?