Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kashieda kashieda skrev:
Men det mesta av arbetskraftsinvandringen ÄR inte till kvalificerat arbete.

Om du nu inte räknar lokalvård och pizzabak till kvalificerat arbete... Det är klart, det är ju billigare att anställa en nyinflyttad som inte har koll på villkoren som gäller.
Du glömde svara på det här, så jag ställer frågan igen.

Du är alltså emot den större delen av arbetskraftsinvandringen?
 
Nissens Nissens skrev:
De ojämförligt största händelserna i svensk nutidshistoria hände definitivt inte på 90-talet, de inträffade flera decennier innan dess.
Palmes mord 1986 får nog räknas som en stor händelse i Sverige.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du glömde svara på det här, så jag ställer frågan igen.

Du är alltså emot den större delen av arbetskraftsinvandringen?
Emot är jag väl inte, jag tycker att kvalificerad arbetskraftsinvandring är att föredra.
IT arbetskraft är för övrigt påväg att gå om bärplockare
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Palmes mord 1986 får nog räknas som en stor händelse i Sverige.
Ja, som händelse, men Sveriges utveckling påverkades knappast, tåget tuffade vidare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, som händelse, men Sveriges utveckling påverkades knappast, tåget tuffade vidare.
Hade han inte blivit avsatt så är det ingen som vet om reformerna genomförts det är allt jag säger
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade han inte blivit avsatt så är det ingen som vet om reformerna genomförts det är allt jag säger
Det är klart att du inte vet, hur skulle du kunna veta det?

Det vi vet är att även om ett statsministermord är en stor händelse, så påverkade det inte Sverige speciellt mycket, allting tuffade på ändå.

Mordet på Anna Lindh påverkade kanske Sverige mer än mordet på Palme, det vet du inte heller. Så det är meningslöst att spekulera i det.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är klart att du inte vet, hur skulle du kunna veta det?

Det vi vet är att även om ett statsministermord är en stor händelse, så påverkade det inte Sverige speciellt mycket, allting tuffade på ändå.

Mordet på Anna Lindh påverkade kanske Sverige mer än mordet på Palme, det vet du inte heller. Så det är meningslöst att spekulera i det.
Skillnaden dock är att under Palme så vart vi mer eller mindre kommunistiska med höga skatter, löntagarfonder osv. Inte säkert han genomfört marknadsreformerna om han suttit kvar. Då hade vi varit körda.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden dock är att under Palme så vart vi mer eller mindre kommunistiska med höga skatter, löntagarfonder osv. Inte säkert han genomfört marknadsreformerna om han suttit kvar. Då hade vi varit körda.
Som sagt, det är helt meningslöst att spekulera i sådant.
Du har ju redan sagt att Sverige kördes i botten på 90-talet, så enligt dig själv har det värsta redan inträffat ändå.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det är helt meningslöst att spekulera i sådant.
Du har ju redan sagt att Sverige kördes i botten på 90-talet, så enligt dig själv har det värsta redan inträffat ändå.
Början av 90 talet kördes i botten men sedan infördes reformerna och landet började sakta återhämta sig
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Början av 90 talet kördes i botten men sedan infördes reformerna och landet började sakta återhämta sig
Det är nog inte många som delar den bilden…

Man kan säga att Ukraina delvis körs i botten just nu, att Sverige var i botten innan industrialiseringen. Men att säga att Sverige var kört i botten på 90-talet är oändligt trams.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är nog inte många som delar den bilden…

Man kan säga att Ukraina delvis körs i botten just nu, att Sverige var i botten innan industrialiseringen. Men att säga att Sverige var kört i botten på 90-talet är oändligt trams.
Mellan 60 och början av 90 kördes landet helt i botten ja. Allt incitament att innovera vart borta. Tillväxten var fucked. Det är bara gråsossar som inte ser det.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mellan 60 och början av 90 kördes landet helt i botten ja. Allt incitament att innovera vart borta. Tillväxten var fucked. Det är bara gråsossar som inte ser det.
Det märks att du inte några egna minnen från den tiden utan bara upprepar vad några har sagt till dig.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det märks att du inte några egna minnen från den tiden utan bara upprepar vad några har sagt till dig.
Jag är född 80 så jag var inte vuxen nej. Men pappa drev ett bolag med 30 anställda under 80talet.
Vi lider fortfarande av dessa tider. Det finns en bra dokumentär på ämnet


Du kan börja titta från 15 minuter ca där går de igenom dessa mörka år.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
BirgitS
Jag var vuxen under 80-talet och kommer ihåg finansvalpar och yuppisar som levde gott i Stockholms nöjesvärld så nog genererades det pengar på den tiden. Ericsson växte stort pga. innovationer för att ta ett exempel. Likaså var det högkonjunktur under 60-talet som gjorde att allt fler fick råd att flytta från små hyreslägenheter till villa.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag var vuxen under 80-talet och kommer ihåg finansvalpar och yuppisar som levde gott i Stockholms nöjesvärld så nog genererades det pengar på den tiden. Ericsson växte stort pga. innovationer för att ta ett exempel. Likaså var det högkonjunktur under 60-talet som gjorde att allt fler fick råd att flytta från små hyreslägenheter till villa.
Anekdotisk bevisföring. Verkligheten säger något annat. Använd google

Tex denna kan du läsa. Men åter igen filmen ovan gör en bra sammanställning
https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/legacy/28-1-ok.pdf
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.